És quan llegeixo que hi veig clar - Lectura 3

Un relat de: castelldefels

Les primeres vermellors de l'alba van pujar al mur que vorejava l'Ebre des dels llaüts amarrats en els molls silenciosos i s'enganxaren lentament a les textures aspres de les cases arraulides al vessant de la serra dominada pel castell. A la claror del dia, sempre li costava penetrar en el garbuix de carrers i carrerons. La població havia viscut prop d'un segle entre mines de lignit i la pols del carbó se li havia adherit igual que una pell d'ombra; els edificis, on les emblanquinades resultaven efímeres, la gent, fins i tot els rius, sempre solcats per vaixells negres i amb les entranyes enfosquides pel carbó perdut en els naufragis, semblaven haver agafat la mateixa pàtina. A la fi, però, com els altres matins, la llum, quan ja se li empal·lidien les primeres rojors, va anar buidant la tenebra: l'antiga, decrèpita, entranyable i sovint maleïda baluerna va eixir, ocre i negra, de la nit.

Els carrers van començar a omplir-se d'una vida intensa encara que provisional. Ara bé, contràriament al que havien d'afirmar en el futur amb tant dramatisme els testimonis recollits per la crònica, el fet de les onze del matí passà desapercebut quasi a tothom. La vila no quedà en suspens, els cors no deixaren de bategar; el soroll no es va estendre com un redoblament fúnebre per carrers i places, no va ressonar per la vall de l'Ebre ni per la ribera del Segre ni pels molls silenciosos ni per les mines mortes, com un anunci de malesa. Va ser un tro breu en una vila tan acostumada a sentir les barrinades de les mines que no va parar-hi esment.




A quina obra pertany aquest fragment?

·La ciutat invisible d'Emili Rosales
·Camí de Sirga de Jesús Moncada
·La plaça del Diamant de Mercè Rodoreda


Comentaris

  • winkanj | 03-04-2009 | Valoració: 4

    Camí de Sirga de Jesús Moncada

  • camí de sirga[Ofensiu]
    mary07 | 31-03-2009

    Es camí de sirga de jesus moncada

  • Camí de Sirga[Ofensiu]
    Nines | 31-03-2009 | Valoració: 7

    Camí de Sirga, de Jesús Moncada

  • AUTORIA[Ofensiu]
    ALBAA | 28-03-2009

    És Camí de Sirga de Jesús Moncada

  • SOTA L'EBRE[Ofensiu]
    SATIE | 13-03-2009 | Valoració: 8

    És Camí de Sirga de Jesús Moncada
    Mitjançant un munt de personatges en JM rememora la darrera època de la seva vila natal comdemnada a desaparèixer.

  • Camí de sirga[Ofensiu]
    Nubada | 12-03-2009

    Jesús Montcada ens relata la vida del poble de Mequinensa abans de quedar submergit en les aigües d'un embassament. Ens endinsa en el dia a dia dels seus habitants, la feina, les mines, el riu, els costums, el paisatge...

    En aquest text ens mostra com aquest destí que s'intuïa marcava els neguits i pensaments d'aquells qui, malgrat tot, feien que cada matí els carrers comencessin "a omplir-se d'una vida intensa encara que provisional".

  • Camí de Sirga [Ofensiu]
    Romy Ros | 07-03-2009

    de Jesús Moncada

  • Camí de Sirga[Ofensiu]
    copernic | 04-03-2009

    Jesús Moncada

Valoració mitja: 6.33