La llibreta

Un relat de: Calderer



LA LLIBRETA



Els meus cunyats em van regalar una llibreta per Reis. Una d'especial per escriure els meus contes. Aquesta en la que escric ara mateix: tapes de cuiro, gravades; fulls de color os amb incrustacions de petits pètals i tiretes de paper d'alumini brillant; relligada a mà i amb uns cordonets per tancar-la.

En veure-la vaig pensar: "Hauré d'escriure poesia", perquè en una llibreta tan especial només es pot escriure poesia, o prosa poètica o algun text per l'estil. Però no en sé jo, de crear poesia, sóc prosaic en el sentit més literal del mot; per això anava deixant de banda la llibreta, dilatant el moment de posar-m'hi.

"Que no escrius a la llibreta que et van regalar?" De tant en tant la dona me la feia present. Amb el pas dels mesos i com que la tenia arraconada ella insistia cada cop més: "Amb la il·lusió amb què te la van regalar! Escrius en qualsevol paperot abans que a la llibreta". Un dia, per mantenir la concòrdia familiar, la vaig agafar i hi vaig escriure a la primera pàgina el nom i el telèfon (per si algun dia la perdia). Assegut, davant la llibreta oberta per la segona pàgina em vaig disposar a crear. Al cap de mitja hora de contemplar la pàgina buida -color os, incrustacions de pètals carbassa i brins platejats- vaig haver de plegar. No se m'acudia cap idea per a un poema o una prosa poètica o lírica o qualsevol altre mena d'escrit que s'avingués amb una llibreta tan especial.
Hi ha escriptors que els costa de trobar un tema o un argument sobre el què escriure. No és el meu cas. Posar-m'hi davant un full en blanc i venir-me al cap unes quantes idees tot és una. No em resulta, doncs, difícil pensar una història; la meva dificultat ha estat sempre acabar-la, quedar prou satisfet del que he escrit i donar-la per tancada.

Ho vaig intentar unes quantes vegades sempre amb el mateix resultat: em quedava en blanc davant la pàgina en blanc i perdoneu-me la redundància poc elegant però eminentment descriptiva.

Avui, mentre m'estava parat com un estaquirot, bolígraf negre en mà, davant el full buit he recordat la història del meu amic Jordi.

Érem una colla d'amics, teníem al voltant de 20 anys. Entre tots el més alt, atlètic, simpàtic i seductor amb les noies era el Jordi. Tota la colla n'estàvem orgullosos del Jordi i de les seves conquestes. Cada cop que anàvem a la discoteca li seguíem les maniobres d'aproximació a les noies i celebràvem, com si fos un triomf propi, cada cop que se'n lligava una. Penso que en això els homes som diferents de les dones i ni l'enveja ni el despit ni cap altre mena d'emoció negativa té cabuda en la ment masculina quan un amic triomfa.

Tenia tant d'èxit el Jordi en les seves conquestes que fins i tot vam haver de canviar de discoteca ja que l'habitual la tenia massa treballada.

El primer dia de la nova discoteca el Jordi de seguida va detectar una noia de campanetes. Alta, prima, cames llarguíssimes, pits grans i ferms, cabellera rossa i ulls entre blaus i grisos. Mentre el Jordi i la noia parlaven -ella somreia amb calidesa, a més era simpàtica!- nosaltres els contemplàvem a distància. La vam batejar: Barbie.
Aquell dia la noia va marxar d'hora, era una estudiant estrangera, del Comenius i tenia un examen en un parell de dies, però van quedar a la discoteca el dissabte següent. Els de la colla estàvem entusiasmats, sentíem un orgull profund, encara que vicari, per la imminent conquesta.
Arribà el dissabte, tots vam anar a la discoteca i la noia, Frida/Barbie, també hi era. El Jordi es va apropar, van parlar, van ballar, es van besar i al cap d'una estona van marxar. "Espereu-me on sempre", ens digué el Jordi mentre sortia.

Ja clarejava quan ens en vam anar, bastant entonats, al bar on solíem concloure les nostres farres i allà vam esperar el Jordi. Endebades, no es va presentar. "Això sí que és una nit de passió", va concloure algú i ens en vam anar a dormir, cadascú a casa seva.

