Vint nanoocurrències sobre HORABAIXA [temps real de lectura: 3 minuts]

Un relat de: Joan Colom
"Arrels profundes" (George Stevens, 1953).
Aquells dos cinèfils tan amics partiren peres perquè no es posaven d'acord sobre si era un western clàssic o crepuscular.

Associacions.

Per què l'aurora s'associa amb l'alegria i l'esperança, i l'horabaixa amb la tristesa i l'enyorança?

Barcelona (17:00 h) - New York (20:10 h).
La tripulació d'aquell vol de 9 hores, de Barcelona a New York, gaudia tota l'estona d'una lentíssima posta de sol.

Canvi d'horari.

Els canvis d'horaris només afavoreixen l'aprofitament de la llum solar de matí. Les tardes curtes [llargues] encara s'escurcen [allarguen] més.

"Crepuscle" (Catherine Hardwicke, 2008).

Déu me'n guard, de veure'n cap, però aquesta pel·li de vampirs adolescents va generar-ne quatre més, entre 2009 i 2012.

D'ençà la mort de la dona.

Estava en hores baixes, i quan plegava de treballar, arribava a casa a l'horabaixa i la trobava buida, volia morir-se.

Desafiaments a pistola.

El duelista amb el sol de cara, poc després de sortir o poc abans de pondre's, ho tenia més fotut.

De sol a sol.

Treballava de sol a sol ininterrompudament, tret d'una hora per dinar: des que sortia (aurora) fins que es ponia (horabaixa).

Entre el migdia i el vespre:

Horabaixa o capvespre, a les Balears.
Vesprada, al País Valencià.
Tarda, a Catalunya.

Guernica, 26/04/1937 al capvespre.

A dos quarts de vuit s'acabà el bombardeig de la Legió Còndor començat tres hores abans, deixant la població destruïda.

Havien quedat a l'horabaixa.

Margalida marxà poc abans de pondre's el sol, cansada d'esperar. Margarida arribà poc després i, en no trobar-la, se n'anà.

Horabaixa:

Entre el migdia i el vespre, a les Balears.
Crepuscle vespertí, al País Valencià.
Crepuscle vespertí, a Catalunya.

Hores baixes.

No és el mateix que sigui l'horabaixa, que la veïna baixi d'hora a berenar o estar en hores baixes.

Imatges tòpiques.

Per què l'estereotip dels enamorats mirant l'horizó ens els presenta sempre amb el sol ponent-se, mai sortint ni al migdia?

La Tetralogia.
De les quatre òperes que componen la sèrie "L'anell del nibelung", de Richard Wagner, l'última és "El crepuscle dels déus".

"L'últim capvespre" (Robert Aldrich, 1961).

Un western amb rivets de tragèdia grega, amb un Rock Hudson insuls i un Kirk Douglas sobreactuat, com gairebé sempre.

Modest Urgell (1839 - 1919).

L'especialitat d'aquest paisatgista romàntic eren els crepuscles ombrívols en paratges solitaris.

Neologisme.

Si l'horabaixa és el capvespre, què coi seria l'horaalta: el migdia o l'aurora?

Saviesa popular.
A l'horabaixa: Cel rogent, pluja o vent... tret d'algun incendi forestal.

Visca l'alegria!

La Dolors vestia colors foscos, la seva estació preferida era la tardor i la millor hora del dia era l'horabaixa.

Comentaris

  • Matinar amb precisió.[Ofensiu]
    SrGarcia | 30-11-2023

    Un bon recull, destaco aquest que diu que als enamorats no els agrada matinar i l'altre que descriu molt bé els inconvenients de fer servir termes tan poc precisos com aquests.

  • Quin...[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 30-11-2023 | Valoració: 10

    tip de riure m'he fet, entre curiositat i bona informació.

    Fantàstic Joan Colom!


    Rosa.