Records d'un camp de blat

Un relat de: J.Lluís Cusidó i Ciuraneta

Per damunt d'uns estrets, allargats i sinuosos bancals, i quasi al cim del serrat, recordo les extenses i majestuoses ondulacions que ofereix el terreny d'una gran plana que, quelcom inclinada, reposa lleugerament orientada a la vessant de solell.
Plana que fins i tot acull un camp sempre tan ben llaurat i rastellat dotant-lo, a la tardor, d'un campestre cromatisme paisatgístic format per un ampli ventall d'esplèndides tonalitats terroses.
Furgant per la memòria encara m'arriba amb el record del capvespre d'un dia de tardor, la flaire a terra garbellada.
O el record del camp gebrat per la freda rosada del hivern.
Conservo també en la memòria quan per primavera, en el sembrat germinava el blat, era un espès tapís d'herba ufana i tendra, fantàstica la visió del fort contrast verdós que el distingia de la madura boscúria del contorn.
Passats els dies i després de que la pluja s'ocupés d'assedegar-lo, el blat molt sa, dret i vigorós, ara ja d'un verd més fosc i amb l'espiga feta, continuava dempeus en el conreu enaltint el cap mostrant-nos una diferent etapa de la seva natural i espectacular bellesa.
Mentre ho contemplava, un gregal fluixet i humit acariciava la munió de plantes vinclant-les-hi acompassadament la tija en un constant balanceig, l'observació del blat en aquell seguit d'ondulacions corredisses em transportaven a la sensació d'estar gronxat per les pacífiques ones d'un mar calmat.
Passaven els dies i poc a poc el conreu s'ha anava daurant al mateix ritme que la fresca proporcionada la verdor, es transformava en un dur aroma de secà.
Voldria com una formiga espiar amb cautela com les hi apanya la vida per sota de tanta tija aferrada fortament a la terra.
Escarabats, grills, insectes i nius de guatlla, ous eclosionats, pollets porucs que cercant la lloca es fan fonedissos corretejant entre els laberints de l'arrelada palla.
Fins la llunyania messes madures dauren el camp a punt de rebre el cop de falç que els segarà la vida arran peus.
Uns dies més i ja hi haurà passat la corbella dallant el blat, llavors les garbes jauran a ple Sol esperant el rampí i la batuda a l'era.
Avui els homes del camp han començat novament el cicle llaurant el tros, deixant darrera seu, terrenques gleves farcides de seques arrels i daurada palla entrecreuada que rauran jacents tot esperant que el ramàs i les arpelles les aplanin i netegin.
D'aquesta bellesa rural en captiva especialment el contrast de daurats que s'observa des de l'apartat carrerany que travessa la veïna boscana de pins frondosos que mai perden ses verdes i espesses capçades.
Conreu tan ben llaurat i rastellat que igual que l'any passat ens tornes a mostrar presumit el ventall de colors marrons d'una terra cuidada, productiva i agraïda.

29 de setembre del 2008
©

Comentaris

  • Preciós![Ofensiu]
    brins | 05-12-2008 | Valoració: 10

    Em meravella el domini que tens de la descripció. Hi pintes siluetes, flaires, colors...
    amb una riquesa fantàstica.
    No has provat mai de parlar amb ajuntaments per oferir-los les teves descripcions ?
    Qualsevol poble o ciutat seria una joia a les teves mans.

    Una abraçada ben forta

  • Jo també tinc records de camps preciosos[Ofensiu]
    Xocolatina | 25-11-2008 | Valoració: 10

    M'he posat vermella quan he llegit el que has dit del meu relat!
    Ja no pensava que tornessis a llegir-me i ara ho has fet i jo també torno i em quedo amb la boca oberta llegint el que escrius tu.
    Doncs mira, si a més d'escriure tant bé em segueixes comentant t'afegiré als meus preferits, hehe.
    T'espero,
    Tina

  • Preciosa descripció, acurada i generosa[Ofensiu]
    Unaquimera | 06-11-2008 | Valoració: 10

    Benvolgut J.Lluís, és una preciosa descripció!
    En llegir-la, atreu de seguida l'atenció el lèxic que has utilitzat, ric i generós, que et permet apropar un paisatge llunyà a qui és davant la pantalla amb tots els sentits desperts, ben desperts per les imatges que vas presentant...

    Trobo que has redactat amb cura cada aspecte, de tal manera que l'indret sembla pintat amb tot detall i els traços tenen un relleu natural, ben proporcionat al llarg de tot el text.

    De fet, la teva prosa té molt de poètica, i una gran força plàstica.
    Enhorabona pel conjunt resultant, que m'ha obsequiat amb una bona estona de lectura!

    T'envio una abraçada ben agraïda, i si és del teu gust, color marró de terra fructífera,
    Unaquimera

  • preciós[Ofensiu]
    yvonne | 04-11-2008 | Valoració: 10

    Quin deleit llegir aquest relat, i quin ben trobat llenguatge. Em fas tornar la i·lusió d'escriure.
    J. Lluís, sóc una anglesa molt arrellada a Catalunya i a la seva llengua i en llegir les teves últimes paraules, he pensat que això també hauriem d'aplicar al nostre país.
    Gràcies per aquest relat

  • Neoclàssic[Ofensiu]
    Igor Kutuzov | 01-11-2008 | Valoració: 10

    I és que a vegades, acabo fart de tant experiment. M'he deixat endur i he gaudit, pulcre, net, clàssic, bell.

