HISTÒRIA DE VILLANUEVA DE CASTELLÓN (LA POLÈMICA D'AQUEST POBLE)

Un relat de: PERLA DE VELLUT


HISTÒRIA DE VILLANUEVA DE CASTELLÓN

(LA POLÈMICA D'AQUEST POBLE)




Quan vaig ingressar en Villanueva de Castellón, és quan vaig conèixer la seua història, que té els seus orígens en un llogaret musulmà, que darrere la reconquesta cristiana, va passar a dependre de la jurisdicció de Xàtiva. Aleshores vaig llegir que en 1587, Felip II li va concedir la independència i el títol de "villa" amb dret a mercat.
En 1708, com càstig per la seua participació en la "Gerra de Successió" a favor de la causa austriacista, Felip V va canviar el nom de la localitat a "Castelló de Sant Felip" i la va obligar a dependre de Carcaixent. En 1735 tornaria a recuperar l'autonomia, sent anomenada des d'aleshores, en castellà: "Villa de Castellón", o "Nova villa de Castellón". Durant el segle XIX, algun funcionari censal va utilitzar el títol de "villa" en majúscules, i amb tal de diferenciar-la de Castellón de la Plana, va elegir el nom de Villa Nueva de Castellón, que a poc a poc va derivar en Villanueva de Castellón.
El topònim oficial actual és "Castelló", des del seu últim canvi en 2020. Les normes toponímiques elaborades en 1929 per insignes erudits de la comunitat per als llocs valencians, nomenaven el poble com a "Castellón de la Ribera", topònim que fou fet servir amb absoluta continuïtat, i fins i tot el període franquista.
El nom del poble ha estat objecte de forta polèmica entre els seus habitants en l'últim quart del segle XX i principis del segle XXI, polititzant-se així la qüestió toponímica i extremant-se les postures.
En 1981, l'alcalde Josep Benetó Ferrús, va regular el nom al valencià, restant com a Vilanova de Castelló. El consistori local, governat per EUPV, va promoure el canvi del nom adduint que el fet més habitual era referir-se al poble com a Castelló, i sent la Ribera la seua comarca, el municipi va passar a anomenar-se "Castellón de la Ribera" (per haver-hi altres municipis amb el nom de Castelló), complint totes les normes legals requerides per a fer-ho. Tanmateix, el canvi va ser denunciat en repetides ocasions davant els Tribunals per l'oposició - encapçalada per opcions polítiques com AP i UV - que successivament va perdre i va recórrer els plets. L'Ajuntament, com a forma d'estalvi local, va deixar que el plet fora gestionat per la Generalitat.
En l'any 1995, va haver-hi un canvi en la Generalitat Valenciana, de forma que el PSPV va perdre la majoria absoluta per a deixar pas a un govern de coalició format pel Partit Popular i Unió Valenciana. En filtrar-se la sentència del juí favorable per al consistori local, la Generalitat es va aplanar del plet davant l'amenaça de dissolució de les agrupacions locals del PP en la Ribera Alta, en cas de permetre el canvi de topònim. Per la seua part, el que abans era el batlle, va desestimar la realització d'un referèndum per considerar-lo il•legal. Actualment, després d'octubre de 2020 i publicació del BOE del canvi de nom, el municipi va rebre el topònim de "Castelló". Aquesta nova decisió compta amb l'aval de l'Acadèmia Valenciana de la llengua, però ha generat certa polèmica en l'Ajuntament de "Castellón de la Plana".
Moltes habitants a través del temps, han estat barallant-se pel seu nom.

