Pròxim Orient

Un relat de: Vicenç Ambrós i Besa

-Després del foc,
després del fum,
després del buit,
després de tot-.

Silenci breu
d'un núvol brut.
El rostre gris
de pols i mort.

El pas en fals
d'un fons de blaus:
el zel del mar,
l'aire i la sal.

Esqueixos freds
de cossos nus,
fossar d'un art:
unir les mans.

L'ombra dels mots
put entre fems
-nial de l'orc
en camp de rocs-.

Petges al llot
d'un instant fosc.
És temps de glaç,
d'herois de fang.

Un joc de nens
-intrús als ulls-
palesa el vil
dolor del crim.

El verí dolç
-que calma i prou-
hissa el vell crit
d'acords de pau.

Túmuls al vent.
Monuments ferms.
S'alcen les veus:
"oblit, mai més!"

Toca de nou
construir junts
ciutats i móns
-velant les pors.

Absurd el brot
que neix per res.
Irònic llast,
aprendre en va.

-Per cada vers,
que escric de cop,

en algun lloc,
qui sap si a prop,
s'escola un cos,
qui sap si el teu-.

Comentaris

  • Enginyós i trempat.[Ofensiu]
    Unicorn Gris | 24-12-2009 | Valoració: 10

    M'agrada molt aquest tipus de rima. És entretingut sense demanar res més. Fa passar una estona agradable.

    Diu que qui no espera ha de patir, qui ha de patir va ben cremat, qui va cremat va espavilat i l'espavilat fa tururut (se m'ha pegat l'estil).

    Espero que segueixis amb aquest tipus d'estil. Amor i sort!!

  • Incissius![Ofensiu]
    Cendra de flor | 12-05-2009 | Valoració: 10

    M'han impactat molt aquests versos.Crus i bells a l'hora. Felicitats.
    Un aclariment, jo no t'he enviat el meu enllaç, però me n'alegro perquè he pogut descobrir els teus relats.

    CENDRA DE FLOR

  • poema de vides[Ofensiu]
    Vincent | 15-01-2009

    de mots vius i vivíssims que ens recorden el nostre fat. Una sonoritat bella, acurada. Un plaer llegir-te.


    V.

  • Com podria dir-te[Ofensiu]
    Nonna_Carme | 08-09-2008 | Valoració: 10

    quantíssim m'ha agradat aquest poema? Mots curts que m'han arribat a l'ànima. M'agradaria poder esborrar aquest món i crear-ne un altre on no es coneguessin les paraules guerres, dolor , crims i violència.
    Quin plaer rebre els teus comentaris, Vicenç! Agraeixo, de debò, la teva crítica constructiva. Un dels meus darrers reptes és escriure bé, en català i poesia moderna. Gràcies per tot.
    Una abraçada.
    Nonna_Carme

  • gypsy | 05-09-2008

    profund i cru ans estar embolcallat amb la delicadesa d'uns mots destriats amb cura. La tristesa feta música i cercle en un poema.

    És una meravella que hi siguis a relats.

  • Contundent[Ofensiu]
    joanalvol | 28-04-2008 | Valoració: 10

    Poema enèrgic davant la impotència de poder fondre la corrupció, la violència i la destrucció. L'esperança dóna alè davant l'escenari que es mostra inhòspit.
    Tens molta força i vena poètica.

    Felicitats!
    Joanalvol

  • De vegades el vers més llarg no és el més trist[Ofensiu]
    deòmises | 24-04-2008 | Valoració: 10

    Així ho demostres tu, Vicenç, amb el teu poema. Àgil i frenètic ritme, tristes imatges que s'escolen endins.

    Ja veus, tan a la vora i de vegades no ens veiem...

    Gràcies, d.

    (PS: Res de mestre, company; "ànima mesquina" en honor de la Llibre: el poema va ser escrit en tornar de Barcelona, ahir)

  • poemes il.lustrats[Ofensiu]
    poemes il.lustrats | 15-04-2008

    En nom de l'Associació d'Artistes de Premià de Dalt voldria donar-te les gràcies per la participació en aquesta Segona Edició de Poemes il·lustrats.

    Vull felicitar-te, doncs aquest poema ha estat escollit per a ser il·lustrat.

    I també informar-te que el dia 31 de maig de 2008 està previst fer una trobada de "relataires" a Premià de Dalt -El Maresme- en el decurs de la qual es farà lliurament a tots els autors i a tots els artistes, tant de la primera com de la segona edició, d'una còpia de l'obra.

    Voldríem que ens hi acompanyessis.

