El desè arcà major

Un relat de: lisboa
Encara puc recordar la seva cara. Per fer-ho, he d'evocar imatges fragmentades – el cabell llarg i esvalotat; les mans grosses; el nas lleugerament tort; els llavis molsuts; la petita piga sota l'ull esquerre; aquella mirada, neta com la d'un nen – i de sobte, ho tinc: puc veure el rostre sencer, com si no hagués passat res.
Però a mesura que s'escolen els anys, el procés es fa més llarg, més difícil.
No vull ni pensar que un dia no ho aconseguiré.
En canvi, el record d'aquell matí al cementiri de Montjuïc em torna a la memòria sense voler-ho, sense avisar. Com un grinyol intermitent dins el meu cap, molest però no dolorós. Soc aquí, em diu, i no marxaré pas.
Sempre és igual: la imatge del nínxol, la claror nítida d'un matí de primavera, la lleugera salabror de mar transportada per l'aire fresc i, sobretot, la tronada làpida al fons, amb unes flors marcides abandonades al costat i una la gavina al damunt, altiva i insolent, contemplant el port de Barcelona. Un escenari sense actors, sense cap ésser viu a excepció de l'ocell. Sé que hi havia molta gent, recordo especialment els adolescents que ploraven, ho sé, però no puc visualitzar-los, s'han esvaït en el no-res.
En mirar la Roda de la Fortuna, carta d'un Tarot de joguina que li van regalar en algun aniversari, amb aquells micos antropomòrfics i deformes enfilats a la roda de fusta, el grinyol em saluda i em veig transportada allà, amb la gavina, jo i ella, totes dues ben soles.
Quan aquell matí, fent dissabte, vaig trobar la carta a terra, em va semblar estrany; ell sempre la duia a la cartera, eren inseparables, el meu desè arcà major, li agradava dir amb veu de misteri. Com li havia pogut caure? I aleshores vaig recordar que el vespre anterior l'havia renyat per ser tan desendreçat. Dus la cartera plena de paperots!, has de fer net, li vaig dir. No em ratllis mama!, va contestar. Però ho va fer, la va endreçar, era un bon xicot, sempre em feia cas.

I fou així com el meu nen deixà la fortuna a casa i va anar a escalar.

Comentaris

  • Enhorabona[Ofensiu]
    E. VILADOMS | 03-04-2023

    Quin final tan trist, Lisboa!
    Enhorabona per la selecció!

  • Genial[Ofensiu]
    TerricheT | 02-04-2023

    Un relat que, si em permets dir-ho sense oferir-te il·lusions, estic segur que anirà a la llista dels jurats finals entre els destacats. No sé si guanyarà el concurs, això sempre m'acaba sorprenent, qui guanya, la veritat.
    Una redacció acurada, un estil molt personal el teu, i una història amb el gir final de traca. No cal dir-te que m'ha agradat, oi?

    Sort a la final, i seguim amb més temes.

    Ferran

  • Enhorabona[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 01-04-2023

    per ser finalista Lisboa!!

    Salutacions.

    Rosa

  • Enhorabona[Ofensiu]

    Benvolgut/Benvolguda participant:

    Enhorabona! El teu relat ha estat seleccionat pel jurat d’autors i d'autores de l'Associació de Relataires en Català, com a finalista del XIII Concurs ARC de Microrelats «La sort» i per formar part del volum recopilatori amb totes les obres finalistes.

    En el teu cas, com ja has estat finalista en alguna altra convocatòria, no cal que ens enviïs cap altra autorització.

    Cordialment,
    Comissió XIII Concurs ARC de microrelats

  • Una desgràcia total.[Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 07-03-2023 | Valoració: 10


    Un relat molt ben treballat, on el nen fa desaparéixer tota la fortuna que quedava. Fins al final amb molta intriga.
    Enhorabona, Lisboa.
    Cordialment.
    PERLA DE VELLUT

  • Obediència fatal[Ofensiu]
    Prou bé | 07-03-2023

    Un relat magnífic en el desenvolupament i descripció dels fets que acaben en una veritable tragèdia.
    Sort
    Amb total cordialitat

  • Excel.lent.[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 06-03-2023

    Un relat colpidor i ric en paraules i expressions del principi al final.

    Salutacions i sort lisboa
    Rosa

  • Saber-ne [Ofensiu]
    llpages | 05-03-2023 | Valoració: 10

    Un relat d'excel·lent factura, on la sensació de revelació final plana fins el darrer mot. Tragèdia descrita amb la meticulositat d'un cirurgià, desvetllant a cada línia un final que, encara que esperat, et deixa frepat. Enhorabona, Lisboa!

  • un final no dit i tan present[Ofensiu]
    Atlantis | 05-03-2023

    Ben narrat aquest record del fill sense anomemar res al final, però tot dit. M'ha quedat un forat a l'estómac.

  • Relat rebut[Ofensiu]

    Relat rebut correctament. Entra a concurs.

    Recorda, ja no el pots esborrar!
    Qualsevol dubte contacta amb nosaltres en el nostre correu:
    concursos.arc@gmail.com

    Gràcies per participar.


    Comissió XIII Concurs ARC de microrelats