Biografia bibliogràfica

Un relat de: Englantina
      Ara ja és diferent, però quan era una adolescent, no m’agradava el fred. Quan arribava el solstici d’hivern, recordo que em despertava a trenc d’alba. Un calfred estrany em recorria el cos, i llavors, quan les campanes de l’església del mar em deien l’hora, em sentia alleujada: el dia següent ja seria més llarg.

      La bona sort sempre m’ha acompanyat. Per a mi, no hi havia més univers que un món feliç, així que mossegar-se la cua pensant en problemes no era una opció. Amb prou feines començava a sentir les intrigues i desitjos d’una ment adolescent, quan l’amor va aparèixer, convertint-me en el blanc dels seus capricis.

      Sobre la bellesa de l’enamorament no te’n parlaré, perquè em fa mal encara pensar en la insuportable lleugeresa del ser i en l’amarga pena de la pèrdua. Ara toca, si em permets, fer una breu història de quasi tot, sense detenir-me massa en res.

      Deixa’m vagar entre els meus records.... Ara em ve al cap el garbuix de contes que l’avi m’explicava, de petita, quan anava a dormir. Vam fer una llista de vint-i-dos contes, i cada nit em preguntava quin volia sentir. El meu preferit era el conte número tretze, i ell mai es cansava d’explicar-me’l. En defensa pròpia diré que era el més curtet. També recordo que algunes vegades, l’avi treia la seva vella Bíblia, i me’n llegia algun paràgraf. Em parlava del llegat de Judes, i de les nou revelacions. Altres nits, m’explicava contes de fantasmes i tota mena d’històries de por, com la de la dama fantasma, una vella inofensiva que pul•lulava per la casa dels esperits que, segons l’avi, hi havia als afores del poble. Jo mai vaig veure la casa. Ni tampoc a la dama. A mi m’encantaven aquelles històries, i m’adormia de seguida, amb la imaginació encara desbocada.

      Tots els matins del món, mentre érem a casa seva, l’àvia ens feia xocolata desfeta per esmorzar. A casa seva feia fred, i encenien la llar de foc. Mentre esmorzàvem, recordo la teranyina que hi havia en un racó molt alt del sostre, i que semblava de seda. Amb els meus germans jugàvem a imaginar si l’aranya encara hi era, i sempre arribàvem a la conclusió que havia marxat.

      Tinc records molt bonics d’aquella casa vella. Les imatges dels seus racons em vénen al cap amb nitidesa, com si és tractés d’un àlbum de família, amb les fotos delicadament enganxades a les seves pàgines. És curiós això dels records: fins i tot m’arriba el perfum de l’àvia, una olor dolça i genuïna que només amb dues gotes deixava un rastre inequívoc. Se’n posava els diumenges, abans d’anar a missa. L’avi l’escridassava una mica, perquè sempre feien tard. Però l’àvia era presumida. Els dies de cada dia, l’olor de colònia era una altra, més fresca, que jo també em posava quan no em veia. Ara sé que ella sempre ho notava.

      El meu ofici d’historiadora m’ha facilitat la recerca d’informació sobre la gent del poble. El factor humà ha jugat un paper primordial en els esdeveniments de la història, i el poble dels avis no és diferent.

      L’any 1984, per exemple, hi va haver un eclipsi total de sol. Un dels personatges més estimats del poble era la Rosa. Tothom li deia doña Rosita la soltera, perquè era una vella conca, molt salada, que havia vingut tota sola d’Andalusia als anys 60, i es va establir allí. Els miserables del poble eren els germans Papillon. Eren de procedència francesa, i podríem incloure’ls dins del grup dels homes que no estimaven les dones. Cap dels dos es va casar mai, gràcies a Déu, i tenien a casa un falcó maltès que a tothom feia molta pena veure engabiat. Diuen que algú va entrar a casa seva i el va deixar escapar. Va ser tot un conflicte al poble, i gairebé hi va haver ball de bastons.

