Dietari de la catàstrofe.23: L'olivera tombada pel vent

Un relat de: franz appa
L'olivera que el vent va tombar el passat hivern,
després de resistir la puixant primavera
i la sequedat eixugadora de l'estiu, ha mort
finalment aquests primers dies de fred.
Vençuda per la lenta corrupció de l'arrel,
s'ha decantat com si expirés sobre la terra
molla de les darreres pluges de tardor.
He sentit la pena de perdre el que maldava
per aferrar-se encara en flor a la vida.
Ens conformem amb prudent enteniment
quan la vellesa fa la seva via cap a la mort,
però alguna fibra se'ns revolta i s'esqueixa
en acomiadar-nos del que creixia encara.
He partit el tronc lluent de frescor de saba
en petits tions que faran bona llenya
quan hagin passat uns quants hiverns .
Després els he abocat amb tou so de fusta
a un racó del pati poblat de verda herba baixa.
M'he aturat uns moments entre la boirina.
Pertot sorgia l'avís d'una força fèrtil adormida,
i aquí i allà s'hissaven diminutes tiges d'olivera.
Les he observat, com qui escolta algú que calla,
abans de tornar a la casa on el foc cremava
amb la llenya que havia estat arbre un dia.


desembre de 2010

Comentaris

  • Els arbres quan moren...[Ofensiu]
    Mena Guiga | 18-05-2013

    ...amb ells mor una part de nosaltres, els que els hem vist dies, mesos, estacions, anys. Són un més de 'la família'. Queda un enyor i és meravellós que es mostri en forma de poema, relat, tant se val. Arrels, tronc, branques, un arbre.

    Em fa pensar en aquell poema de Machado 'A un olmo viejo', en què era el cas contrari. (i perdona si cito un autor no en llengua catalana).

    Per molts arbres!

    Mena

  • Jo estimava[Ofensiu]
    allan lee | 18-05-2013

    amb complaença de mirar-la
    una olivera, i em pensava
    que el seu tronc esqueixat
    de gris i negre de tants dies
    era ben meu, del meu estat
    no immòbil, les fulles seves,
    les olives que infantava,
    tota meva la seva extàtica figura
    contra el sol roig de la posta.
    Però no vivia
    pels meus ulls; vivia
    perquè ens és manat de viure,
    a les oliveres, les guineus i les aranyes.
    i a la gent com jo que es complau
    en creure que l'aroma i la nit
    només són fetesper nosaltres


    Estimat Franz, cóm m'agrada i m'agradava l'olivera que el vent va tombar. No oblido mai els teus poemes, encara que sigui lluny.

    a

  • Amb força retard[Ofensiu]
    Josoc | 18-05-2013

    he llegit, avui, aquest teu poema i m'ha impactat.Potser perquè també avui, en akgun altre lloc he llegit una frase que també m'ha arribat al cor, deia: La mort no et pren el ser estimat. Te'l guarda per sempre i en protegeix el seu record. Deu ser cert, el meu marit va morir fa més de trenta anys, però el seu record encara viu, ben viu, dintre de mi. Gràcies per donar-me un motiu més per fer-lo present.

  • gypsy | 25-12-2012


    franz, no deixis mai d'escriure!

  • intens. Corprenedor. Vibrant. Incomprensible.[Ofensiu]
    teresa serramia | 02-05-2011 | Valoració: 10

    Quin misteri més impctant, la mort d'una promesa escapsada de soca-rel..
    Quina injustícis, diríem...
    per què?, ens pregunatríem, i la resposta, com expresses tu tan bé, romandria, romancerament amagada, rera la boira incomprensible d'una imatge dibuixada al nostre cor: branques noves d'olivera emergint de l'absurd.
    Felicitats pel teu relat, franz appa...

  • Una bona metàfora[Ofensiu]
    nuriagau | 18-04-2011

    Em resulta difícil llegir poesia i més fer-ne comentaris. Tan sols volia deixar, més que una valoració literària, el testimoni que aquest poema no m’ha deixat indiferent i que l’he rellegit diverses vegades.

    Has estat capaç d’expressar-nos veritats punyents amb una hipèrbole poètica i adient.

    Enhorabona per aquest poema!

    Núria

    PS: Com en d’altres ocasions, ha estat un plaer llegir els comentaris anteriors.

