Cercador
IA: "Las Meninas", modificades. [experiències amb IA; text no creat amb IA]
Un relat de: Joan ColomAmb relació al relat precedent, "IA: Mondrian vs. Pollock", abans de realitzar l'experiment anunciat a l'últim paràgraf, he provat de millorar el resultat obtingut amb l'aplicació d'IA Google ImageFX, afegint a l'entrada "Imatge amb l'estil dels quadres de Piet Mondrian" l'especificació "del període 1920-1940". El resultat ha estat decebedor, ja que, en comptes de desaparèixer de la composició els cercles, aquests reben un altre tractament: els que s'intersequen amb les línies horitzontals o verticals, adopten un color diferent a banda i banda de la línia; dit d'una altra manera, si l'aspecte de la primera imatge suggeria que abans dels cercles s'havien dibuixat les línies rectes i acolorit les àrees rectangulars resultants, l'aspecte de la segona suggereix que primer s'han dibuixat les circumferències i la retícula ortogonal i després s'han emplenat de color les àrees delimitades per rectes i arcs. En canvi, no ha calgut concretar més l'entrada "Imatge amb l'estil dels quadres de Jackson Pollock": repetint aquesta entrada, sense més especificacions, ens surt un Pollock força més satisfactori, amb taques i regalims grocs, vermells, blaus i, sobretot, sense aquella absurda silueta del genet muntat a cavall. D'on devia haver sortit, aquella figura? És que la IA té dies bons i dies dolents, com els humans? O és que, a més del text introduït, hi intervenen factors aleatoris?
Passant ja a la prova anunciada al relat precedent, el text d'entrada per a ImageFX ha estat, ingenu de mi, "En el quadre 'Las Meninas' de Diego Velázquez, apareix l'autor. Substitueix la cara de Velázquez per la cara de Salvador Dalí". N'he obtingut la imatge d'un interior i cinc noies, amb indumentària dels segles XVI-XVII, assegudes al voltant d'una taula i obertes cap a l'espectador; la llum, procedeix de l'esquerra, a l'estil del gairebé contemporani Vermeer. No tornaré a comentar això de la indumentària i la llum, que serà una constant en les restants imatges generades. He repetit l'entrada i, aquest segon cop, al grup de cinc noies al voltant de la taula s'hi han afegit un noi, en darrer terme i a la penombra, i un estrany personatge: davant de la taula i arrepenjant-s'hi, una figura amb cos de dona (clarament se li marquen els pits sota el vestit) i cap d'home, que mira a l'espectador desafiant i que podria ser el de Dalí, si no fos perquè llueix un bigoti poblat però amb les puntes cap avall. Un altre detall és que, a diferència de les noies, que porten faldilles, va amb calces lligades sota els genolls. En vista de l'èxit, he decidit renunciar a la transmutació de Velázquez per Dalí.
Enumeraré expeditivament les cinc proves següents, amb el text d'entrada i la descripció de la imatge resultant:
"Reprodueix el quadre 'Las Meninas' de Diego Velázquez": Set noies assegudes.
"Diego Velázquez": Bust d'un home amb barba, vestit d'època.
"Diego Rodríguez de Silva Velázquez": Bust d'un home amb indumentària moderna.
"Reprodueix el quadre 'Las Meninas'": Sis nenes de diverses edats; al darrere, penjat a la paret, un quadre amb dos caps d'home i dos de dona.
"Quadre 'Las Meninas'": Un quadre amb noies, emmarcat i penjat a la paret d'un museu.
Ja només em quedava provar la succinta entrada "Las Meninas", i n'ha resultat un grup de sis noies al voltant d'una taula allargada coberta amb tovalles blanques. La disposició és la típica del tradicional Sant Sopar (amb sis noies en lloc de tretze homes, és clar), de la sèrie d'imatges que hem vist és la que més clarament ens ofereix la perspectiva central de la sala i, atenció: a la paret de l'esquerra s'obren les finestres que il·luminen l'escena. Finalment, he provat amb "La família de Felip IV, quadre de Diego Velázquez", que és l'altre títol amb què es coneix la pintura, i m'han sortit dues parelles, vestides a la manera dels segles XVI-XVII, dretes i representades de cos sencer. En repetir aquesta entrada, m'ha sortit un home, dues dones i dues nenes, tots drets i representats de mig cos.