Monuments:
* L'església Parroquial. Dedicada a Nostra Senyora de l'Assumpció. Edificada en el segle XI.
* L'Ermita de Santa Bàrbara. Va resultar destruïda en un terratrèmol durant el segle XIX.
* L'Ermita de la Sang de Crist.
* Col•legi Sant Domènec. Col•legi de les Dominiques, amb més de cent anys d'història. D'estil modernista valencià, és obra de l'arquitecte valencià Joaquim Maria Arnau Miramón en 1901.
* Mercat de Villanueva de Castellón. Inaugurat en 1928, d'estil modernista valencià. És obra de l'arquitecte Carlos Carbonell Peñella.
* Edifici de l'Ajuntament i de la Reial Sèquia Escalona.
* Teatre Ideal: Construït a principis del segle XX.
* Edifici de l'obrera.
* Fàbrica - colònia de paper.
* Cine Califòrnia. Obra de l'arquitecte valencià Joan Guardiola en la dècada de 1950.
* L’església Parroquial dedicada a la Nostra Senyora de l’Assumpció. Edificada en el segle XI.




Comentaris

  • Comentari[Ofensiu]
    Joan G. Pons | 24-08-2022 | Valoració: 10

    Tornat a llegir. Relat suggerent i descriptiu.
    Gràcies per comentar als meus Relats, Compartir i sobre el MÒBIL.
    Salutacions.

  • Coneixement[Ofensiu]
    Aleix de Ferrater | 23-08-2022 | Valoració: 10

    Tot el que sigui coneixement, alimentar el cervell, m’encanta. I aquest relat és precisament això. A part de la increïble explicació de l’evolució dels noms del poble, la part final, amb els monuments més representatius, és fantàstica. Una forta abraçada, Rafael.
    Aleix

  • Història d'un nom...[Ofensiu]
    Prou bé | 20-08-2022

    .... Que no anava!
    El més interessant seria saber com en diuen els seus habitants, del seu poble!

    Canvis per causes polítiques i per la creativitat funcionarial!

    Bon article!

    AMB total cordialitat

    PS (no sé si és veritat però s'explica l'anècdota que un funcionari molt aplicat, quan va llegir Massanet de Cabrenys ho va traduir a la llengua "oficial" per Demasiado limpio de Cabritos "!)

  • Història d'un nom...[Ofensiu]
    Prou bé | 20-08-2022

    .... Que no anava!
    El més interessant seria saber com en diuen els seus habitants, del seu poble!

    Canvis per causes polítiques i per la creativitat funcionarial!

    Bon article!

    AMB total cordialitat

    PS (no sé si és veritat però s'explica l'anècdota que un funcionari molt aplicat, quan va llegir Massanet de Cabrenys ho va traduir a la llengua "oficial" per Demasiado limpio de Cabritos "!)

  • Felip V & Cia.[Ofensiu]
    Joan Colom | 17-08-2022

    Poques poblacions hi haurà que hagin tingut tants noms al llarg de la història.

  • Textos amb quals aprenc[Ofensiu]
    Helena Sauras Matheu | 16-08-2022 | Valoració: 10

    Bona tarda, Rafael,

    Gràcies per explicar-nos aquesta par de la història (almenys jo la desconeixis per complet). M'agrada aprendre a través dels teus textos.

    Penso que avui en dia la qüestió es barallar-se buscant l'excusa que sigui encara que sigui per un topònim. En fi...

    Una forta abraçada i a continuar resistint amb l'estiu.

    Helena

  • es un relat molt original[Ofensiu]
    Noia Targarina | 16-08-2022 | Valoració: 7

    Bon dia perla de vellut,

    un relat molt original ple d' història d' un lloc.

    Molt diferent als relats que acostumes a publicar no!

    Però m' ha agradat el nou estil de relats !

    Una abraçada

    Noia Targarina

  • Ho he preguntat a l'alcalde[Ofensiu]
    Antonio Mora Vergés | 16-08-2022 | Valoració: 10

    Com et deia, va ser molt habitual, quan es feia un edifici públic s'intentava que acollis el màxim de serveis, escoles, jutjat de Pau, ....

