Vint nanoacudits sobre LA PERSIANA. [temps real de lectura: 3 minuts]

Un relat de: Joan Colom
Compte amb els marits desconfiats!
Persiana entreoberta: el senyal convingut. Panorama en entrar al pis: l’Anna a terra, morta; son marit encanonant-lo amb un revòlver.

Compte amb els veïns circumspectes!

El voyeur de davant, amb la persiana baixada però no del tot tancada, els espiava per una escletxa mentre cardaven.

Compte amb l’efecte hivernacle del vidre!

Les persianes han de ser exteriors i rígides per no moure’s al vent; les interiors no intercepten la radiació solar.

Donen "moviment" a les façanes.

Si les finestres i portes balconeres no són molt amples, cada vegada es fan servir més les persianes fixes corredisses.

Enrotllar-se com una persiana.

Era tan pesat i xerrameca que els coneguts, quan el veien venir de lluny, miraven d’escapolir-se canviant de vorera.

Imprudència temerària.

Dret a l’ampit de la finestra, intentant desencallar la persiana, caigué quatre pisos i sort tingué del tendal del bar.

"La casa amb les persianes tancades" (D. W. Griffith, 1910).

Es un curmetratge (16 minuts) ambientat a la Guerra Civil Nordamericana, sobre un desertor que s’amaga a la mansió familiar.

L’ombra de Dràcula.

Aquells camperols de Transsilvània tenien el prudent costum de refregar amb alls periòdicament totes les persianes.

Llambí.

Aquesta empresa de Terrassa fabrica tot tipus de persianes: de lamel·les fixes, orientables, replegables, etc.; de fusta, alumini, PVC, etc.

Per poc no el decapiten.

Mentre treia el cap per la finestra, per saber qui havia trucat, es va partir la cinta de la persiana...

Per protecció que no quedi.

Eren uns exagerats, que tenien en totes les finestres cortines i cortinetes de tul interiors, i persianes i tendals exteriors.

Persianes de cordill.

Les persianes enrotllables de cordill són les més barates, però convé no desplegar-les totalment perquè no bateguin amb el vent.

Persianes intel·ligents.

Aquella casa estava totalment domotitzada; fins i tot les persianes s’autograduaven segons la intensitat i direcció dels raigs de sol.

Persianes màgiques?

Abans de baixar la persiana contemplà la nit de la ciutat. A l’endemà, en alçar-la, es trobà un paisatge campestre.

Persianes o cortines metàl·liques.

Les portes metàl·liques enrotllables, d’accés a locals en planta baixa des del carrer, també s’anomenen, impròpiament, persianes o cortines metàl·liques.

Persianes perses, valgui la redundància.

Les primeres persianes van arribar a occident, en concret a Venècia, en el segle XVIII, procedents de Pèrsia.

Qui va de pressa plega tard.

En baixar d’una revolada la persiana metàl·lica de la botiga, llançà un esgarip esgarrifós: s’hi havia enganxat el peu.

Reparació de persianes.

Si se’t trenca la cinta d’una persiana enrotllable has begut oli: ultra el recanvi, et claven desplaçament i una hora.

Una bona dormida.

Quan obrí la persiana metàl·lica del bar es trobà un client de la nit abans que encara dormia la mona.

Una persiana (còctel).

En un got llarg aboqueu-hi dos dits de ginebra, dos de menta, remeneu i empleneu-lo amb sifó. Refrescant i astringent.

Comentaris

  • Conec ben poques persianes...[Ofensiu]
    llpages | 08-07-2023 | Valoració: 10

    que tanquin completament, sempre queden una o dues línies per on es filtra la llum.
    Diria que el vessant humorístic ha augmentat en aquesta entrada, Joan, i jo me n'alegro, l'he trobat un text molt reeixit tant en la informació que vol transmetre com en les situacions que descriu.