cel trencat

Un relat de: quetzcoatl

Cel de blaus i violetes
grisos palids i grisos durs
que ennegreix i s'esquerda
que s'opaca i que brama

esclata i vessa
rugeix i supura
raja brolla desborda
corre inunda amara
aclapara transtorna folla

El cel es trenca
i cau com plom fertil
ferint palmeres i sequeres
devastant gorgs selves i platges

canta i xiscla
plora i ensorra
arranca desflora ofega
s'escorre regalima xiula
tapa rodeja circumda

Cel trencat que no devalla
i es retroba en la sal del mar
que l'espera amb festeig d'ona i escuma
de nit que xoca contra roques erectes
i codols, troncs i fang que dansen
expulsats pels rius a l'aventura
d'una marea o d'una ma amiga
que els torni l'ancora perduda


Tanta passio i silenci
tanta pau en guerra climatica
tanta nit en una tempesta
tanta plenitud en respirar soledat
i empassar somnis de pluja
mentre crido sota el cel trencat
i em sento reviure

trenco desfloro m'ensorro
m'escorro regalimo i xisclo
m'abraço amaro mullo i ploro


i tot al seu extrem reneix en tot al seu fi.

Comentaris

  • ambre | 15-12-2005 | Valoració: 10

    Quina tempesta de paraules ...
    quin ritme ...
    ... s'agraeix l'aixopluc dels versos lents com glorietes on pendre forces per sortir de nou sota la pluja ...

  • Brolladors de pluja, brolladors de paraules...[Ofensiu]
    Maragda | 22-06-2005 | Valoració: 10

    Deu ser realment impressionant veure caure una tempesta en un indret on diuen que sents com les plantes creixen i respiren... Un indret que imagino imponentment paradisíac, on - i se'm fa difícil d'imaginar - les balenes neden tranquil.les molt a prop de les platges, i el bellissim colibrí -un veritable somni per a mi - besa totes les flors... El teu poema, trenat de paraules que semblen curculles enfilades a les algues i a les tijes, vessa com un brollador de bellesa inesgotable. És admirable!

    Una abraçada Quetzcoalt!

    (I per cert, benvinguda a casa!)

  • " empassar somnis de pluja "[Ofensiu]
    kispar fidu | 21-06-2005

    Uau! amb aquest Cel trencat has aconseguit trencar-me el cor... però de precioses emocions!!!
    M'encanta la manera que tens de descriure els paissatges, els sentiments... tot. I també m'agrada molt el teu encant per la naturalesa: els gorgs, el mar, el cel, la selva... tots aquests elements que junts formen un paissatge que espero que mai arribem a destruir del tot...

    Merci pel teu comentari en el meu espai! M'ha fet molta gràcia!! Perquè mai m'havien fet cap comentari encara... ;) Ostres! Pel que fa a quetzcoatl... claro! La "serpent emplumada" (com l'atracció de Port Aventura!). No sé si hi hauràs estat (a port aventura..., però hi ha una atracció amb aquest mateix nom La serpiente emplumada i que a més, la figura que l'envolta correspon exactament a la teva descripció!!! (una mena de serp-ocell!!).

    Gràcies també pel comentari a marxar... ja sé que prefereixes escrits sobre pianos, jejeje, però és que els últims tres relats em van enganxar en un mal dia... jajaja. Ja vaig veure que el ver rossar no no estava ben dit... i que s'utilitza en castellà i en català no... però és que personalment, m'encanta la paraula, (com sona, com em fa sentir...) i en canvi no m'acaben de convéncer els mots utilitzats en català... (com per exemple: fregar, refregar...), no tenen la mateixa força...

    Segueixo desitjant-te molt bon estiu i bones vacances i que puguis gaudir un munt del relax en paissatges tan preciosos com els que descrius!
    (i després fer-nos-en una gran descripció, és clar!)

    Bones vacances!!!
    Gemm@

  • Una descripció...[Ofensiu]
    Llibre | 28-05-2005

    ...molt peculiar del cel trencat, i que troba la seva força en la quantitat de verbs que empres per definir-lo. No és un cel quiet i estàtic. És un cel que té vida, que té força.

