25 anys de Blade Runner

Un relat de: copernic

Fa cosa d'un mes el Diari de Girona publicava que, coincidint amb el vint-i-cinquè aniversari de l'estrena de Blade Runner, el seu director Ridley Scott volia repassar alguna escena que no li acabava de fer el pes en l'original. Es referia concretament a aquella en la que Rick Deckard, el protagonista, persegueix i finalment mata (desactiva) a la primera replicant, Zhora, (Joanna Cassidy), la showwoman que actua amb una enorme serp, també artificial, penjada al coll. Per protagonitzar aquesta revisió el director britànic ha pensat en el fill de Harrison Ford, ja que el seu pare té una certa edat i es tracta d'una escena d'acció.
Aquest film, que amb els anys ha esdevingut objecte de culte, va ésser rebutjat pel públic nord-americà que, sens dubte, esperava una cinta d'acció pura i dura. A Europa, en canvi, va tenir molt millor acollida, amb un espectador més avesat a les reflexions filosòfiques i a les preguntes metafísiques. L'atmosfera general de la pel·lícula, un ambient aclaparador, unes imatges sempre fosques o amb pluja, la banda sonora magistral de Vangelis i l'escena de la lluita entre Deckard (Harrison Ford) i Batty (Rutger Hauer), el darrer replicant, amb un final filosòfic i transcendent impactant l'han elevat a la categoria dels altars cinematogràfics, fins a ésser actualment la pel·lícula més citada de la història del cine.
Vint-i-cinc anys després de la seva estrena, encara ens segueix emocionant la penúltima escena en la terrassa d'un edifici en la qual un Deckard derrotat, perdonada la seva vida pel darrer replicant, assisteix panteixant al monòleg final de l'androide que ha agafat un colom entre les mans. "Jo he vist coses que mai no creuríeu: Atacar naus en flames, més enllà d'Orion, Raigs C brillant en la foscor prop de la porta de Tannhauser. Tots aquests moments es perdran en el temps com llàgrimes en la pluja. És hora de morir". Dit això, queda immòbil, desactivat i el colom queda lliure i empren el vol. La veu en off del protagonista ens diu: "No sé per què em va salvar la vida. Pot ésser en aquells darrers moments estimava la vida més del que ho havia fet mai. No solament la seva , la de tots, la meva vida. Tot el que ell volia eren les mateixes respostes que tots busquem: D'on venim, a on anem, quant temps ens queda? Tot el que podia fer era asseure'm allà i veure'l morir."


Comentaris

  • Sobre Replicants[Ofensiu]
    sants78 | 06-08-2007 | Valoració: 10

    L'autor de la novel·la que va inspirar Blade Runner "Sommien els androides amb ovelles electriques", Philip K. Dick, va morir l'any 82 en un relatiu ostracisme, navegant entre la genialitat i la bogeria amb les drogues psicotrópiques com a companyes de viatge, sent simplement una icona de la sub-cultura americana.
    Anys més tard les seves obres son portades a la gran pantalla y es reconeix la seva genialitat.
    Entre d'altres Blade Runners, Desafiament Total, Minority Report o Paycheck.
    És una història tantes vegades repetida...

  • gypsy | 06-08-2007 | Valoració: 10

    per molts anys de Blade Runner, de preguntes filosòfiques i de relats que en fan homenatge com aquest teu.
    El cinema, un altre potent vehicle per a les emocions, per regirar-nos en un sotrac, per deixar-nos sense respiració durant uns segons.

    Suposo que l'emoció és implícita al fet de viure.
    Sense res que ens faci sentir vius, moriríem lentament. Potser deu passar això, quan les il·lusions se'ns han esgotat i ja només ens queda un cos gastat i marcit per l'horror dels dolors acumulats.

    una abraçada!.

  • Lilith | 09-07-2007 | Valoració: 10

    Una de les millors pel·lícules que he vist mai. S'hi troben un pilot d'escenes d'aquelles que et porten a pensar i a pensar... la del replicat (paraules que tinc incloses a la bio), una de les que més em fascinen. Tant la història com la fotografia em semblen genials. De la filosofia que se'n destil·la en podríem estar parlant hores i hores... El fet de ser "diferent" és sempre un obstacle per a un mateix i, massa sovint, alguna cosa amenaçadora pels altres. Quants relataires fans de la pel·li!
    Una abraçada :)

  • ANEROL | 20-06-2007 | Valoració: 10

    en faré cap comentari

  • Revisions d'obres mestres[Ofensiu]
    Yurral Salocín | 20-06-2007

    En Ridley Scott, després de fer Blade Runner l'any 1982 va dirigir una altra obra mestra del SciFi, Alien, el vuitè passatger l'any 2003. Tan una com altra van tenir el seu Director's cut, però no crec que en essència el resultat fos millor. En el cas d'Alien, crec que ho van fer per posar-la de nou a la cartellera, en el cas de Blade runner sí que la transformació va ser més profunda. Es va suprimir la veu en off i si mal no recordo el final canviava un xic, ja que si no vaig errat aleshores la Rachel resultava ser una replicant sense data de caducitat i potser fins si tot quedava el dubte de si ell també ho era. Tanmateix com ja ha dit un altre relatàire en els commentaris és una versió molt particular del llibre somnien els androides en ovelles electròniques i hi manquen aspectes molt importants del llibre.

  • Revisions d'obres mestres[Ofensiu]
    Yurral Salocín | 20-06-2007

    En Ridley Scott, després de fer Blade Runner l'any 1982 va dirigir una altra obra mestra del SciFi, Alien, el vuitè passatger l'any 2003. Tan una com altra van tenir el seu Director's cut, però no crec que en essència el resultat fos millor. En el cas d'Alien, crec que ho van fer per posar-la de nou a la cartellera, en el cas de Blade runner sí que la transformació va ser més profunda. Es va suprimir la veu en off i si mal no recordo el final canviava un xic, ja que si no vaig errat aleshores la Rachel resultava ser una replicant sense data de caducitat i potser fins si tot quedava el dubte de si ell també ho era. Tanmateix com ja ha dit un altre relatàire en els commentaris és una versió molt particular del llibre somnien els androides en ovelles electròniques i hi manquen aspectes molt importants del llibre.

  • aaa | 20-06-2007

    Tinc pràcticament tots els llibres del senyor Dick, i miro qualsevol pel.licula de s/f que facin per la tele. M'encanta la s/f. I tot i que Blade Runner es una adaptació mooolt personal de l'univers Dick, el senyor Scott aconseguiex una atmosfera perfecte.

    Tot i ser una peça de culte de qualitat, entra dins el sac de petites joies com Tron, La Fuga De Logan, La Cosa, La Invasion De Los Ladrones De Cuerpos i tantes altres...

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de copernic

copernic

338 Relats

1182 Comentaris

387513 Lectures

Valoració de l'autor: 9.78

Biografia:
Per qüestions de feina he hagut d'interompre la meva producció periodística i literària. Després del tsunami i amb l'aigua al seu lloc torno a començar: Déiem ahir...