memòria

Un relat de: F. Arnau

El ganivet trencat, ratat i rovellat
que brandava ma mare amb les mans tremolant
m'ha portat al record la memòria d'un temps
quan notàvem al nas la flaire de les festes.
Llavors un vent de plomes de pollastre escaldat
habitava els racons del corral llarg i obscur,
la foscúria profunda de les cases humils!

Una gelor de marbre lapidària i humida
pujava per les cames com formigues pels arbres.
Una suor de fang d'atifells de museu
relliscava pel tòs com la molsa pels marges.
Una suor antiga de cànters i de gerres,
de la font del mercat i el vi de la taverna,
amarava les mans dels polzes als menuells.

La pallissa de fusta on s'amaguen els gats,
escenari dels jocs de la nostra infantesa,
parlaria per mi amb la veu dels corcons.
Parlaria també del soroll de les traques,
del perfum del gesmil, la sentor de l'estable,
d'allò que ens fa tan vells als ulls de qui ens escolta.

I encara som tan joves, que...
El record dels absents m'eriçona la pell!


***

09/07/2009

©Francesc Arnau i Chinchilla




Comentaris

  • Entranyable[Ofensiu]
    Naiade | 05-01-2010

    Un poema tan tendre que a mi també m'ha eriçonat la pell.
    Records ben guardats dins els calaixos de la memòria.

    Una forta abraçada

  • Un poema...[Ofensiu]
    onatge | 27-12-2009 | Valoració: 10

    Amb bona memòria...

    Salut.
    onatge

  • Magnífic poema[Ofensiu]
    aurora marco arbonés | 26-10-2009 | Valoració: 10

    que recrea colors i olors d'una època en la que la postguerra encara cuejava. Els teus records (el ganivet per a matar la gallina per les festes, per exemple) és una immersió en la memòria de totes les persones de la nostra generació.
    Jo he portat a editar un llibre intitulat "Temps d'innocència", que recrea, precisament, tot el nostre període infantil, amb la escasessa material que implicava l'època viscuda. I m'ha fet gràcia que tu toquessis el tema d'una manera tan magnífica.

    Gràcies pel teu poema

  • Records vius[Ofensiu]
    Unaquimera | 17-09-2009

    Quin títol més escaient vas triar, amic meu, per aquest poema!
    Records i referències, molt teus però perfectament assequibles als lectors, omplen aquests versos que suposen un autèntic exercici de memòria i que aconsegueixen, al menys en mi, eriçonar la pell tot acaronant la sensibilitat... certament, benvolgut Francesc, encara som tan joves que podem recordar!

    Espero que el recital de poemes transcorregués tal com ho desitjaves i que hagis tingut un bon estiu ... ara et desitjo un bon retorn!

    Per endavant, jo que ja he tancat el parèntesi de les vacances i la desconnexió conseqüent, t'envio una abraçada juvenil en molts sentits,
    Unaquimera

  • som instants del temps[Ofensiu]
    Galzeran (homefosc) | 16-09-2009 | Valoració: 10

    ja ho deia aquell cantant de l'emporda, un tal gerard quintana.
    Una bella imatge sorgida de les teves mans i del teu cor, de ben segur, un munt d'imatges que son certes perquè tu les tens desades dins del cor, i ara ens les fas nostres, cosa que t'agraïm de tot cor.

    Un gran poema, mestrre!

    Ferran

  • "Velles xiruques...[Ofensiu]
    llamp! | 30-08-2009 | Valoració: 10


    Quantes hores passades... Quanta alegria fa reviure el meu cor", cantàvem a l'escola. I és que llegir aquest poema teu, m'ha fet reviure com qui fa reviure algunes llegendes. M'encanta el vocabulari que has utilitzat, tot ben lligat i amanyagat, amb solidesa i fermesa, amb aplom i certesa.

    Ahir tot just arribava de la Costa Brava on he estat una setmana al camping. Veig que no t'has prodigat massa, però aquest "memoria" és un gran poema, de veritat, mestre!

    Apasiau!

  • "d'allò que ens fa tan vells als ulls de qui ens escolta."[Ofensiu]
    Xantalam | 25-08-2009

    Magnífic, Francesc, aquest vers mostra ben bé el que se sent quan s'explica quelcom de la nostra època, no massa allunyada en temps a la dels joves d'ara, però a anys llum en alguns afers, sobretot els tecnològics.
    Un poema superb, "històric", un esclat de referències a la teva infantesa, la memòria d'un temps que, pel que fa a algunes qüestions, ha canviat força.

    Me n'alegro molt que els actes on la teva poesia era protagonista hagin estat un èxit. Ara esperem el teu llibre!

    Una abraçada amb molta estima,

    Empar

  • Òndia![Ofensiu]
    rnbonet | 06-08-2009

    Collons, xicon!

    M'atreviria a dir l'Estellés de Godella. I res més.

    Salut i rebolica!

  • Es tan clar[Ofensiu]
    Epicuri | 06-08-2009

    que el temps no existeix! com que les parules en versos de poeta atrapan els ulls, per no poder ser les urelles, sense ni tan sols saber de l'autor...o hauríem de dir l'actor?

    Bones vacances F. Arnau! i gràcies, sempre pels versos.

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de F. Arnau

F. Arnau

207 Relats

1238 Comentaris

340289 Lectures

Valoració de l'autor: 9.90

Biografia:
Foto: A la Casa Museu Pinazo (Godella, febrer del 2016).
------------------------------------------------

Us demane que no em valoreu, com ja han fet molts companys de RC...

