ADONAR-SE/ADONAR-SE'N

Un relat de: brins
Hola, companys!

Per poder expressar que alguna cosa no ens passa desapercebuda, tenim la possibilitat d’emprar diversos verbs: percebre, advertir, percatar-se, fixar-se, observar...però n'hi ha un que és el nostre preferit: el verb ADONAR-SE. .Avui podríem parlar d'aquest verb pronominal, perquè moltes vegades cometem l’error d’afegir-li el pronom feble “en /n’/n’, i això és molt incorrecte” Només l'hi hem d'afegir quan no anomenem la cosa de la qual ens adonem.

Exemples:

INCORRECTE Ell se n’adona que no l’estimen (Fixeu-vos que ja diem de què s’adona)
CORRECTE: S’adona que no l’estimen (Aquí ja diem de què s'adona, no cal repetir-ho amb un pronom)

INCORRECTE: El critiquen i ell no s’adona.
CORRECTE. El critiquen i ell no se n’adona (En aquest cas, n' substitueix “que el critiquen”)

INCORRECTE: No volia adonar-se’n dels seus errors.
CORRECTE No volia adonar-se dels seus errors.

INCORRECTE: Intuïa que es burlaven d’ell, però no volia adonar-se.
CORRECTE: Intuïa que es burlaven d’ell, però no volia adonar-se´n.

Ja sabeu que quan tenim dos pronoms junts, l'apòstrof sempre ha de recaure en el pronom que està situat més a la dreta,
.

Més exemples correctes:

- D’això, jo me’n vaig adonar de seguida, ell va adonar-se’n més tard

-Us vau adonar que plovia molt?
-Sí que ens en vam adonar, però ells no s’adonen mai de quin temps fa.

Pilar(brins)

Comentaris

  • Uff, difícil[Ofensiu]
    Atlantis | 16-03-2021

    Gràcies Pilar, però em resulta difícil. Intentaré consultar al meu arxiu d'apunts de català que vaig omplint amb els teus suggeriments, quan me n'adoni (?) que em fan falta.

  • Moltes gràcies[Ofensiu]
    Neus Marín Cupull | 15-03-2021

    Molt útil. Gràcies per les teves recomanacions. És cert, de vegades hem de fixar-nos més, per tal d'utilitzar correctament els pronoms. Prenc nota.
    Salutacions,
    Neus