Misteri

Un relat de: Mon Pons

L'anomenaven Misteri. A fora plou i el terra és curull d'aigua. Té els ulls foscos com les nits sense lluna. S'haurien d'emplaçar en el brunzir dels estels i de les galàxies on, segons diuen, s'arreceren els déus. Es desdobla en representacions grotesques i, des de les altures, es creu fondre's. El glatir el consumeix, durant segles...

Durant segles havia clenxinat els seus cabells. I amb nítides ombres, sota els arbres de fulla caduca, hi romania mut, exhalant sospirs. Així, memoritzava escadusseres veus i en asseure's, endebades, observava la claror d'una lluerna. S'imaginava que no es podia parlar clar, mentre es fan cabrioles, inconscientment; que només s'esborronen camins arrenglerats de papallones...

I sovint les coses anaven així: el silenci aflorava per la seva pell i fent l'orni bregava en cada generació, dins el trajecte del temps. Ara compren que la seva declivitat és abrupta. Però això l'enforteix...

Mentre s'apleguen, allà dalt, magnífics sons d'abelles. Es bada el parloteig i a trossos, molt lentament, s'engendren les arrels de la seva memòria.
"-M'ho crec. -Parla'm..." (li va dir la lluerna femella.) "-Si pregunten per mi digues que no hi soc. -Defujo d'aquest món, per estar amb el teu, esborronador paratge. -Mostra'm la imatge del teu record. -Car jo, colgant els teus secrets, dins l'esclavatge de la teva mirada, sostenc i tolero la debilitat i la por, fins enfortir-me en el teu precipici.
A cau d'orella li confessa: "he descobert la bellesa". -Deixem, doncs, que els nostres cossos s'enamorin. -Les nostres ments seguiran paral·leles, per camins que no es tocaran mai, només en somnis. Només en somnis...

Tot just ahir, hi havia calma i quietud. Misteri rellegia un llibre de Saul Bellow. Es parà en la pàgina que deia: "-Vaig guaitar i, en efecte, tenia raó. L'autèntica bellesa era allí. Però jo ja l'havia vista moltes vegades, la bellesa, així que vaig cloure els ulls. Vaig rebutjar els ídols de les aparences. M'havien ensenyat, com a tothom, a veure aquells ídols i n'estava tip de la seva tirania. Fins i tot vaig pensar: El vel pintat ja no és allò que solia ser. Aquella maleïda cosa s'està esfilagarsant".

Inmediatament se'n anà amb la lluerna...

Comentaris

  • I arribà el juny...[Ofensiu]
    Jofre | 23-06-2005 | Valoració: 10

    ... i havia après a capturar moments de bellesa... per bé, que molt abans de Soul, ja en sabia. Aquest do li petanyia.

    Les seves paraules mirallejaven la seva ànima estel·lar amb una concisió perpètua.

    Mon... et cerques a tu mateixa amb una bellesa científica. Goses afaiçonar la claror freda dels estels i les lluernes. Les condueixes a un àmbit menys gèlid, més humà: el teu.

    No et deixes res. Ets metòdica. Fa molt de temps que has perdut, amb elegància, la por a les noses. Per aquest motiu pots escriure aquests relats generats i regenerats fins a sadollar el teu afany de perfecció.

    La teva creativitat desborda l'Univers que tu estudies: el dels éssers... humans.

    Ets en una mena de procés de gènesi creativa, on cada relat és un haikús reclòs en l'infinit. Paradoxal, oi? Sí. Perquè tu ja has besat els seus límits, per això conrees tan bé aquest Art: el d'escriure.

    Pot ser que siguis perfecta? Diuen que els relats no poden ser-ho... que els poemes sí (jo diria gairebé) i els bells vels de les persones?

    Un misteri.

    Ja tens 100 comentaris (almenys quan aquesta andròmina funcionava), quan ho llegeixis et mereixeries tenir-ne 1000...elevat a quant?

    Tu també estimes els crepuscles!

    Salutacions. I bon revetlla!

  • Subscric el que diuen[Ofensiu]
    T. Cargol | 14-01-2005

    A mi també m'agrada, subscric el que diuen els dos comentaristes força mé qualificats que jo, però cuidat aquesta imaginació desbordant, reservant-la pel paper escrit i la plàstica...

  • Vocabulari medit...[Ofensiu]
    rnbonet | 14-01-2005

    ... i acurat, adjectivació colpidora, imaginació desbordada que creua tota la narració, deixant intuïr la tendresa que vols marcar...
    Qui arribés a escriure aixís!
    Vaig a llegir altra cosa teua!