MOLTES GRÀCIES!!!

------------------------------------------------

Sóc el Francesc Arnau i Chinchilla, un poeta autodidacte que el 24 d'Octubre del 2.006, va publicar per primera vegada a RC. Des d'aleshores he publicat gairebé 150 relats (sobretot poemes), he participat als diferents Reptes, així com als Concursos organitzats al web. També vaig assistir-hi a la Megatrobada de Premià de Dalt, amb motiu del lliurament dels Poemes Il·lustrats, on vaig tenir el plaer de conéixer a alguns dels relataires. Enguany, al mes de Febrer vaig assistir-hi a la GIGACALÇOTROBADA '09, on vam coincidir un munt de relataires (uns que ja coneixia i uns altres de nous) al voltant d'unes cebes grillades que ens guisaren al restaurant "El Nou Glop" de Barcelona. També he participat als llibres col·lectius "Contes de fantasmes" i "Relats per a llegir amb una sola mà", publicats per bubok. Finalment, el passat mes d'Agost a les Festes Patronals del meu poble es va fer la "II Nit dels Palmitos Blancs", on es va representar l'adaptació teatral d'algunes de les meues "Històries de Beniatrol", sota el títol de "Nit de brúfols", a càrrec del Grup de Teatre "Godayla", i també es va fer un recital de poemes meus amb acompanyament de música de corda. Actualment estic enllestint el llibre que el Regidor de Cultura del meu poble es va comprometre a publicar-me per la primavera de l'any vinent, i que sota el títol de "L'espill de l'orb", recollirà una antologia de la meua Poesia...

Portada
Portada del llibre "L'espill de l'orb"

Contes de fantasmes
Foto: Portada del llibre col·lectiu "Contes de fantasmes" publicat per bubok.

palmito
Foto: II Nit dels Palmitos Blancs (Godella, 15 d'Agost del 2.009)
------------------------------------------------

Hi ha una frase que defineix la meua relació amb tots els companys i les companyes de RC:

"Vosaltres m'heu fet mudar de pell..."

Photobucket
Foto: A una terrassa de Gandia (Octubre del 2.006)
------------------------------------------------

Aquesta és la meua "bio":

Vaig néixer el 10 de Novembre de 1.953 a Godella, un poble de la Comarca de l'Horta del País Valencià. Considere Vicent Andrés Estellés el meu veritable mestre, malgrat no haver-lo conegut personalment, doncs, fou al llegir el seu "Llibre de meravelles" quan em vaig sentir trasbalsat per aquest món de la Poesia. Ell va néixer a Burjassot, un poble veí del meu, i això encara em va encoratjar més...
També haig de dir que, com sóc autodidacte, les meues influències són molt nombroses, i van augmentant cada dia. Per això no vull esmentar cap autor més. Tanmateix, seria un sacrilegi si no fes cap referència a l'Immortal Ausiàs March, el més gran poeta en la nostra llengua que han parit mares.

F. Arnau "dixit"

Els meus blogs:

NOVES LLUNES

L'espill de l'orb

francescarnau@hotmail.com

©Francesc Arnau i Chinchilla

28 de Novembre del 2.009

------------------------------------------------

Casa natal de Franz Kafka (Praga)
Foto: A la casa natal de Franz Kafka (Praga, Agost del 2.009)
------------------------------------------------

Francesc Arnau recibe la Flor Natural 2003 ( El Periódico Mediterraneo - 16/03/2003 )

------------------------------------------------

Photobucket
Foto: Octubre del 2.005, al Cantàbric en Godella (Astúries)

Porto
Foto: Al riu Douro en Porto (Agost del 2.007)

Carrer de Lisboa
Foto: Carrer de Lisboa (Agost del 2.007)

Pont 25 d'Abril
Foto: A l'Estuari del riu Tajo en Portugal (Agost del 2.007)

Carrer de Praga
Foto: Carrer de Praga (Agost del 2.009). Noteu el gran paregut amb el Carrer de Lisboa...

Vista del Riu Moldava
Foto: Vista del riu Moldava (Praga, Agost del 2.009)
------------------------------------------------

"Vosaltres m'heu fet mudar de pell..."

------------------------------------------------

AGRAEIXO ELS VOSTRES COMENTARIS, SIGUEN DEL SIGNE QUE SIGUEN...
MOLTES GRÀCIES COMPANYS I COMPANYES RELATAIRES!

------------------------------------------------

Viatge virtual a Roma
Foto: Amb els meus fills Núria i Guillem, els dos millors poemes que he fet fins ara, en un viatge virtual a Roma, un dels llocs que espere visitar aviat. (Juny del 2.008) Muntatge de Photoshop: -Leti Garcia-


Foto: Amb la meua dona Isabel, coautora dels meus millors poemes... ("Els dansaires", edifici de Praga, Agost del 2.009)
------------------------------------------------

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
"ATZAR" (Bombardeig de tinta), dibuix de l'autor, de l'any 2.001, sobre el que es va realitzar el 9è REPTE POÈTIC VISUAL.

------------------------------------------------

Ametller en flor
"Ametller florit" de Josep Arnau i Xinxilla -Any 1.990- Oli sobre tela (335x270).

------------------------------------------------

Epifania
"Ja vénen els Reis!" Antonio Martínez (Godella, 1979) -oli sobre llenç- 80 x 65 cms.

------------------------------------------------