  • Arriba al cor..[Ofensiu]
    brins | 09-04-2011

    Un poema tendre i commovedor.

    Jo també he vist morir dos arbres de la mateixa manera que aquesta olivera, un desmai i una prunera que vivien al meu hort. Sofrien en silenci, tenien les arrels malaltes i l'escorça assecada però lluitaven per sobreviure, no volien abandonar el seu espai; una tempesta amb forta ventada aconseguí, finalment, abatre'ls i tan sols em pogueren deixar el seu record.

    La mort és sempre dolorosa i trista, tingui l'edat que tingui qui se'n va. Ja sé que es diu que és més punyent quan la persona és jove, potser sí, però també sé, per experiència, que quan la persona que mor és gran, deixa encara molts més records a enyorar...

    Rep una afectuosa abraçada,

    Pilar

  • Impactant imatge[Ofensiu]
    Nonna_Carme | 31-03-2011 | Valoració: 10

    La d'aquesta olivera decantada al terra . Diuen que els arbres moren drets com si volessin conservar , eternament, la seva gallardia, fins que la mà del home acabi amb la seva prestància. Per això m'ha impactat més .
    Et comento molt poc, Franz pero et llegeixo sempre ja que , per a mi, ets un del mestres de Relats.
    Una carinyosa abraçada i el meu agraïment.

  • Encara no[Ofensiu]
    Aleix de Ferrater | 29-03-2011 | Valoració: 10

    No hi ha res més horrorós que la pèrdua d'un ser jove. No crec en raons de realisme dur d'acceptació. No crec tampoc en la rebel.lió personal. Simplement demano un mocador i poder deixar-me anar. Sé del que parlo. Fantàstica poesia i fantàstiques imatges de la natura al nostre voltant. Potser la llenya cremarà dues vegades el record, però potser també la cendra deixarà de ser llenya i la tornarem a escampar pel bosc. L'olivera fa el fruit de l'oliva, el millor aperitiu juntament amb l'ametlla. Que sempre en poguem menjar! Una abraçada. M'has deixat tocat.
    Aleix

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de franz appa

franz appa

150 Relats

933 Comentaris

168458 Lectures

Valoració de l'autor: 9.90

Biografia:

Franz Appa és membre del Col·lectiu d'Antiartistes, que agrupa diversos autors compromesos amb l'art no professional.
Podeu saber-ne més al bloc antiartistes

Una part de les narracions publicades a RC, estan sent compilades i ampliades al web Històries de Tavanne , un projecte narratiu dinàmic i en evolució constant.

El Col·lectiu ha publicat també un manifest. . El podeu llegir complet a manifest antiart
Heus aquí un extracte:

(...) l'art i l'artista que proposem hauria de desprendre's de la professionalització i del reclam dels intermediaris que valorin i pregonin el seu art. En el domini de la utopia, es tractaria de pensar un món on cadascú podria obtenir les seves necessitats de subsistència pel sol fet de la seva existència, i per tant s'alliberés de la necessitat de guanyar-se el dret a la pròpia existència. En un món de la utopia marxista, doncs, no caldrien reconeixements ni professionals de l'art, ja que la dedicació sense retribució seria factible.
En l'actual món globalitzat, queden espais per a la creació artística no mercantil? Queda una possibilitat de democràcia a l'art -un art on la majoria creï i l'artista sigui un igual entre iguals? La sospita és que cada cop hi ha d'haver més marges i racons on la força del mercat es fracturi i concedeixi camp a l'autèntica creació. L'evolució de les tecnologies de la comunicació -només cal pensar en internet, en efecte-, però també el cansament i avorriment de la massa davant el producte artístic que emergeix avui del mercat, fan pensar que no estem desbarrant sobre un horitzó hipotètic però irrealitzable. Més aviat ens fa pensar que estem apuntant al que hi ha de més fecund ja en el nostre immediat entorn.
En definitiva, estem proposant un art:
-No professional, és a dir, creat per artistes que no en facin de la venda del seu producte el seu principal mitjà de subsistència
-Centrat en un medi d'intercanvi lliure de productes, fonamentalment gratuït, o en tot cas no dominat per intermediaris professionals del comerç
-Democràtic, és a dir, creat per una majoria envers una majoria.

Correu a: antiartistes@gmail.com