    I al final, en el últims versos, quan apareix el jo, quan la veu poètica pren part i entra en el poema, és quan es produeix la fusió entre cel i poetessa, entre natura i persona.

    Hi ha imatges d'una plasticitat absoluta. Belles per elles mateixes.

    Fins la propera,

    LLIBRE

  • he caminat...[Ofensiu]
    Equinozio | 28-05-2005 | Valoració: 10

    sota la pluja de les teves lletres i m'he mullat d'elles,
    no he gosat tapar-me d'elles,

    Eren tant belles!!

    Equinozio

  • El cel plou, i anuncia vida[Ofensiu]
    marc (joan petit) | 26-05-2005

    Així es com entenc la pluja. Aquí, a la mediterrània, on, com diu en Raimon, la pluja no sap ploure.

    Recordo haver viscut més d'una tempesta a la selva, i la cosa és d'una dimensió quasi descomunal. Es desploma, com bé dius tu, hi ha energia per tot arreu, soroll, força, crit i salvatjada.
    Amb les palmeres al vent, que prou feina tenen d'aguantar-se, i la terra, que no s'empassa ni una gota d'aigua més, vomita l'aigua cap als rius i al mar. Com sigui. Depressa. Forta.

    I al cap d'una estona... el blau turquesa i la remor de la serenor. El sospir de la tranquilitat.

    Bé, quetzcoatl, segueix fent-nos viure aquells paratges..

    Marc Freixa (Joan Petit)

  • Com diu la ROSASP...[Ofensiu]
    Marc Freixas | 26-05-2005

    també crec que una de les teves principals fonts d'inspiració és la naturalesa... i de fet és ben normal...

    aquest paisatge de la fotografia és preciós.

    on és?

    ets tu la del fons oi?

    bé, què més dir.te que no t'hagin dit en els altres comentaris anteriors...

    ETS UNA GENI DE LA POESIA

    Dibuixes amb les teves paraules unes imatges precioses,
    descrius amb el teu pensament tot el què et passa pel cap, i això és molt important...

    i si, FORÇA, MOLTA FORÇA en cadascún dels teus poemes.

    Gràcies per escriure.

    Marc Freixas-un admirador poètic del teu fer.

    UNA FORTA ABRAÇADA COMPANYA!!!

  • Crit...[Ofensiu]
    rnbonet | 25-05-2005 | Valoració: 10

    ... de brama de cèrvol ferit, tempesta oceànica un vespre de tardor, aigua verge..., torrentera que s'esmunys entre el rocam...
    Has fet un bell i nou poema entorn un vell fet.
    Endavant sempre!

  • paraules com pluja[Ofensiu]
    Ze Pequeño | 24-05-2005

    Quin goig mullar-se sota una pluja de paraules teves!!

    Ets una meravella. Aconsegueixes que la persona es fongui a través de les lletres, amb tot el fenomen.

    Una abraçada artista!!!

    (i el meu barret a terra)

  • com renéixer...[Ofensiu]
    ROSASP | 24-05-2005 | Valoració: 10

    Formar part de la pluja amb tota la seva força que penetra dins la terra i al nostre interior.
    Aigües que regalimen somnis, que arrenquen pors i dubtes, que dibuixen degotalls de vida.
    Et sents trencar com el cel en la tempesta, obrir el teu cos a passions ferotges, sensacions capturades i engolides.
    Ja veig que la natura és també la teva gran font d'inspiració, en ella et perds, et trobes i reneixes constantment...
    La intensitat del poema talla l'alè, les imatges que transmet captiven tots els sentits...

    Una abraçada molt gran!

  • Integrar-se[Ofensiu]
    brumari | 24-05-2005 | Valoració: 10

    plenament amb la natura quan es desborda, en una mena de relació carnal "in crescendo", fins arribar al clímax de l'última estrofa "trenco desfloro m'ensorro / m'escorro regalimo i xisclo / m'abraço amaro mullo i ploro".

