EL BON TREBALLADOR

Un relat de: montserrat vilaró berenguer

En Genís és pagès, pobre i rabassaire. Té una vinya que la fil·loxera la hi ha destruït i dos camps de terra aspre quasi erma en la que planta blat i una mica de cigrons. A la somera li surten les costelles per ambdós costats. En la menuda propietat, l'aixopluc d'un carboner fa servir de barraca.
A l'albada, agafa el seu sarró i el morral de la bèstia i amb pas cansat s'encamina al tros. Treballa fins que les campanes del petit poble toquen a àngelus; ell devot resa tres avemaries i menja la minsa cansalada amb patates que la dona li ha posat. Feineja atrafegat ja que té tres infants per pujar i, la dona té un magre jornal a la fàbrica de telers de mà, aquella que s'albira darrere uns arbres. I així fins que a la tarda tornen a sonar les campanes del llogaret. Agafa les seves pertinences i cap a casa.
Ningú no diria que no és treballador, però els temps són dolents i aquesta vida aspra és la que coneix de sempre. Sols a la primavera somia flors virolades i escolta els ocells. Sap que vindrà l'estiu i, si Déu ho vol, es veuran garberes de blat i collirà cigrons i amb sort el porc s'anirà engreixant fins que arribi Sant Martí, quan la neu l'assalta al capdavant i amb la mà plena de durícies l'espolsa. Els fills van creixent i ve un dia que volen del niu, llavors, amb la seva dona tenen menys boques per omplir, igual que les orenetes.
I els anys van passant i el treball dels vells és igual dia a dia. Un dia de tardor en què el vent jugava amb les fulles, va morir en Genís. Pobre com una rata i, així i tot, tothom deia que treballador havia sigut. El vent bufava com si li digués: - Vine company, acosta't! -Sols serem pols aviat-. I la bona muller li deia eixugant-se els ulls amb el davantal: - Ens trobarem cor meu, aviat et faré costat-. I com un fum que s'esmunyia per la llinda de la porta marxà l'ànima del bon Genís; treballador, bon pare i bon marit.
Els fills, pobres com ell, l'acomiadaren, sols varen tenir diners per comprar una creu de fusta per la seva tomba.

Comentaris

  • Treball del camp[Ofensiu]
    MariaM | 16-01-2022 | Valoració: 10

    M'ha agradat molt. Descripció real, més encara, en dècades passades, quan el treball del camp era més cru i els mitjans més exigus.
    MariaM

  • El més treballador[Ofensiu]
    E. VILADOMS | 15-01-2022

    No en tinc cap dubte, Montserrat. El teu Genís és el més treballador de tota la colla d'aquest mes.
    Gràcies pels teus comentaris i per ser-hi.

  • Gràcies[Ofensiu]
    rober | 08-01-2022 | Valoració: 10

    Gràcies per aquest relat que traspua la història d'una part de la pagesia catalana i, que per desgràcia, no se li dona importància. M'ha encantat.

  • Neocon.[Ofensiu]
    SrGarcia | 07-01-2022

    Un relat ben realista. Dues lliçons per a donar als neocon i als anarco capitalistes, ara tan de moda: treballar com un ruc no et traurà de pobre; si neixes a una família pobra, seràs sempre pobre.

  • Comentar[Ofensiu]
    Prou bé | 07-01-2022

    Gràcies per llegir i comentar "enginyeria". Ens llegim!
    Amb total cordialitat

  • Prou bé | 06-01-2022 | Valoració: 10

    ...que en va ser de bon treballador i bon espòs i bon pare...i que trist tot plegat! I que ben explicat!
    Sort
    Amb total cordialitat

  • Sobreviure[Ofensiu]
    Manelfoo | 05-01-2022

    Ens presentes la història d'un pagès que ha viscut una vida centrada en una feina que només li ha servit a la seva família per sobreviure. Per desgràcia, ser un gran treballador no et garanteix viure sense angúnies. Un bon relat.

  • Sempre treballant [Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 04-01-2022 | Valoració: 10


    Quina història tan bona i tan pesada. Tota una vida treballant per a morir com hi havia de ser. Pobre i la fil·loxera li ho ha destruït tot. Això li faltava, anar-se'n a l'altre món i els fills sense res.
    M'ha agradat tota la seua acció.
    Salutacions.
    Si pots i tens temps et recomane el meu relat editat "La tenacitat del Miquel". Gràcies, amiga relataire.
    FELIÇ ANY NOU.

  • Relat rebut[Ofensiu]

    Relat rebut correctament, entra a concurs.


    Gràcies per participar.


    Comissió XII Concurs ARC de microrelats

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de montserrat vilaró berenguer

montserrat vilaró berenguer

464 Relats

1635 Comentaris

321184 Lectures

Valoració de l'autor: 9.89

Biografia:
Tota la meva vida he sigut lletraferida. M'agrada molt escriure, perquè
a dins meu està ple d'històries i tinc com una necessitat d´explicar-les
Per mi és un plaer compartir somnis i pensaments amb qui tingui la paciència de llegir i procurar entendre els meus humils escrits ,fets amb tot el meu cor. Moltes gràcies per la vostra gentilesa.