  • Esplèndida descripció[Ofensiu]
    Xantalam | 28-10-2008 | Valoració: 10

    M'has fet gaudir d'un paisatge com si els el veiessin els meus ulls. Llenguatge ric i acurat(he hagut de buscar unes quantes paraules al diccionari, aquests de ciutat....).
    El primer paràgraf podria ser un poema, preciós, de fet tot el text és molt poètic, càlid amb una mirada suau.
    Un plaer llegir-te, ho continuaré fent.

    Una abraçada!

    Xantalam

  • Això és un poema![Ofensiu]
    joanalvol | 24-10-2008 | Valoració: 10

    Un bell relat ple d'imatges que recreen la tasca de segar. Un poema que delecta al més subtil sentiment, amb un lèxic adequat al tema. Fins i tot es pot flairar l'herba acabada de tallar.

    Enhorabona
    Joanalvol

  • Ningú com tu...[Ofensiu]
    Maria Sanz Llaudet | 21-10-2008 | Valoració: 10

    per descriure la bellesa d'un paisatge que alguns de nosaltres -m'incloc- hem vist poques vegades. Lamentablement, viure lluny de la natura fa que perdem molts d'aquests moments que hem pogut quasi bé visionar en imatges gràcies a la teva acurada prosa. Fas que cada detall, cada tonalitat de color es transformi davant els nostres ulls com si verdaderament estiguessim contemplant aquesta meravella. Com sempre, un plaer llegir-te, Josep Lluís, i poder gaudir d'aquestes joies literàries que ens regales.
    Una abraçada

  • Benvolgut conciutadà,[Ofensiu]
    Alberich | 20-10-2008 | Valoració: 10



    Enhorabona pels teus escrits i per aquest camp de blat que tan bé descrius.
    Té un retoc, com un regust, del paisatge vallesà conegut (així com anant cap a Togores o a peu cap a Castellar).
    No és poca cosa dir quelcom com ara:
    "Fins la llunyania messes madures dauren el camp a punt de rebre el cop de falç que els segarà la vida arran peus.
    Uns dies més i ja hi haurà passat la corbella dallant el blat, llavors les garbes jauran a ple Sol esperant el rampí i la batuda a l'era".
    Això és literatura de debò, noi !.
    Moltes gràcies pel teu comentari del meu "Cuc" -que els que no l'hagin llegit, ni saben de que va, que no pensin malament ! -
    Com que si fa o no fa som de la mateixa quinta, segurament haurem coincidit alguna vegada fent una cervesa al "Musical" o a "Belles Arts" o a "Cal Sacs"... Un plaer tornar a coincidir en aquestes navegacions de la cibernètica.
    Salutacions i ja t'aniré seguint la petja literària.
    A reveure!.

  • "Furgant per la memòria"[Ofensiu]
    Mercè Bellfort | 20-10-2008 | Valoració: 10

    T'arriben uns records d'un paisatge que descrius de tal manera que em deixes sense paraules.
    Només et puc dir que oloro, sento, toco i visualitzo aquest camp de blat gràcies a la tria impecable dels teus adjectius. Ells són els protagonistes indiscutibles dels teus relats. Immillorables!
    T'agraeixo les teves dues visites al meu racó. Em satisfà veure que t'ho passes bé llegint-me. Si jo t'aporto algun somriure tu m'aportes harmonia i embadaliment per la natura. Un equilibri ideal.
    Una abraçada, J. Lluís Cusidó.
    Mercè

  • Un graò de qualitat de vida[Ofensiu]
    Avet_blau | 16-10-2008 | Valoració: 10

    Les estacions,
    descrites amb colors i olors...
    els que vivim a frec del verd i el daurat,
    les sentim ben nostres.

    Es un graó de qualitat de vida,
    tenir-ho i saber valorar-ho.

    Avet

  • Lèxic[Ofensiu]
    Nonna_Carme | 14-10-2008 | Valoració: 10

    acurat i riquíssim.
    Crec que ets el millor relataire descrivint paisatges i fent-nos gaudir de la natura. M'has fet desitjar passejar-me per aquests indrets.
    Espero que fins aviat.
    Nonna_Carme

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de J.Lluís Cusidó i Ciuraneta

J.Lluís Cusidó i Ciuraneta

49 Relats

588 Comentaris

97228 Lectures

Valoració de l'autor: 9.95

Biografia:
Sabadell onze de maig del 1943
Català.
Vull gaudir el present
El passat és un record
Els records els tinc endreçats en un arxiu de la memòria, d’una memòria però que camina a l’oblit.
Lluito perquè no agafi una drecera.
Entretant per qui em vulgui llegir escric aquí, a Relats en Català, i si a més em vol comentar millor.

ELS 58 RELATS PREFERITS DELS SEUS AUTORS


ELS 43 POEMES PREFERITS DELS SEUS AUTORS

Per qui el vulgui el meu correu és: llcusido@gmail.com