      Un parell d’anys més tard, hi va haver tota una revolució: van venir dues famílies d’africans. Deu negrets, ni més ni menys. La gent no hi estava acostumada al color de la seva pell, i tots van pecar d’orgull i prejudici al començament. Se sentien envaïts, però el meu avi es va posar de la seva part, i poc a poc tots van acabar acceptant als nouvinguts.

      Més enrere en el temps, diuen que hi va haver la conspiració dels heretges més brutal. Sembla ser que els rojos del poble van calar foc a l’església, convertint-la en la foguera de les vanitats, que deien ells. Mai els van agafar, però l’església es va reconstruir al cap de poc. Jo hi anava sovint, a missa, amb els pares i els avis. M’agradava ser-hi, sobretot si em deixaven fer d’escolaneta, tot i que havia de sentir, molt sovint: “això no és feina de dones!” ...

      Podria seguir parlant d’aquell poble fins demà a les 3 de la matinada. Però jo sé el que estàs pensant: perquè et parlo de tot això? Deixa’m que t’expliqui: em considero filla de la fortuna, no per les meves riqueses materials, sinó per les 1000 i una nits que m’he passat llegint, escrivint i investigant la història de la meva ciutat, de la ciutat sense temps.

      Si, Barcelona, t’estimo, sens dubte.... Però considero que és un crim i càstig, al mateix temps, deixar-se tancar per les muralles del teu present. Barcelona és el mecanoscrit del segon origen, però el primer, el que m’ha fet com sóc, és més lluny. I la meva història no és completa si no la miro amb els ulls d’aquella nena, la que corria pels carrers polsegosos del poble, la que tenia sorra a les sabates, la que jugava a 1,2, corda’m la sabata....

      No pateixis: aniré acabant. Fa pocs mesos, vaig tenir una trobada fugaç amb l’home que mirava passar els trens. L’havia conegut feia molt de temps, en una conferència, i des de llavors, havíem coincidit sovint a l’estació. Era un enamorat de les màquines i els vagons. Tenia a les mans “Assassinat a l’Orient Express”, d’Agatha Christie, un llibre grapejat i esgrogueït que havia llegit sis o set vegades, de tant que li agradava. Sempre em deia: -“saps qui és el tercer home?” Mai recordava que ja m’ho havia explicat, i jo el deixava dir, per no incomodar-lo. -“Doncs és el que apareix quan el nen que hi ha dins teu ja ha deixat pas a l’adult, i quan aquest adult ha recuperat els records que creia perduts”. Jo mai vaig entendre gaire bé la seva teoria, però va ser la que em va portar a recopilar els meus records, en un llibre que ja he començat a escriure.

      Ara està sonant el contrabaix del veí. És un so estrident de vegades, greu i punyent. Potser aquest so, nostàlgic, és el que m’ha portat al passat, al record, a la casa dels avis.

      Si Déu ve en una Harley, aquí em trobarà. 24 hores en la vida d’una dona és tot el que puc oferir. Bé, això, i els meus records, que tornen a mi com les memòries d’una geisha que no pot, ni vol, oblidar.

Comentaris

  • hola englantina...[Ofensiu]
    joandemataro | 17-05-2011 | Valoració: 10

    només volia aprofitar, a més de llegir-te i felicitar-te per aquest relat tant treballat, per....

    Convidar-te a dues coses:

    1) A participar , junt amb els més veterans , els nouvinguts, els més joves, homes, dones, quitxalla... , al nou repte de minirelats( d'una llargària d'un full, per una sola cara , més o menys ) al fòrum de RC.

    Aquí et deixo l'enllaç on ho explica tot i on pots penjar el teu escrit:
    Rdm nº 1

    2) A llegir, si et ve de gust és clar, les últimes entrades que he penjat al meu blog. Els nous escrits : Esquerda al granit I Renego i pateixo avergonyit

    T’hi espero .
    Gràcies per endavant
    Joan

  • Aquí deixo el meu comentari com a jutge del Repte (encara que...[Ofensiu]
    deòmises | 17-05-2011

    ...llegint el comentari de la Núria, m'adono millor de què parles realment...):

    Començo amb una recepta:



    3,5 dl d'Agatha Christie
    27 gr de Stieg Larsson
    3 xiuxiueig de Mercè Rodoreda, combinats amb un polsim de Manuel de Pedrolo, ben amalgamat amb un terç de Pere Calders.
    Mitja dotzena de títols d'actualitat
    Un grapat de clàssics
    Tot ben equilibrat i repartit en gèneres de forma equànime, i amb projectes més amateurs. Remenat, no sacsejat.