    De mentre, les obres han estat exposades a la Biblioteca Jaume Perich des de l'1 al 15 d'abril de 2008.
    A partir del dia 16 passen a formar part de tot el conjunt que s'exposa a la Sala d'Actes de Can Figueres.

    Per poder-nos posar en contacte amb tu, t'agrairia que m'enviessis un mail amb les teves dades (nom i correu electrònic) a l'adreça:
    associacio.artistes@gmail.com
    i així podré informar-te del programa d'actes del dia 31 de maig.

    Rep una cordial salutació.

    Montse Assens / mar
    Associació d'Artistes de Premià de Dalt

    :)

  • Intens i punyent[Ofensiu]
    JoanaCarner | 27-02-2008 | Valoració: 10

    Intens i punyent. Aconsegueixes el teu objectiu: sacsejar. Mira que n'arribes a ser de "polièdric".
    Una abraçada.

  • Vicenç el[Ofensiu]
    J.Lluís Cusidó i Ciuraneta | 24-02-2008 | Valoració: 10

    poeta consumat que escriu amb aplom i fermesa expressant amb contundència allò que vol dir, en aquest poema ho has aconseguit donant una batzegada a cada estrofa curta i encertada. Gracies per els teus comentaris i sobre tot per fer-me notar algun apostrofat en el meu darrer relat Malauradament els meus anys d'estudi varen coincidir amb la repressió de la llengua mes bonica que conec, per això agraeixo les bones correccions que intento magatzemar en el meu desgastat cervell.
    Una abraçada

    J. Lluís

  • Proper i llunyà...[Ofensiu]
    Unaquimera | 21-02-2008 | Valoració: 10

    L'Orient és tot el proper que li permetem, o tot el lluny a què el desterrem.
    Potser perquè porta associats dolor i mort, és una forta temptació mirar cap a una altra banda; segurament perquè des d'allà arriben crits i clams, és molt difícil obviar-ho...

    Cadascun dels teus versos és, realment, un toc d'alarma a l'esperit de lluita de la consciència, de la identitat humana i la pertanença a una col.lectivitat dispersa.
    El ritme intern, gairebé de rap urbà entre pols i runes, és com un batec constant que es nega a ser silenciat.
    D'aquesta manera, encara que el joc fonètic dels mots que has triat amb molt d'encert captura l'atenció, és absolutament impossible l'oblit: el missatge arriba en safata lluenta portada amb mà ferma de poeta.

    T'envio una abraçada de les que apropen,
    Unaquimera

  • Versos escrits de cop[Ofensiu]
    Nubada | 21-02-2008

    Contundent, sonor. Me l'imagino llegit en veu alta. Són versos escritis de cop, difícils de vocalitzar, de manera que cada mot s'ha de pronunciar amb força i cada estrofa és un crit i un desig.

  • MOLT BONIC AQUEST POEMA![Ofensiu]
    EULALIA MOLINS ARAGALL | 20-02-2008 | Valoració: 9

    FEIA ALGUNS DIAS QUE NO EM CONECTABA I VEIG QUE TOTS PLEGATS SEGUIU MOLT TREBALLADORS, JO ESTIC PREPARANT EL CASAMENT DE LA MEVA FILLA GRAN PEL 12 DE JULIOL I NO TINC TEMPS DE RES, CREC QUE NO TINC EL CAP PER A TANTES COSES, TAMBÉ LA MEVA FILLA PETITA S'INDEPENDITZA A PRIMERS DE MARÇ I TOT SON CORRADISSES I FEINA A FER UN BON AIXOVAR, AVIAM QUAN EM QUEDARÀ UNA MIQUETA DE TEMPS PER A MI. SALUTACIONS VICENÇ.

  • Una mirada[Ofensiu]
    David Gómez Simó | 20-02-2008

    a el món que ens envolta no està malament.

    El dolor sempre hi diu en poesia,però no sempre veiem el dolor dels altres.

    Molt bé, Vicenç.

  • Realitat[Ofensiu]
    Naiade | 20-02-2008 | Valoració: 10

    No m'estranya que inclús la inspiració se'ns resenteixi i li costi de sortir quan veiem l'entorn violent i dolorós que pateixen germans nostres.
    La frase feta "l'home és un llop per l'home" és ben certa i trista a l'hora. Tot i això m'ha agradat aquesta poesia que es nota que t'ha sortit de l'ànima. Al final deixes anar un crit d'esperança per posar seny a aquesta barbàrie i la única solució és conscienciar-nos els uns als altres i actuar junts per reprendre el camí de la pau, encara que no hem d'oblidar mai per evitar que torni a passar aquest absurd que ens fa mal a tots. Et felicito és molt bo.

    Una forta abraçada plena d'esperança

Valoració mitja: 9.92