El diumenge a la tarda vam començar a trucar-nos i a trucar al nostre amic. No ens agafava el telèfon. "No pot ser que encara hi estiguin ficats", ens dèiem. "La mare sempre diu que si n'abuses agafes la tuberculosi", deia un altre amic, mig seriosament mig en broma. Ja era el vespre quan no vam poder més i ens vam presentar a casa del Jordi. Era allà, al seu pis de solter, però sol. Feia un posat estrany. Ens va treure unes cerveses i al voltant de la taula va sorgir, inevitable, la pregunta: com va anar?
"Malament", contestà el Jordi. "No va voler rollo?". "I tant que va voler, vam venir aquí de pet". "Llavors?". El Jordi feia un posat entre trist i preocupat. "No vaig poder". "Què?". "No vaig funcionar, no va haver-hi manera". "Potser havies begut massa". "No, ja sabeu que gairebé no bec". Es va fer un silenci incòmode. El Jordi va continuar: "No m'ho explico, mai m'havia passat una cosa semblant. Una vergonya espantosa". Algú va preguntar: "I ella?". " Molt comprensiva, m'ha dit que no passava res, que un altre dia aniria millor. Ho he arreglat com he pogut , digitalment, ja m'enteneu".

Al voltant de la taula bevíem cervesa i callàvem. Igual que les victòries del Jordi eren de tots aquest fracàs també era de tots i ens deixava enfonsats i amoïnats. "I no quedareu més?". "Divendres, hem quedat pel proper divendres". Un sentiment d'alleujament ens envaí. El divendres tot se solucionaria i el Jordi i tots nosaltres clavaríem ben alta la bandera.

Com suposo que ja heu endevinat el divendres va tornar a ser un fracàs. "No ho entenc, si és perfecte, no sé què em passa", es queixava el Jordi cada cop més enfonsat. "Potser és massa freda, aquestes nòrdiques ja se sap" apuntà algú. "Què va! És apassionada, carinyosa, simpàtica...és tan perfecta en el caràcter com en el físic". "Potser hauries d'anar al metge". Tots vam mirar horroritzats l'amic que s'havia atrevit. Mai aniríem al metge a explicar-li que ens havíem tornat impotents!
La cosa acabà malament. Després d'un parell de fracassos més la noia li insinuà que no es podien veure més, que tenia exàmens. Al cap d'unes setmanes marxà al seu país.
A la colla tot havia canviat, el Jordi ja no era el mateix, havíem perdut el nostre líder simpàtic, pocavergonya i triomfador.

Aquell estiu, al cap d'uns mesos que la Frida/Barbie tornés al seu país el Jordi va conèixer una altra noia. Era atractiva però quedava molt lluny de l'ideal de bellesa de la nòrdica. Baixeta, camacurta, de malucs amples i amb tendència al sobrepès. Resultava simpàtica però se li endevinaven rampells de mal geni.

La nit que tots dos van desaparèixer plegats de la discoteca la colla ens vam concentrar altre cop al bar de sempre tot esperant notícies. Una espera tensa i preocupada, no alegre i alcohòlica com altres vegades. Ja es feia de dia i ens retiràvem cap a casa quan aparegué el Jordi amb un somriure als llavis. "Què tal?". "De primera, tres vegades". "I ella?". "L'he deixada rendida, mai havia vist res semblant, m'ha dit". Ens va convidar a una ronda i tots vam brindar per la nostra recuperada potència. "I l'altra? Què devia passar?". "Era massa perfecta" contestà el Jordi i ja no vam parlar mai més del trist episodi.
I aquesta és la història que m'ha vingut al pensament mentre intentava escriure un text poètic en aquesta llibreta massa perfecta.

Potser seria bo d'acabar la història com ho fan a les pel·lícules, tancant la peripècia vital dels personatges. El Jordi va continuar amb aquella noia, Mireia es diu, i no fa gaire han tingut bessons. Els de la colla ens veiem de tant en tant: als casaments de cadascú, en alguna sortida de les famílies, però la realitat és que ja res no va ser igual després de la història amb la Frida/Barbie, aquella noia massa perfecta.

Comentaris

  • Resposta[Ofensiu]
    Calderer | 22-09-2010



    Benvolgut i desconegut company,


    Gràcies pels teus afalacs, el del Bulevard és un text que vaig treballar molt, sobretot pel què fa al to i al ritme. Per altra banda molt del què he escrit aquests quatre anys té aquesta característica, la barreja del fantàstic amb el banal o quotidià. En aquest cas vaig voler descriure una història tràgica i fantàstica amb un to molt senzill, molt quotidià; com un plat asiàtic amb contrast de sabors.

