PASSAT EL LLOSTRE. ARRIBADA LA NIT

Un relat de: J.Lluís Cusidó i Ciuraneta

Miro enlaire, cel reblert de densos núvols immaculats que com grans castells de cotó blanc s'alcen verticals, fabulosos i recargolats, alhora que pel seu contorn inquiet i retallat s'esmunyen nítids i enlluernadors resplendors Solars
El gregal, que en aquesta hora bufa fluixet fresc i agradable, els empeny obligant-los a navegar per damunt meu en un vol tranquil, elegant i silenciós
Els meus peus que resten clavats en terra ferma es posen novament a caminar per guanyar tot seguit la rasant del terreny, es aquí on davant meu s'obre una extensa i àrida plana clafida de restes de palla, tiges daurades d'antics cereals que trossejades jeuen espargides damunt d'una terra seca, pendent de llaurar, i desordenadament aterrossada, restes d'arrels torrades segueixen aferrades a les gleves que unes setmanes enllà sostingueren vives plantes de verdes espigues.
Estols de pardals, pinsans i passerells salten i remenen picotejant la terra omplint-se el pap amb el gra perdut.
Reparo en l'entorn, llostreja i el Sol mig amagat en l'horitzó, potent, poderós i infranquejable de dia, permet al vespre contemplar a ull nu la meitat circular encara visible, resplendent i vermellosa.
Amb el capvespre els colors del paisatge segueixen canviant.
El cel és ara rogenc.
Volades d'orenetes i falciots, ales esteses i tallant l'aire veloçment creuen xiuxiuant el rogent espai aeri caçant al vol petites alades i papallones tot cercant nerviosament el raser més escaient per pernoctar.
Amb l'arribada de la nit els rogencs colors del entorn canvien per riques games grisoses.
La fugida del Sol desplega un firmament immens, fantàstic, ple de llunyans estels i cossos lluminosos parpellejants.
El vent que no ha deixat d'acompanyar-me ni un instant s'ha ocupat d'esvair qualsevol vestigi de núvol deixant l'atmosfera nocturna neta, transparent, i el firmament atapeït de tèrboles nebuloses.
Sembla que ara, en companyia del silenci i la frescor nocturna, es respira millor.
Suspesa en un lloc destacat del firmament el gran estel de la nit; la Lluna plena, Lluna neta i brillant, Lluna encisadora, Lluna verge però emmascarada d'ombres misterioses, espectadora especial de l'activitat terrícola, ignorant de ser l'implacable objectiu de la invasió humana
Lluna tan debò no deixis de ser mai cant de poetes, tot i que en un futur siguis el portal de l'univers.

J. Lluís Cusidó i Ciuraneta
15 de juliol del 2009

Comentaris

  • Continuo dient...[Ofensiu]
    Joan Gausachs i Marí | 13-10-2009 | Valoració: 10

    Continuo dient que ets el relataire que em fa consultar més vegades el diccionari.
    M'agrada tenir-ne de fer, de consultes, però, llastimosament començo a tenir dificultat per a retenir-ne el seu significat.
    Ets el relataire de les descripcions acurades
    - Joan -

  • Deliciós [Ofensiu]
    Naiade | 08-10-2009 | Valoració: 10


    He llegit amb gran plaer aquesta joia de relat. Es pot seguir perfectament cada detall del dia, com si fossis espectador directe del que tu expliques amb riquesa de mots, olorant l'aroma de la natura, sentint el vent que t'acarona, gaudint del cant dels ocells. Es nota que vas escriure-ho un dia preciós de primavera i et vas deixar dur per l'encís del moment.

    Gracies per deixar-me gaudir d'una excursió tan divina. Només m'ha preocupat la lluna, ignorant de ser l'implacable objectiu de la invasió humana. Tan debò no ens manqui mai la inspiració que ens proporciona.

    Una forta abraçada

  • La nit és arribada[Ofensiu]
    Unaquimera | 24-09-2009 | Valoració: 10

    Quina alegria, tornar a rebre un comentari teu després de tants mesos sense saber de tu, amic J.Lluís!
    En llegir-ho, vinc fins el teu espai i descobreixo i admiro aquest quadre bell, pintat amb mesura i mà ferma, amb mots expressius que serveixen perfectament a la feina encomanada: permetre que la lectora gaudeixi del paisatge, fins i tot sense veure-ho!
    Ha estat un plaer passejar -m'hi!

    Per cert, quan he llegit el començament de la introducció primer, i evidentment del relat després, no he pogut per menys que somriure davant de la coincidència inicial entre les teves línies i les de Als núvols, un text meu del maig que potser no coneixes.

    T'envio una abraçada plena de llum de lluna,
    Unaquimera

  • Definitivament[Ofensiu]
    Xantalam | 21-09-2009

    éts l'escriptor dels paisatges, tal com un pintor de realisme màgic i encisador.
    Una descripció preciosista, viva i opulenta.

    Una abraçada.

  • Preciosa prosa ![Ofensiu]
    brins | 21-09-2009 | Valoració: 10

    A més d´un vocabulari molt ric, conté un do d´observació i de descripció excepcional.
    Et podria anomenar un munt d´oracions i de paraules que m´han impactat, però vull que sàpigues que, no sé per què, hi ha hagut una personificació que m´ha quedat més gravada que les altres. Ha estat aquesta:

    " tiges daurades d´antics cereals que trossejades jeuen espargides "

    Has sabut donar vida, per mitjà del verb "jeure"
    a unes tiges que els meus ulls han mirat embadalits. Et felicito!

    Gràcies pels teus comentaris, J. Lluís, els agraeixo moltíssim.

    Pilar

  • No tinc[Ofensiu]
    Nonna_Carme | 20-09-2009

    encara el plaer de conèixer-te personalment (m'encantaria fer-ho en alguna trobada de RC) , i, malgrat tot, t'he "vist" passejnt per aqueixes contrades, que ningú com tu, sap descriure.
    Sempre que llegeixo un relat teu, aprenc alguna paraula. Aquesta vegada ha estat "llastre".
    Quant em queda per a aprendre!
    Gràcies una vegada més, Josep LLuis!
    Una abraçada.
    Nonna_Carme

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de J.Lluís Cusidó i Ciuraneta

J.Lluís Cusidó i Ciuraneta

49 Relats

588 Comentaris

96953 Lectures

Valoració de l'autor: 9.95

Biografia:
Sabadell onze de maig del 1943
Català.
Vull gaudir el present
El passat és un record
Els records els tinc endreçats en un arxiu de la memòria, d’una memòria però que camina a l’oblit.
Lluito perquè no agafi una drecera.
Entretant per qui em vulgui llegir escric aquí, a Relats en Català, i si a més em vol comentar millor.

ELS 58 RELATS PREFERITS DELS SEUS AUTORS


ELS 43 POEMES PREFERITS DELS SEUS AUTORS

Per qui el vulgui el meu correu és: llcusido@gmail.com