    Després, la detumescència final, "i tot al seu extrem reneix en tot al seu fi". Genial.

    Una abraçada

  • Felicitats, una meravella![Ofensiu]
    Mon Pons | 24-05-2005 | Valoració: 10

    I desprès esdevé el SILENCI

    (...)

    Entre fora i dins
    una gota
    i després tot un mar
    damunt meu, sota teu...
    la benaurança,
    i l'escuma.

    Llavors ens sabem veure;
    quan s'apropen, atiant vendavals,
    les nues voluptats
    i els estralls dobleguen L'OCEÀ

    D'aleshores ençà,
    arrupit,
    resta inabastable sobre un llit de fulles.

  • GariKoitz | 24-05-2005 | Valoració: 10

    Senzillament, una descripció sublim.

    Felicitats

  • BRUTAL !![Ofensiu]
    jordiclusella | 24-05-2005 | Valoració: 10

    Brutal i fantàstic retrat de la tempesta tropical. Osti, genial. Tens una facilitat de paraula per a descriure sentiments i situacions que és d'admirar...
    M'ha agradat, especialment, l'estrofa:

    "El cel es trenca
    i cau com plom fertil
    ferint palmeres i sequeres
    devastant gorgs selves i platges"

    Té molta i molta força, tanta o més que la resta del poema.
    Mica en mica vaig descobrint els teus escrits i t'he de dir que, malgrat que em costa el tema aquest de no trobar accents enlloc (;P), cada dia m'agraden més, i més, i més...

    Felicitats i segueix escrivint !

    Jordi

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de quetzcoatl

quetzcoatl

90 Relats

822 Comentaris

161666 Lectures

Valoració de l'autor: 9.76

Biografia:
Diuen que vaig néixer amb presses... a les escales de ca la llevadora. De la meva infància no recordo gairebé res, però devia ser maca.

D'adolescent m'agradava la creació i escrivia molt però "vivia" poc. Després d'uns anys d'efervescència em vaig apagar; vaig passar un parell d'anys una mica perduda, passiva i superficialment.
Finalment vaig fer les maletes i me'n vaig anar un temps a centreamèrica. Allà em vaig despertar del tot i vaig viure tan intensament que si m'hi hagués quedat el cor m'hauria estallat. Vaig tenir temps de sentir-me sola, acompanyada, enamorada, desolada; vaig fer projectes, vaig construir coses, vaig destruir-ne algunes i deixar-ne d'altres; vaig conèixer paratges i persones meravelloses; també em vaig començar a conèixer a mi mateixa; vaig obrir les portes del meu esperit, vaig créixer... A través de relatsencatalà vaig escriure i molt, i de moment ha estat la meva època més prolífica relatairement parlant.

Quan vaig tornar de centreamèrica, vaig estudiar infermeria i em va agradar molt —però no em veig treballant en un hospital o ambulatori. Vaig conèixer el meu home i vam començar a plantar i a ser més autosuficients. Des de llavors la sobirania alimentària i la salut humana i mediambiental són dos temes en els que crec i que em motiven molt.
El 2009 vam tenir una nena. És l'experiència més fascinant que he tingut mai i constantment aprenc i desaprenc coses a través d'ella. També és cert que des de llavors tinc molt menys temps per a mi i en conseqüència per escriure, però espero anar-lo recuperant. De moment intento ser tant bona mare com puc i combinar-ho amb l'hort i el dia a dia.
El temps passa volant però me n'adono que amb una bona actitud davant la vida, no cal esmerar-se en buscar la felicitat que tant vaig idealitzar en l'adolescència, després del primer amor. La felicitat és un camí i una manera de fer i viure. Som els únics responsables de les nostres vides i penso que amb intuïció podem acabar familiaritzant-nos amb l'atzar.
Tanmateix penso que també he de dir que no podem eludir la responsabilitat individual i col·lectiva que tenim envers les grans injustícies i profundes desigualtats que passen cada dia al nostre món.


Espero que us agradi algun dels meus relats!

teaspoontrader@gmail.com