Solidaritat definitiva

Un relat de: manel

-Perdoni jove, em podria donar un cop de mà?
No era la primera vegada que em demanava ajuda, vivia prop de casa meva i ens creuàvem gairebé cada dia, però aquella vídua solitària ja començava a perdre els trucs. Havia comptat amb la meva participació més d'una vegada, ja sabia el que era traginar aquella maleït carro de la compra per una escala estreta i empinada fins el quart pis.
-I tant, senyora, cap problema, doni-me'l!. Al quart pis? A la porta on hi ha les plantes, com sempre?
-Moltes gràcies, jove, molt amable- com si no m'hagués vist mai de la vida.
Que et diguin jove quan ja has sobrepassat els quaranta és prou estimulant, i amb un somriure amable vaig arreplegar el carro. Però tot just penjar-me'l a l'esquena ja vaig notar que pesava més del compte. - La mare que la va parir, què coi hi porta avui - vaig remugar en veu baixa.
En els primers esglaons aquests quaranta es van notar, i també la xafogor de l'estiu, suava com un porc i el carro em patinava de les mans. M'ho vaig agafar com un repte: vinga nano, tu pots!, i vaig seguir amunt.
Però just abans d'arribar al segon pis les cames em van fer figa i em vaig entrebancar. El carro em va relliscar, inevitablement.
No cal que expliqui gaire més. Vaig sentir un cop eixut i una mena de crit ofegat, després, només silenci. Em vaig aixecar molt espantat, no gosava mirar enrere. Sense pensar-m'ho dues vegades vaig baixar l'escala poc a poc i vaig passar per sobre del cos rebregat d'aquella senyora, estirat al bell mig del replà en una postura impossible. El carro reposava intacte no gaire més avall. Vaig sortir al carrer tot dissimulant, per sort no hi passava ningú.
Aquell vespre jeia al sofà de casa encara mig commocionat quan va arribar la meva dona: -Saps aquella senyora a qui de tant en tant ajudes a pujar el carro de la compra? Doncs avui ho ha intentat tota sola i ha rodolat escales avall. La pobre s'hi ha quedat!

Comentaris

  • M'ha agradat,[Ofensiu]
    Romy Ros | 20-03-2009

    perque amb curta extensió dius molta cosa; un final de novel.la negra, i no diré més perque els que m'han precedit ja ho han dit tot.

  • Et felicito Manel![Ofensiu]
    BettyBoop | 08-08-2007

    Un microrelat esplèndid Manel, des de la designació del títol fins el final; un final que m'ha encantat! Un text amè, dinàmic, amb un humor anglès de sotamà a remarcar.
    Felicitats, un cop més.
    Petons i bon estiu,
    Laura

  • RENOI![Ofensiu]
    EULALIA MOLINS ARAGALL | 03-08-2007 | Valoració: 9

    UN RELAT DIGNE D'UN GUIÓ D'INTRIGA. HI POTS POSAR UN SEGON CAPITOL QUE S'HO MEREIX. QUE LI PASSARA AL PROTAGONISTA SI LA CONCIENCIA LI FA "RAU, RAU?" EN FARAS UNA SEGONA ENTREGA? AQUESTS RELATS M'ENCANTEN!

  • gypsy | 30-07-2007

    de vegades volent ajudar als altres els podem enterrar literalment, com la pobre senyora del teu conte.
    Una idea molt bona, l'home no volent assumir les febleses de l'edat, etc.
    Un bon repte, sens dubte i tan abaltit, sense esma per a res ni tant sols per a verbalitzar-ho. Entenc al teu protagonista astorat.

  • F. Arnau | 24-07-2007 | Valoració: 10

    Un esplèndid relat, amb economia de mots, com els micro-relats de la millor tradició sud-americana (p.e.). Molt ben resolt de principi a fi, i sobretot, amb aquell pòsit d'ironia i d'humor negre, que a mi particularment tant m'agrada...
    Molt merescut el haver estat destacat per l'Editorial.
    Enhorabona!
    Una forta abraçada!
    ... I molta salut!
    FRANCESC

  • Títol sarcàstic[Ofensiu]
    copernic | 23-07-2007

    Irònic i vitriòlic. És un relat curtet, molt ben resolt, amb una ironia fina, ben desenvolupat i amb un final de novel.la negra. M'ha recordat Patricia Highsmith i una màquina d'escriure usada com un arma (la relació s'estableix per les coses pesants com eines homicides). Només faltaria que en el carret hi portés un cadàver esquarterat.
    A veure si ens veiem un dia per Girona, que tinc ganes de conèixer-te!

  • És molt fort... però està bé.[Ofensiu]
    Unicorn Gris | 23-07-2007 | Valoració: 9

    No cal negar que és molt original... Quina crudesa, eh?

    Pobra dona, al final tot per demanar un ajut i mira al final com és l'últim ajut que demana... I tot matxacat...

    Em recorda "Crim i Càstig", que té escenes així (i que, per cert, no m'agrada gens com a llibre).

    Et poso un 9, que ja és molt bona nota. Apa, salut!

  • humor negre[Ofensiu]
    ANEROL | 21-07-2007 | Valoració: 10

    ben lograt. Encara tinc el somriure posat i el que em durarà

  • De pel·lícula[Ofensiu]
    Anagnost | 21-07-2007 | Valoració: 10

    Mentre llegia, veia les imatges, en blanc i negre, d'alguna pel·lícula neorealista italiana dels anys 50: Rossellini, Visconti, De Sica... Amb quin sarcasme has bastit aquest relat, company. Esplèndid!

  • Definitivament[Ofensiu]
    Nubada | 18-07-2007

    Un relat bo, amb un humor irònic excel·lent, d'aquells que et fa somriure i dir alhora "ostres!".

  • Una solidaritat...[Ofensiu]
    rnbonet | 18-07-2007

    millor que la "primària"; aquesta és "definitiva" del tot. Almenys, per la senyora habitant de l'àtic.
    Original i completa, amb bons girs argumentals.
    Salut i rebolica, xicon!

  • Ostres!![Ofensiu]
    Suzanne | 18-07-2007 | Valoració: 10

    M'ha encantat aquest relat. El problema de ser tan bo és que de vegades es pringa més del que tocaria!
    Una història molt realista. La veritat, és que m'ho imagino tot, aquestes escales tan estretes, viure en un àtic sense ascensor (conec a més d'un que viu així), un accident pefectament possible. O no va ser un accident? A no, que el repte no era sobre un crim perfecte.
    Per cert, ja sé d'on ve el 'traginar' pel nou repte, jeje.

    S.

Valoració mitja: 9.71

l´Autor

Foto de perfil de manel

manel

97 Relats

432 Comentaris

103562 Lectures

Valoració de l'autor: 9.85

Biografia:
Potser ja ha arribat el moment de canviar la meva biografia.
El problema és que encara vaig néixer al 66 i encara visc i treballo a Girona.
Per tant, des d'aquí us convoco a una pròxima revisió dels fets.

"Plaers:

El primer esguard per la finestra al matí
El vell llibre retrobat
Rostres plens d'entusiasme
Neu, el canvi de les estacions
El diari
El gos
La dialèctica
Dutxar-se, nedar
Música antiga
Sabates còmodes
Comprendre
Música nova
Escriure, plantar
Viatjar
Cantar
Ser amable."

Bertolt Brecht