  • Ho he preguntat a l'alcalde[Ofensiu]
    Antonio Mora Vergés | 16-08-2022 | Valoració: 10

    Com et deia, va ser molt habitual, quan es feia un edifici públic s'intentava que acollis el màxim de serveis, escoles, jutjat de Pau, ....

  • Comentari[Ofensiu]
    Joan G. Pons | 16-08-2022 | Valoració: 10

    Bon Relat. He tornat a llegir. Suggeridor.
    Gràcies pel teu comentari sobre els SENTIMENTS.
    Tot un valor vivencial.
    Salutacions.

  • L'edifici acollia les escoles ?[Ofensiu]
    Antonio Mora Vergés | 15-08-2022 | Valoració: 10

    Era molt comú en el període en que s'aixecava.

    Tens feina amb els edificis escolars anteriors a la dictadura franquista de la Comunitt Valenciana.

  • Polèmica[Ofensiu]
    Montseblanc | 14-08-2022

    Ostres, quina polèmica amb el nom del poble i, el més fotut, sembla que continuarà, que això no s'acaba aquí. Fas que vinguin ganes de visitar-lo amb la llista dels monuments. Bona informació, Perla!

  • FOTO DE L'AJUNTAMENT DE VILLANUEVA DE CASTELLÓN[Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 13-08-2022

  • Amb un nom o altre[Ofensiu]
    helenabonals | 13-08-2022

    Que ets d'aquest poble? En tens un coneixement enciclopèdic! El que m'agradaria més de visitar és el Mercat d'estil modernista valencià.

  • Aquets governs! [Ofensiu]
    Miquel Seguí Cases | 13-08-2022 | Valoració: 10

    Molt bon relat!
    Però, sempre igual .... La política i els que governen!
    Molt ben explicat!
    Una forta abraçada Perla!

  • Baralles.[Ofensiu]

    És una desgràcia que el nom d'un poble hagi de dependre d'unes sigles polítiques en comptes d'una institució acadèmica...La toponímia catalana s'ha de barallar sempre amb la llengua castellana, francesa i àdhuc italiana. Ni Castellà, ni Franca ni Itàlia poden imaginar les conseqüències nefastes que tenen per a la convivència d'una comunitat amb llengua pròpia aquests canvis de noms toponímics....El teu relat ens ha alliçonat molt i forca en una polémica que desconeixíem la resta de catalans...

  • Benvingut. [Ofensiu]
    Antonio Mora Vergés | 12-08-2022 | Valoració: 10

    Veig que t’endinses pels verals de la historia.
    Veuràs que aquest és un espai inabastable.
    Bona feina!

  • Comentari[Ofensiu]
    Joan G. Pons | 12-08-2022 | Valoració: 10

    Relat interessant, descriptiu. Promou ganes de visitar-lo.
    Enhorabona. PERLA.
    Gràcies pei teu comentari L Relat sobre les Sorpreses.
    Salutacions.

  • Nominalisme[Ofensiu]
    aleshores | 11-08-2022

    La lluita pel nom entra de ple en el terreny polític. Sembla que el nom fassi la cosa.

  • Gràcies[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 11-08-2022

    Gràcies Rafael. Et recomano, només si et vé de gust, Desig o seducció.
    Una abraçada.
    Rosa.

  • Història[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 11-08-2022 | Valoració: 10

    Un relat plè d'història ben documentada on els interessos com sempre van per devant de tot. Contenta de saber més que ahir amb tot aquest contingut.

    Cordialment.

    Rosa

Valoració mitja: 9.75

l´Autor

Foto de perfil de PERLA DE VELLUT

PERLA DE VELLUT

144 Relats

2638 Comentaris

112078 Lectures

Valoració de l'autor: 9.85

Biografia:
Soc Rafael Molero Cruz. Vaig nàixer a Cuevas de San Marcos (Màlaga), el dia 22 d'agost de 1953.
M'ha agradat sempre llegir molt i compondre poesia.

llamprmc@gmail.com


Rafael