ANIMA MUNDI

Un relat de: Joana Llor Serra
Biblioteca Ernest Lluch de Girona, les prestatgeries se’m presenten com diminutes autopistes al meu davant. Com un nen perdut en un laberint passejo a la recerca d’una nova novel.la. No hi ha res pitjor que un lector desencisat. Els autors em van assaltant, per reclamar la meva atenció. Tot d’una la distingeixo Susanna Tamaro, no puc resistir la temptació d’aturar-me. Fa anys amb “Ves on et porti el cor” vaig descobrir una escriptora amb un domini poc comú per a descriure els sentiments amb precisió, emprant un vocabulari ric i curós. M’enduc una novel•la de poc gruix, fàcil de llegir, potser la por al retrobament. La lectura és àgil, quan arribo al final, llegint la contraportada, la referència a “Anima Mundi” no em passa desapercebuda, Federico Fellini l’elogiava dient : “M’ha donat l’alegria de commoure’m sense avergonyir-me”. Com pot ser, recordo haver-la començat a llegir fa vint anys i vaig desistir. Ni un minut a perdre, m’adreço al despatx de casa, la llibreria color noguer que ocupa un lloc predominant a l’estança allotja de forma ordenada la meva discreta col•lecció. Malgrat les mudances els llibres m’han seguit a cada canvi de casa. Ja la veig, les pàgines han perdut la blancor dels llibre nous i diferents punts de llibre em recorden les meves controvertides trobades amb ell. Vaig assaborint la seva lectura, pausada, recollida, silenciosa. La Susanna Tamaro posa en escena en Walter, un noiet que ens situa a casa els seus pares a una edat primerenca i en el seu trajecte vital l’autora segueix el camí de les seves emocions. Descriu les cares més ocultes de les relacions parterno-filials. En Walter decebut pel tracte que rep dels seus pares inicia la seva singladura en solitari. En aquest deambular troba l’Andrea, amb el que compartirà una etapa decisiva de la seva vida i que després desapareixerà encara que el seu record és manté al llarg de tota la història. La impotència, la ràbia, el trobar-se perdut, la supèrbia, el desconsol, són molts dels sentiments d’en Walter que es van mostrant pàgina a pàgina. Una lluita per sobreviure emocionalment amb unes circumstàncies totalment adverses. S’han d’estimar els pares que no atenen als seus fills, que no els respecten? Pel protagonista els pares ens hem de guanyar l’estimació dels fills, res és gratuït, res és innat. Penso que té raó en el títol de pares no tot és permès. Aquest desencontra d’en Walter amb els seus progenitors, el menen a una lluita personal interna on la manca d’eines marcaran de forma crucial tot el seu recorregut. Un viatge trasbalsador, colpidor per la seva cruesa, però necessari per trobar respostes, una raó, un camí. Al final l’autora fa un acabament rodó, sublim. En Walter de després d’anar donant tombs troba el seu lloc, tot agafa cos, tot pren un sentit.

Comentaris

No hi ha comentaris, comenta'l tu primer

l´Autor

Foto de perfil de Joana  Llor Serra

Joana Llor Serra

30 Relats

18 Comentaris

21795 Lectures

Valoració de l'autor: 9.89

Biografia:
Vaig nèixer a Barcelona al 1965, des del 1998 visc a Girona, i he de reconèxer que és una ciutat feta a la meva mida. Em recordo de sempre escrivint dietaris, cada etapa de la meva vida sobre un paper. Fa tres anys em vaig separar i vaig entendre que a vegades s’ha de morir per tornar a néixer. Va ser un procés lent i dolorós, però el que jo en aquell moment no sabia és que era una pas necessari per començar un nou camí. Retrobar-se amb un mateix pot fer por, però sens dubte és una feina engrescadora.. I amb aquesta intenció vaig començar a escriure un nou dietari. Descobrir-me ha estat tota una aventura, recuperar la meva vida, les meves filles, els meus paisatges, absolutament tot el que m’envolta se m’apareix amb força i no vull deixar passar aquesta nova perspectiva. Arribo a “relats en català” de la mà del meu amic Lèvingir. I en aquesta web m’he sentit com a peix a l’aigua per què com a aprenent d’escriptor aquí he trobat un espai on poder transcendir i compartir. Aquí trobareu part del meu dietari però també d’altres experiments de narrativa creativa. Gràcies els que us atureu i em llegiu, els que opineu i als que no ho feu. M'agraden les crítiques per què sens dubte és la única manera de millorar. En qualsevol cas per a mi ja és un plaer i un privilegi, compartir aquest espai amb vosaltres.