La ventafocs bavaresa

Un relat de: Jofre

Vet aquí una vegada, una empresària bavaresa que conduïa el seu BMW en direcció al castell de Neuschwanstein. Somniant ja amb la fortalesa de fades del gorg de Pöttal, va aturar-se prop del llac Starnberg, va omplir un flascó amb aquella aigua melangiosa, tal com li havia suggerit la ventafocs, alhora que un sospir trist posava en evidència els efectes del recent desencís sentimental.

La pobra empresària bavaresa havia fet saber a la criada que al final es desplaçava fins a Munic i després tenia la intenció d'encantar-se contemplant els capricis arquitectònics fruit de la imaginació del darrer rei bavarès.

L'empresària no havia viatjat mai a Disneyland o a Disney World, i feia anys que no s'acostava a Hohenschwangau, però havia rellegit el conte de la Ventafocs en el qual apareixien dibuixades les torres i els pinacles fantasiosos del castell de Neuschwanstein. No tenia esma de fer cap fotografia. Tan sols observava meravellada el paisatge i un cop a l'interior del castell les notes de les òperes wagnerianes començaren a barrejar-se i diluir-se amb l'aigua del llac Starnberg que duia a la bossa. Així, l'empresària bavaresa rescatava un aire romàntic que feia dies semblava haver-se ofegat per sempre. Sort de la paciència de la seva lleial ventafocs, que tant la va escoltar i li féu de coixí en un moment delicat. Va insistir tant com va poder perquè s'animés a fer aquesta escapada fins el castell de fades de Neuschwanstein i recollís petites mostres, tresors i imatges que l'omplissin d'il·lusió.

Però abans de cloure la visita al castell de la ventafocs, l'empresària bavaresa va rebre un missatge de la criada al mòbil. Tannhäuser va poder escoltar-se uns segons i després la veu de la serventa li anunciava que abandonava la feina. Tot va ser molt ràpid i immergida en aquell món idíl·lic no hi donà més importància fins que a les dotze en punt de la nit, va revisar, en un instant de lucidesa, la pantalla amb els números de telèfon. No hi havia dubte, la Ventafocs havia fugit amb el seu príncep blau en direcció contrària a Neuschwanstein. Les llàgrimes les va guardar al cor del flascó amb l'aigua del llac Starnberg, on diuen, que, misteriosament, va desaparèixer qui féu alçar castells de fades i princeses perquè ens n'adonéssim de la utilitat i la vigència dels contes.

Comentaris

  • * aigua melangiosa *[Ofensiu]
    kispar fidu | 09-12-2006

    un viatge modern pels clàssics contes.

    Viatjant al castell de Ventafocs, amb mòbils, BMW's i sobretot somnis.

    L'he hagut de llegir dos cop perquè a l'inici no m'havien quedat del tot clars tots els personatges.

    Els contes són l'inici a la literatura pels més petits. Amb ells comencem a descobrir l'encant dels llibres i podem assaborir el gust de les paraules.

    Es nota que t'has informat (o deus conèixer bé la zona), ja que ens anomenes cada un dels castells, ens parles dels llacs, i ens transportes als espais com si ben bé ens trobèssim allà.

    Després del petit viatge, vaig a endinsar-me altre cop amb la feina...!

    ens veiem entre lletres, contes i històries!

    vagi bé,
    Gemm@

  • Mon Pons | 04-08-2006 | Valoració: 10

    La ventafocs (clàssica) ens va posar sobre la taula exemples que podien engendrar negativitats a l'esperit humà; exemples com l'enveja, la vanitat, la gelosia, al poder, als objectes materials... Va atorgar (i atorga encara, descaradament) uns paràmetres emocionals més o menys intensos, transmeten el missatge simbòlic (en l'espai i en el temps), esdevenint-se -això sí- propagandístic. Però, la ventafocs és el paradigma dels finals feliços (...?)

    Avui, units al desenllaç, amb el triomf (s) ens podem trobar amb el prestigi, doncs l'èxit ha de ser mostrat. El producte s'uneix al poder fer... possibilitat de poder... seduir... conquerir; de tal manera que, la "ventafocs moderna" sempre està subjectada a l'acció de la mercaderia, que suscitarà en ella el prestigi i la victòria...

    Qui més qui menys recorda el conte... El conte és molt vigent en l'actualitat. Els objectes es transformaven: un ratolí de porxo polsós en cotxe, o una carabassa en una carrossa. Avui en BMW'S i altres artefactes. Aquí, podem tenir present que la mentida, les ofenses, la falta de respecte i l'interès desmesurat per els diners formen part del conte de la ventafocs... La trampa "actual", en molts aspectes socials, estètics, humanístics, polítics... del nostre segle XXI, ens mostra que la "superficialitat de les coses" i "la mentida que ens volen vendre" és el camí més ràpid per esmenar aquesta situació. L'agressió constant (alguns mitjans de comunicació... i TV..., la publicitat i els contes de fades moderns...) cap a les persones, degrade'n el seu físic, la seva moral...; doncs qui, per no ser igual al pròxim demostra poder. No sé si "vivir del cuento" té alguna cosa a veure, segur que sí...


  • trobo[Ofensiu]
    peres | 03-08-2006 | Valoració: 10

    molt encertada aquesta barreja de realitat i ficció, de BMW i castells, de mòbil i Ventafocs. Tens raó, que els contes bons són universals, universals en l'espai -tenen vigència i s'entenen arreu del món- i també universals en el temps, com dius tu, serveixen per sempre... potser no exactament de la mateixa manera ni amb els mateixos finals feliços amb tot allò dels anissos, però com a ensenyaments sí que serveixen.

    Ara, malauradament, hi ha gent que es pensen que són en un conte de fades i no s'adonen que si viuen la realitat com si fos un conte, passa el temps i el conte pot acabar malament, molt malament.

    És clar que és millor aquesta ingenuïtat i després mirar d'arreglar-ho tot com puguis, quan vagin mal dades, que no pas tancar-se en l'escepticisme i el pessimisme, que duen a la passivitat. I que encara és pitjor viure en el cinisme, com alguns que dediquen la vida a aprofitar-se de la ingenuïtat d'aquells que dèiem primer, i els exploten quan van mal dades, i no els deixen aixecar-se. I converteixen els seus contes i els seus somnis en un malson gòtic.

    Bé, no sé per què m'ha vingut tot això al cap, deu ser que necessito vacances. La setmana que ve, espero...