Vint nanoacudits sobre ELS BORBONS O BORBÓ.

Un relat de: Joan Colom
25 d'abril de 1707: batalla d'Almansa (1).
Aquesta derrota dels austriacistes davant les tropes borbòniques significà l'ocupació de l'antic Regne de València per part de Castella.

25 d'abril de 1707: batalla d'Almansa (2).
Al País Valencià encara circula la dita "Quan el mal ve d'Almansa, a tots alcança."

19 de juny de 1707: incendi de Xàtiva.
El Museu de Belles Arts de Xàtiva exhibeix un retrat del responsable, Felip V, cap per avall.

Alfons XIII.
El besavi de l'actual rei rivalitza amb son besavi, Ferran VII, en ser el Borbó més nefast que hem tingut.

A més de la llista oficial de borbons...
... cal tenir present Lluís I (set mesos de regnat, a 1724) i els sis pretendents carlins (segles XIX i XX).

"Carles III" (A. R. Mengs, 1765).
Felip VI té, al seu despatx de La Sarsuela, un retrat del menys indecent dels Borbons.

Comtes de Barcelona.
En tant que Comtes de Barcelona, els Borbons hispànics són sobirans de Catalunya.

Corinna zu Sayn-Wittgenstein.
L'amant de Joan Carles I, quan el safari d'elefants, revelà que aquest havia rebut cent milions del rei d'Arabia Saudita.

Decret de Nova Planta de 16/01/1716.
"... introduir la llengua Castellana ... donar les providències més temperades i dissimulades perquè s'aconsegueixi l'efecte sense que es notin els esforços."

Discurs de Felip VI el 3/10/2017.
Cap referència a la brutalitat policial dos dies abans, en molts col·legis electorals.

Que no li toquin el "xiringuito".
Sempre parla de la Constitució, oblidant que aquesta constitució es pot reformar, i contemplar un referèndum sobre Monarquia o República.

El "tejerazo": 23/02/1981.
El paper de Joan Carles I no estigué clar: dissuadí els colpistes o esperà a veure si el colp prosperava?

Emeritatge.
Ser professor emèrit és un honor. Ser rei emèrit no sé ben bé què és.

Ferran VII.
Sens dubte, ha estat el Borbó més nefast que hem tingut, que ja és dir.

Generalíssim.
El rei regna però no governa, però no em fa cap gràcia que sigui el cap suprem dels tres exèrcits.

Isabel II i Francesc d'Assís.
Sobre aquest matrimoni concertat, entre dos borbons cosins germans, circulaven molts rumors: des de l'homosexualitat d'ell a la nimfomania d'ella.

"La família de Carles IV" (Francisco Goya, 1800).
Si li treieu la perruca al rey, la seva semblança amb Joan Carles I és notable.

Les cases Habsburg i Borbó.
De Carles I a Carles II, els Habsburg regnaven a les Espanyes. D'ençà Felip V, els Borbó regnen a Espanya.

Miquel Calçada, "Mikimoto".
Vaig deixar "Persones humanes" la nit que va burlar-se d'Helena de Borbó. Fotre-se'n públicament d'una dona poc agraciada és indigne.

Rima assonant.
A mi, tots els Borbons
em toquen els collons.

Comentaris

  • Autocomentari:[Ofensiu]
    Joan Colom | 03-08-2024

    Contravenint les opinions de molts doctors de la Església, en lloc de fer una intervenció ad hoc al Fòrum, prefereixo servir aquests aclariments en forma d'autocomentari.

    Estava cantat que algun dels vint nanoacudits sobre ELS BORBONS hauria d'aprofitar la rima fácil de "Borbons" amb alguna paraula malsonant, i li ha tocat a l'últim, Rima assonant. Un parell de precisions:

    1) Aquests vint nanos els tenia preparats de fa temps, quan ja havia deixat de referir-m'hi com a "nanorelats" però encara no havia trobat la forma definitiva de "nanoocurrències". Només així s'explica que els titlli de "nanoacudits": a l'hora d'enviar-los perquè els publiquessin, em vaig oblidar d'actualizar-ho.

    2) Com que això de la poesia no s'ha fet per a mi, encara que sigui aquest rodolí tan groller, m'he equivocat en qualificar la rima d'assonant: és consonant. Quan vaig qualificar la rima d'assonant em pensava que, per ser consonant, els sons iguals havien de ser els produïts per les negretes Borbons/collons; després vaig veure que n'hi havia prou a fer Borbons/collons.

  • El Borbons[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 02-08-2024 | Valoració: 10

    Una saga que sempre ha deixat empremtes fosques i de sabor amarg. Nanoacudits històrics i ben contrastats. L'últim nano, un resum fet a mida com un guant.

    Enhorabona Joan Colom.

    Rosa