La conclusió és que, per molt que concretem l'entrada, el resultat sempre està llunyanament emparentat amb allò que volem veure, i és imprevisible. Reflexionant sobre aquest comportament erràtic i considerant que, només cercant "Las Meninas" a Google, amb el filtre Imatges activat, ja surt un fotimer de reproduccions del quadre, amb totes les variants imaginables, aventuro una hipòtesi: sabent que, si l'usuari únicament pretengués una reproducció exacta ja en tindria prou amb una cerca simple a Google, ImageFX exclou aquesta utilitat trivial i s'especialitza en l'obtenció d'imatges més o menys relacionades; com que el desideràtum s'expressa en paraules i el resultat ha de ser una imatge, és impossible modificar directament la imatge de referència (una foto de "Las Meninas", en el cas present), que és una matriu de píxels que no entén de significats, i cal anar a compondre-la buscant alguna descripció detallada (l'entrada pot ser una descripció així; si és un nom, com en el cas present, buscarà algun text descriptiu: el de la Viquipèdia o qualsevol altre) i sumant les imatges dels elements constitutius d'aquesta descripció, que se suposa que ImageFX té en estoc. A l'apartat Descripció de l'article "Las Meninas" de la Viquipèdia, s'enumeren els vuit personatges que hi apareixen directament, els dos reflectits al mirall del fons i un gos situat en primer terme, amb indicacions sobre sexe, edat i indumentària. Acceptant que ImageFX deu disposar d'un ampli catàleg d'imatges organitzades segons aquestes característiques, no és difícil imaginar d'on han sortit els resultats obtinguts.
Ara bé, si el que voleu és una imatge molt precisa que teniu al cap, després d'afinar l'entrada amb un text sense ambigüitats, el que necessiteu és paciència, tranquil·litat i bons aliments, perque probablement els resultats no seran satisfactoris ni a la primera, ni a la segona, ni...
Passant ja a la prova anunciada al relat precedent, el text d'entrada per a ImageFX ha estat, ingenu de mi, "En el quadre 'Las Meninas' de Diego Velázquez, apareix l'autor. Substitueix la cara de Velázquez per la cara de Salvador Dalí". N'he obtingut la imatge d'un interior i cinc noies, amb indumentària dels segles XVI-XVII, assegudes al voltant d'una taula i obertes cap a l'espectador; la llum, procedeix de l'esquerra, a l'estil del gairebé contemporani Vermeer. No tornaré a comentar això de la indumentària i la llum, que serà una constant en les restants imatges generades. He repetit l'entrada i, aquest segon cop, al grup de cinc noies al voltant de la taula s'hi han afegit un noi, en darrer terme i a la penombra, i un estrany personatge: davant de la taula i arrepenjant-s'hi, una figura amb cos de dona (clarament se li marquen els pits sota el vestit) i cap d'home, que mira a l'espectador desafiant i que podria ser el de Dalí, si no fos perquè llueix un bigoti poblat però amb les puntes cap avall. Un altre detall és que, a diferència de les noies, que porten faldilles, va amb calces lligades sota els genolls. En vista de l'èxit, he decidit renunciar a la transmutació de Velázquez per Dalí.
Enumeraré expeditivament les cinc proves següents, amb el text d'entrada i la descripció de la imatge resultant:
"Reprodueix el quadre 'Las Meninas' de Diego Velázquez": Set noies assegudes.
"Diego Velázquez": Bust d'un home amb barba, vestit d'època.
"Diego Rodríguez de Silva Velázquez": Bust d'un home amb indumentària moderna.
"Reprodueix el quadre 'Las Meninas'": Sis nenes de diverses edats; al darrere, penjat a la paret, un quadre amb dos caps d'home i dos de dona.