    Es recomana servir-lo ben relaxat al sofà de casa, amb música instrumental de fons (Ludovico Einaudi preferiblement)




    No hi ha un títol ni un autor, hi ha seixanta títols de diversos autors. I la regla de rigor també hi és present amb l'Assassinat a l'Orient Express amb Agatha Christie esmentada per segona vegada. Una lleixa ben assortida, amb una barreja de gèneres i de cronologia molt àmplia. Dels seixanta títols diré que tinc i/o he llegit més de la meitat (potser un dia m'animi a demanar a la Dolors, en préstec, els exemplar que he de llegir encara... O escriure un relat amb els títols que hi ha a casa per prestar-los...); del relat em centraré en els retalls de records que la protagonista va filant entre títols que només es noten per haver-se destacat amb negreta. I el dubte és si el darrer títol és el llibre que té començat la protagonista del relat... Aquí potser m'aventuro massa i veig més del compte... Gràcies per l'aportació.



    I perdona per aventurar-me massa en allò que no hi havia escrit...


    d.

  • Quanta feina,[Ofensiu]
    Nonna_Carme | 16-05-2011 | Valoració: 10

    i què ben lligats tots els títols! Tan aviat ens parles de Doña Rosita la soltera, com dels Deu negrets com de El factor humà T'anomeno aquests tres, triats al atzar, com podia haver-ne triat d'altres. Tres llibres que no tenen res a veure l'un amb l'altre però que tu has sabut relacionar perfectament bé.
    Felicitats, Englantina!
    Una abraçada.

    Nonna

  • A nuriagau[Ofensiu]
    Englantina | 16-05-2011

    Tu tens bastant a veure en el meu relat, nuriagau. Si no fos per tu, potser no hauria tirat endavant amb la idea, que em semblava particularment dificil de posar en pràctica.
    M'encanta la nostra gran familia de relataires... Això de que ens anem donant "empentetes" és genial.... mentre no passem als cops de colze, és clar, hahaha!
    Ah! I el teu no era una bajanada... jo, al menys, no ho puc considerar així de cap manera. Potser perque formo part de la mateixa "segona" familia que tu, la dels enigmaires, però el cas és que em va semblar genial.
    Acabo ja: gràcies per donar-me la idea del títol!

  • Amb admiració[Ofensiu]
    nuriagau | 16-05-2011 | Valoració: 10

    Has estat capaç de redactar una biografia inserint els títols de més de seixanta llibres, que semblarien transparents si no els haguessis escrit amb negreta. La veu narradora els ha sabut incloure amb una gran destresa.

    Ens has ofert, precisament, una biografia biogràfica com ens indica clarament el títol del relat, amlgrat el lector no pugui endevinar, abans de la lectura, què significa concretament.

    Celebro compartir el participar als reptes amb tu. Gaudeixo de l’estil peculiar de les teves aportacions. Tu has presentat un "senyor relat" i jo, una bajanada. ;-P

    Ens seguim llegint,

    Núria

    PS: No pensis que no me n’he adonat que fins i tot n’has inclòs tres de la gran família d’RC.

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de Englantina

Englantina

33 Relats

167 Comentaris

38727 Lectures

Valoració de l'autor: 9.90

Biografia:
Em costa imaginar-te absent per sempre.
Tants de records de tu se m'acumulen
que ni deixen espai a la tristesa
i et visc intensament sense tenir-te.
(de Lletra a Dolors - Miquel Martí i Pol)



El meu c/e: dolors.simo@yahoo.es