I si no ...

Un relat de: joandemataro

" El que avui sembla absolut
demà serà relatiu."
joan abellaneda © 2013


I si no …

I si les ombres que ara ens dansen
no fossin tan reals com semblen ?
I si no hi hagués sortida
perquè no hi ha entrada ni laberints,
si no existissin els extrems
ni el mig que els compara ?
I si acceptéssim la imperfecció
i assaboríssim l’entrevall de la consciència,
tingui o no sentit la vida…

I si no hi hagués problema ni solució,
ni errada ni encert, ni raó ;
ni mèrit ni pecat,
ni mentida ni veritat;
ni abans ni després…

I si no fóssim uns herois
i tot plegat fos més senzill del que es proclama.
I si l’amor no fos un engany
ni aquesta poesia una farsa ?


Comentaris

  • Aquest poema...[Ofensiu]
    ESPIRAL | 07-02-2014 | Valoració: 10

    l`he imaginat com un gran interrogant. Els dubtes que tots tenim entre el ser i el no ser, entre el que és real i alhora una fal·làcia.
    La conclusió però, és més senzilla del que ens ho fem a volte.

    Bon poema. 1abràçada i gràcies pel comentari.
    ESPIRAL

  • Tanco les cursives, espero[Ofensiu]
    rautortor | 26-09-2013

    ...

  • De l’arravatament al logos[Ofensiu]
    rautortor | 26-09-2013


    M’ha agradat la teva incursió en el món de la raó o del logos, que deien els clàssics. Ens tenies acostumats a l’alta tensió dels teus poemes amorosos d’alta volada, no solament lírica sinó apassionada, intensament apassionada.

    Aquest canvi de rumb t’ha portat a la relativitat de tot plegat. Són els anys o és el seny que de tant en tant ens desperta del somni per acarar-nos amb la realitat? Sigui el que sigui, aquests moments de lucidesa mental s’han d’aprofitar.

    Et qüestiones les ombres, les sortides hipotètiques, la inexistència dels límits, l’abans i el després, els problemes i els no problemes, la farsa creativa, els enganys vitals, la senzillesa dels herois, fet i fet, el sentit de la vida. Has passat pel garbell de la vida real tot allò que, sense adonar-no-se’n, havíem convertit en objectiu vital. Realment, la vida és tan complicada com l’hem bastit?

    Un gran poema, Joan.

    Raül

  • Sensacions[Ofensiu]
    Antònia Puiggròs Muset | 15-09-2013 | Valoració: 10

    La poesia, més que qualsevol altre gènere literari, ens agrada o no per les sensacions i les emocions que ens desperta. Mentre la llegia, la teva poesia m'ha retornat a la sensació de que la vida és un somni, irreal, però a l'acabar-la de llegir, la sensació ha canviat per convertir-se en un "tot és més senzill i lluminós". Un bon poema. Gràcies!

  • tant de bò[Ofensiu]
    papisort | 03-09-2013 | Valoració: 8

    Moltes preguntes sense resposta

    I si tot plegat fos mes senzill? Tant de bò

    Per pensar una estoneta.

  • El perill del relativisme moral[Ofensiu]
    iong txon | 01-09-2013

    El teu poema retrata molt bé una manera de pensar molt extesa avui dia: un relativisme portat a les últimes conseqüències. Es contraposa a l'ètica dels valors absoluts, segons la qual hi ha valors que són incanviables i intemporals: encara que les societats humanes hagin mantingut diferents valors en funció del moment històric i del lloc geogràfic, hi ha valors que no depenen de l'opinió d'un individu, o d'una majoria d'individus ni de tota una col·lectivitat, sinó que es sustenten per ells mateixos. Naturalment això ens porta a les diferents cosmovisions i a creure o no en l'existència de l'ésser suprem. O en l'amor veritable, que té les característiques de ser "absolut, incondicional, incanviable i etern." Ja hi ha filòsofs que han raonat sobre l'existència de l'absolut, i això serien figues d'un altre paner.

    Filòsofs com René Descartes, que partia del dubte metòdic i es plantejava la possibilitat que tot plegat no sigui sinó un somni, una il·lusió. També hi ha guionistes de cinema que han jugat amb aquesta idea, com a la cinta de fa un parell d'anys, de Christopher Nolan, protagonitzada per Leonardo di Caprio ("Inception", traduïda aquí com "Origen"). Doncs bé, deixant de banda el missatge de fons, has fet un exercici poètic interessant. Et felicito.

    q

  • Viure[Ofensiu]
    alliberant | 01-09-2013 | Valoració: 10

    Una preciosa reflexió sobre com entendre la vida

  • Entrevall?[Ofensiu]
    Illadestany | 01-09-2013 | Valoració: 10

    L'entrevall de la consciència: entre quines valls?
    I tant, que tot és relatiu, Joan, relatiu a la subjectivitat de cadascú, que és on es troben les úniques veritats possibles.
    Una abraçada

  • Moltes portes a...[Ofensiu]
    Joan G. Pons | 01-09-2013 | Valoració: 10

    Absolut i Relatiu. M'apunto a viure amb aquesta doble dimensió. Obre moltes portes d'entrada i tornada. Enhorabona, Joan !!!

Valoració mitja: 9.71