HOLOGRAMA

Un relat de: Ravegal
En Joan ja en té setanta llargs i viu sol. La seva esposa, l’Eulàlia, es va anar fonent a poc. Mentre va durar la malaltia es va desviure per ella tot veient que se li escapava com l’aigua entre els dits de les mans. Viu del record, però els petons no fets li cremen els llavis i els braços enyoren les abraçades perdudes.

Badant per internet troba informació referent a la intel•ligència artificial: un xatbot amb qui pot conversar. S’hi apunta. Queda bocabadat del realisme del programa.
A la pàgina web de l’empresa veu que, per un preu mòdic, el programa farà la veu de l’Eulàlia. Només cal que els faciliti un enregistrament de la seva veu. Envia uns vídeos d’ells dos i als pocs dies el programa li parla amb la veu de l’esposa. Li sembla que és amagada i que traurà el cap d’un moment a l’altre. En Joan es desfà i no pot reprimir els sanglots.

Hi parla cada dia. L’algoritme va tenint més dades i fa que les converses semblin més autèntiques. Això li comporta un sentiment de pau.

Un dia l’empresa li comunica que disposa d’un nou servei: un holograma que li permetrà veure la seva esposa en moviment. Per això li demanen poder fer ús dels vídeos que tenen arxivats.

En Joan no s’ho pot creure quan veu que ella es mou a la pantalla. La impressió es tan forta que la creu viva.

—Quan tornaràs? —Acabada la pregunta, s’adona del parany en què ha caigut. No tornarà. Però, cada dia s’hi connecta.

Els anys han envellit en Joan i la tecnologia a l’Eulàlia, un a cada banda de la pantalla. Ell està molt dèbil i parla amb un fil de veu. A poc a poc va abaixant el cap fins que reposa sobre el teclat.

—Què tens, què et passa? —Però en Joan ja no la sent.
La intel•ligència artificial té prou recursos i ella regira els vídeos que ell havia enviat i en fa l’holograma d’en Joan.

—Benvingut, Joan.
—Ben trobada, Eulàlia.

S’agafen de les mans. Com feien abans.

—Anem, aquí ja no hi fem res.
—Sí, anem.

Els dos hologrames es fan petits, pantalla endins, d’esquena a un cos que jeu acotat sobre la taula.

Comentaris

  • Bon relat[Ofensiu]
    TerricheT | 31-03-2024

    Un relat molt sensible que saps conduir a un final poètic i amb reminiscències fílmiques molt encertades.
    Enhorabona per la tria, i sort a la final.

  • Comentari[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 31-03-2024 | Valoració: 10

    Acabo de llegir el relat i m'ha omplert d'emoció. Ben escrit i molt sensible. Encara no entenc com em va poder passar per alt.

    Rosa.

  • Enhorabona...[Ofensiu]
    Rosa Gubau | 31-03-2024

    Ravegal per ser finalista en el concurs d'aquest mes. Ben merescut.

  • Enhorabona[Ofensiu]

    Benvolgut/Benvolguda participant:

    Enhorabona! El teu relat ha estat seleccionat pel jurat d’autors i d'autores de l'Associació de Relataires en Català, com a finalista del XIV Concurs ARC de Microrelats «Orígens/Arrels» i per formar part del volum recopilatori amb totes les obres finalistes.
    És per això que, en haver quedat seleccionat/ada en la convocatòria, t’agrairíem que, tan aviat com et sigui possible, ens facis arribar l’autorització perquè el relat sigui inclòs en el recull, com bé s’indica a les bases del Concurs.
    Només cal que ens enviïs per correu electrònic a l'adreça: concursos.arc@gmail.com el TEXT AUTORITZACIÓ que adjuntem al final d’aquest missatge amb l’assumpte AUTORITZACIÓ PUBLICACIÓ RECULL ORÍGENS/ARRELS, tot fent un copiar i enganxar, i complimentant les dades personals que et demanem.

    Cordialment,
    Comissió XIV Concurs ARC de microrelats


    /////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////




    TEXT AUTORITZACIÓ

    En/na .............................................................................................
    Nascut/da el ..../..../........ amb D.I.Número .........................................
    Amb domicili ........................................................ Codi Postal ...........
    Vila/Ciutat ......................................................................................
    Comarca ........................................................................ Altres dades postals ...........................................................................................
    Telèfon de contacte................................ altres tel..............................
    Nick al concurs o pseudònim relataire ..................................................
    AUTORITZO
    a l'Associació de Relataires en Català (ARC) a incloure el microrelat que du per títol ..............................................................................................., seleccionat del mes de .............................................., dins del subtema ................................................., del qual en soc autor/a, en el recull de microrelats «Orígens/arrels» que s’editarà a finals de 2024,
    on vull constar amb el nom d'autor/a .............................................. (en cas de no omplir aquest apartat s'entén que l'autor/a vol aparèixer en el recull amb el nick/pseudònim amb el qual ha participat en el concurs).
    Així mateix, també atorgo el meu consentiment per incloure qualsevol altre microrelat seleccionat al llarg de la present convocatòria i del qual jo en sigui l’autor/a i a difondre el seu contingut (en part o totalitat) pels mitjans habituals de l’ARC.

    Data ......................................................

  • Excel·lent final[Ofensiu]
    Cesca | 20-03-2024 | Valoració: 10

    Un relat concís, original, bo, molt ben trenat i amb un final de nota: excel·lent.
    Com diu el company Ilpages, una bona llavor per novel·la o relat més llarg.
    Un plaer. Sort!

  • Boníssim![Ofensiu]
    llpages | 20-03-2024 | Valoració: 10

    M'ha encantat la idea del relat i la manera com està exposada. Podria donar per una novel·la, és una idea molt bona. Inspiració en la concepció del tema i bona feina en l'execució de la narració, excel·lent!

  • Relat rebut[Ofensiu]

    Relat rebut correctament. Entra a concurs.

    Recorda, ja no el pots esborrar!
    Qualsevol dubte contacta amb nosaltres en el nostre correu:
    concursos.arc@gmail.com

    Gràcies per participar.


    Comissió XIV Concurs ARC de microrelats

Valoració mitja: 10