Amb la salut no s'hi juga

Un relat de: copernic

- I no varen sospitar mai res?

- No hi havia cap motiu per malfiar-se'n. A ella la varen fer sòcia els seus pares tot just néixer, aquí mateix, en aquesta clínica. Ell es va donar d'alta fa uns divuit anys. Tots dos eren persones aparentment sanes. A ella li varen extirpar les amígdales quan encara era una nena. A part d'això només hi ha registrades visites a diferents especialistes. Res d'anormal: Controls rutinaris de medicina general, revisions ginecològiques, algun problema gàstric o dermatològic...

- Però hi va haver un moment en que la cosa va canviar...

- Sí, fa cosa d'uns deu anys varen sovintejar els ingressos a urgències, per l'un o per l'altre: Poliúria, dolors al pit, insuficiència respiratòria, gastritis... El metge de torn seguia el protocol: Comprovació de la pressió arterial, de la temperatura, anàlisis de sang i alguna vegada d'orina. Quan es creia necessari, alguna radiografia. Llavors se'ls hi donava hora amb l'especialista, que també seguia les recomanacions especificades: Ressonàncies, T.A.C.s, proves diverses.... Finalment se'ls hi receptaven ansiolítics. Va arribar un moment en que no hi havia metge, infermera, administratiu o dona de la neteja que no els reconegués ni prova o aparell que no haguessin experimentat. Tothom els saludava, com a mínim perquè els sonava la seva cara. Tinc els informes aquí si els vol veure. Són aquestes dues piles de papers.

- No cal, no cal...i fins fa tres mesos no se'n varen adonar del perjudici que ocasionava això a la nostra mútua: "La Benefactora"?

- Pensi que aquestes coses són molt difícils de detectar. La burocràcia no ajuda gaire. Fa uns anys no es feien tantes comprovacions. Si els números sortien, si els beneficis d'un any eren un deu per cent més que l'any anterior el Consell ja estava satisfet. Podia sortir davant dels mitjans i presumir de gestió controlada, d'experiència en el servei sanitari i tots aquests arguments típics de les mútues. No va ésser fins que es varen implantar les auditories i els famosos ratings de clients quan se'n adonaren que aquesta parella tenia un superàvit respecte a l'entitat d'uns 50,000 euros...

- Tot i pagar les quotes religiosament...

- Sí, i augmentant-les amb els barems establerts segons l'edat. Són hipocondríacs. Serien capaços de posar en perill la viabilitat del sistema sanitari estatal, si s'ho proposessin.

- I llavors va ésser quan varen decidir donar-los de baixa de manera unilateral.

- No exactament. El sistema informàtic envia les cartes de manera automàtica quan en un any hi ha un dèficit per a la mútua de deu mil euros. En el redactat s'exposen una sèrie de raons (una excusa, en realitat) per a justificar la decisió que s'ha pres. Segons sembla, quan la varen llegir es varen espantar de tal manera que l'home va tenir un petit atac de feridura. Varen anar a un hospital públic. Ell està bastant recuperat però ens han posat una demanda. Volen deu milions d'euros per danys i perjudicis. Han agafat un advocat mediàtic. Van a tant per cent. Quan més hàgim de pagar, més cobrarà l'advocat. He fet algunes comprovacions: Es varen cometre algunes irregularitats, la més greu una pèrdua d'historial. Si anem a judici serà el primer que sortirà. Em sembla que ho tenim bastant malament.

- La mare que els va parir!

Comentaris

  • un punt flac[Ofensiu]
    Avet_blau | 06-01-2009 | Valoració: 10

    La veritat es que s'hi juga,
    tot es una empresa, amb guanys i pèrdues
    pacients riscosos i pacients de perfil sa,
    el mateix passa a les empreses.

    Els mitjans tecnics i diagnostics pujen
    exponencialment, ( el cost economic)
    els humans amb prou feines, o baixen.

    No hi pot haver-hi marge d' error,
    ( no s' acepta)
    i per tant sempre es busca el guariment; desgraciadament en la cadena de la salut
    sempre hi ha un punt flac.

  • Ni s'hi juga, ni es fa negoci[Ofensiu]
    Unaquimera | 06-01-2009

    Avui és un dia especial, aquell en què molts esperen veure satisfets els seus desitjos, confirmades les seves esperances... Oficialment són els infants qui ho protagonitzen, però els adults també podem desitjar, esperar, confiar...
    Bé, a banda d'allò material que es compra a les botigues, una de les demandes més típiques per part del que ja fa temps que no són infants és la Salut, així amb majúscula, que no és, com tu ben dius, cap joguina!
    De fet, com qüestiona el teu irònic relat, que he anat llegint encantada, tampoc deuria ser cap negoci. Ni, evidentment, una mercaderia amb la qual fer tractes. Ni...
    Tu n'has fet un motiu excel·lent per una creació literària àgil i divertida, originalment plantejada i suggeridora!
    Et puc oferir, en aquesta diada d'obsequis entre amics, un altre enfocament, molt més dramàtic, des del punt de vista del dolor de qui pateix com una TRAÏCIÓ> la infidelitat física que ocasiona el dolor.

    I, a més de llegir-te, que ha estat un dels meus regals d'avui, he passat per deixar-te ben present una abraçada triple: magna, màgica, i majestuosa,
    Unaquimera