FORTUNA

Un relat de: Ravegal
FORTUNA
Una idea fixa ronda pel cap d’en Cinto. Està fart del poble: sempre amorrat a la terra, des que va deixar escola i per distreure’s, jugar a cartes al bar o veure com baixa el riu. Que al poble es coneguin tots, també li retalla la llibertat. Se n’anirà a la ciutat. Allà, pensa, l’estigma de ser de poble en poc temps s’esborrarà. Deixarà el mas i tindrà oportunitats per a tot.
Ho comenta a casa i als amics. Tothom li vol treure del cap dient que al poble hi té feina i a fora les coses van malament i que si el que vol és fer-se ric, està apanyat, que ningú regala res.
Està ben decidit. Arribat el dia s’acomiada dels pares i passa pel bar a dir adéu als companys. Encaixades, abraçades i bons desitjos. «Quan siguis ric, passa per aquí, un dia, i et jugues la fortuna» li deixa anar un i tots riuen. La partida queda a mitges i surten a la porta a veure com puja a l’autobús.
A ciutat, treballa de peó de la construcció. Viu en una pensió i al vespre sopa amb cinc més, tots forasters. «Jo també ho sóc», pensa. A les sobretaules sovint es recorden dels pobles que van deixar. Quan el senegalès va explicar la calor que hi fa sempre i que s’ha de caminar més d’una hora per anar a buscar dues galledes d’aigua, ell va parlar del riu que passa pel poble, les quatre estacions, l’aigua corrent i aquell fred que va glaçar les canonades; el tunisià va dir que al seu poble es coneixien tots i ell va explicar que una vegada li va arribar una carta sense adreça, només amb el seu nom. Al desert hi contraposava el riu, els boscos, els camps... i les morterades de cuscús el feien pensar en les torrades a la llar de foc. A les nits s’adorm amb el soroll dels cotxes i recorda la remor del torrent.
La partida està engrescada quan en Cinto entra al bar. Posa una mà sobre les espatlles dels que estan d’esquena. Es giren i els dos de davant alcen el cap i un diu: «Mira a qui tenim a aquí. Què, ja has fet fortuna?» Se’ls mira i somriu: «Sí, tota. La fortuna és tenir un lloc on poder tornar».

Comentaris

  • Genial[Ofensiu]
    Naiade | 27-03-2023 | Valoració: 10

    Un bon relat, ben escrit i trenat, que ens du a pensar que si valoréssim més el que tenim potser seriem més feliços. Sort

  • fortuna[Ofensiu]
    Atlantis | 20-03-2023

    La fortuna potser és trobar el teu lloc o tenir-ne un on poder tornar.

  • Com ens decepciona[Ofensiu]
    marialluïsa | 19-03-2023 | Valoració: 9


    la imaginació, sempre avançant-se a la més que improbable realitat.
    Gairebé sempre ens passa com al teu protagonista, que no sabem com son d'afortunats fins que sortim de la zona de confort. Un molt bon relat. Sort.

  • Saber rectificar[Ofensiu]
    Prou bé | 19-03-2023

    És clar que primer has de valorar el que has deixat enrere i després pots rectificar... O no. Sortosament el teu protagonista té la fortuna de poder-ho fer! Bon relat!
    Sort
    Amb total cordialitat

  • El caliu.....[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 19-03-2023

    d'un poble, de la familia, dels amics que et fan costat és inqüestionable. Tot i que tampoc és motiu per no deixar de fer el que una persona sent i dessitja. Molt afortunat tenir un lloc on poder tornar.

    Bon relat Ravegal.

    Salutacions i sort.

    Rosa.

  • Roda el món...[Ofensiu]
    llpages | 19-03-2023 | Valoració: 10

    i torna al Born. Un relat distret amb un excel·lent final, m'ha agradat!

  • Relat rebut[Ofensiu]

    Relat rebut correctament. Entra a concurs.

    Recorda, ja no el pots esborrar!
    Qualsevol dubte contacta amb nosaltres en el nostre correu:
    concursos.arc@gmail.com

    Gràcies per participar.


    Comissió XIII Concurs ARC de microrelats

Valoració mitja: 9.67