"Quadre 'Las Meninas'": Un quadre amb noies, emmarcat i penjat a la paret d'un museu.
Ja només em quedava provar la succinta entrada "Las Meninas", i n'ha resultat un grup de sis noies al voltant d'una taula allargada coberta amb tovalles blanques. La disposició és la típica del tradicional Sant Sopar (amb sis noies en lloc de tretze homes, és clar), de la sèrie d'imatges que hem vist és la que més clarament ens ofereix la perspectiva central de la sala i, atenció: a la paret de l'esquerra s'obren les finestres que il·luminen l'escena. Finalment, he provat amb "La família de Felip IV, quadre de Diego Velázquez", que és l'altre títol amb què es coneix la pintura, i m'han sortit dues parelles, vestides a la manera dels segles XVI-XVII, dretes i representades de cos sencer. En repetir aquesta entrada, m'ha sortit un home, dues dones i dues nenes, tots drets i representats de mig cos.
La conclusió és que, per molt que concretem l'entrada, el resultat sempre està llunyanament emparentat amb allò que volem veure, i és imprevisible. Reflexionant sobre aquest comportament erràtic i considerant que, només cercant "Las Meninas" a Google, amb el filtre Imatges activat, ja surt un fotimer de reproduccions del quadre, amb totes les variants imaginables, aventuro una hipòtesi: sabent que, si l'usuari únicament pretengués una reproducció exacta ja en tindria prou amb una cerca simple a Google, ImageFX exclou aquesta utilitat trivial i s'especialitza en l'obtenció d'imatges més o menys relacionades; com que el desideràtum s'expressa en paraules i el resultat ha de ser una imatge, és impossible modificar directament la imatge de referència (una foto de "Las Meninas", en el cas present), que és una matriu de píxels que no entén de significats, i cal anar a compondre-la buscant alguna descripció detallada (l'entrada pot ser una descripció així; si és un nom, com en el cas present, buscarà algun text descriptiu: el de la Viquipèdia o qualsevol altre) i sumant les imatges dels elements constitutius d'aquesta descripció, que se suposa que ImageFX té en estoc. A l'apartat Descripció de l'article "Las Meninas" de la Viquipèdia, s'enumeren els vuit personatges que hi apareixen directament, els dos reflectits al mirall del fons i un gos situat en primer terme, amb indicacions sobre sexe, edat i indumentària. Acceptant que ImageFX deu disposar d'un ampli catàleg d'imatges organitzades segons aquestes característiques, no és difícil imaginar d'on han sortit els resultats obtinguts.
Ara bé, si el que voleu és una imatge molt precisa que teniu al cap, després d'afinar l'entrada amb un text sense ambigüitats, el que necessiteu és paciència, tranquil·litat i bons aliments, perque probablement els resultats no seran satisfactoris ni a la primera, ni a la segona, ni...
l´Autor
Últims relats de l'autor
- Vint nanoocurrències sobre L'HORT DE TARDOR. [text no creat amb IA]
- Larves saltadores. [text no creat amb IA]
- Maleïts llibres! [text no creat amb IA]
- J.C., flagell de morosos. [text no creat amb IA]
- Temps de tempesta. [text no creat amb AI]
- Pedagogia cinematogràfica? [text no creat amb IA]
- Vint nanoocurrències sobre ENDORFINA.
- "Apocalypse Now" (F.F. Coppola, 1979).
- "L'enigma d'un altre món" (Nyby & Hawks, 1951). [text no creat amb IA]
- IA: "Las Meninas", modificades. [experiències amb IA; text no creat amb IA]
- IA: Mondrian vs. Pollock. [experiències amb IA; text no creat amb IA]
- Premeditació i traïdoria. [text no creat amb IA]
- Vint nanoocurrències sobre NANORELATS. [sense el concurs d'IA]
- Lletraferit? [sense el concurs d'IA]
- Probablement sóc un perepunyetes, però... [sense el concurs d'IA]