    Tallers i escoles d'escriptura. Què et puc dir? Jo vaig estar 8 dijous en un taller municipal a Barcelona, amb nivells molt diferents entre els participants i la sensació que perdia el temps, després en un de "particular" amb el profe de l'anterior taller i quatre companys durant un any i mig. Dels quatre que el vam seguir tres ja tenim llibre publicat, però no sé si atribuir-ho al taller. Va arribar un moment que reunir-nos setmanalment se'ns va fer molt pesat.

    El darrer any hem format un grupet d'autors de RC i ens reunim cada tres divendres a Sants (Barcelona). L'anomenem grup o taller de Sants, ara a l'octubre penso que reprendrem les reunions, si t'interessa o pots ja m'ho diràs.

    Penso que cadascú ha de buscar el seu camí. El més important, però, és treballar, equivocar-te, que et critiquin, escriure molt i reescriure encara més. Els primers tallers em van servir per provar coses noves, adonar-me que hi havia molts temes i tècniques que em podien interessar, entendre que no és imprescindible l'estructura clàssica d'un conte... i donar cada cop més importància a la forma per sobre de la història o l'anècdota. O potser entendre que història i forma literària (estil, lèxic, estructura...) han de tenir unitat i coherència. Són temes que penso i repenso de fa molts mesos. Ara el grup de Sants em serveix per a obligar-me a treballar qüestions que potser per mi mateix no treballaria i també per rebre crítiques de gent que compren l comparteix les dificultats d'escriure.
    Pel què fa a l'escola d'escriptura de l'Ateneu per a mi és massa cara i, sobretot, ocupa massa temps. Penso que un taller o grup és bo si et permet tenir temps per escriure el que desitges escriure.
    RC és també un lloc interessant per publicar i rebre crítiques, l'únic problema és que les crítiques són massa amicals i amables. Critiques parroquials deia jo l'altre dia. Però si participes en els reptes pots rebre comentaris molt interessants del jutge (jo gairebé no participo perquè sóc molt lent i habitualment s'acaba el termini abans que no hagi acabat el relat).

    El conte aquest del Bulevard de Ponent mai l'he penjat a RC, el vaig presentar a un repte (ja el tenia gairebé escrit) convocat per Vladimir però com pensava enviarar-lo a algun concurs no el vaig editar mai.

    Et penjo aquesta tabarra al fòrum de RC i al costat del teu comentari al meu darrer relat ja que no sé si saps com funciona aquesta casa de bojos (vull dir RC).

    Una salutació i et convido a penjar els teus relats aquí a RC i a venir al grup de Sants si et va bé.

    Lluís

  • M'ha semblat...[Ofensiu]
    Maria Sanz Llaudet | 09-08-2010

    una història simpàtica, escrita amb tocs d'humor i amb descripcions fidels d'aquella època. Les noies teniem, segurament, un comportament menys cooperativista, menys generòs si vols, pel que fa a les victòries de les nostres amigues. Però conec una mica el comportament dels nois a través del que escoltava parlar al meu germà i els seus amics, i penso que hi ha detalls que els has clavat.
    Una abraçada

  • No m'extranya[Ofensiu]
    Nonna_Carme | 07-08-2010

    el que l'hi ha succeït a aquest pobre noi.
    Per a mi no hi ha res tan imperfecte com la perfecció absoluta.
    Un relat que m'ha enganxat des de la primera frase,
    Felicitats, Calderer.
    Una abraçada.

  • jejje[Ofensiu]
    gypsy | 06-08-2010

    i no penses escriure res en la llibreta "perfecta"?, doncs si me la passes jo l'ompliré de versos maldestres encara que la llibreta hagi estat concebuda per destins de més alt llinatge.

    La història la trobo masclista, de com eren els homes abans. No imaginava que fóssiu tan empàtics amb la "impotència sexual" dels amics. Gairebé era com un pacte de sang, com els tres mosqueters: amics fins a la mort! les noies em sembla que si fèiem coses amb un noi, no ho explicàvem ni a la millor amiga, doncs amb un home queda molt bé, però en una dona era sinònim de fresca. Quanta merda al cap, oi?

    M'ha agradat, està molt ben escrit. Potser hauria preferit que encetessis la llibreta d'alguna manera, potser amb una obra magna que passés a la posteritat, mai no se sap. Deixar-la en blanc és una errada!

    petons!

l´Autor

Foto de perfil de Calderer

Calderer

44 Relats

275 Comentaris

92966 Lectures

Valoració de l'autor: 9.64

Biografia:
Amb el meu primer relat vaig guanyar el premi Francesc Candel 2007, aquest fet em va animar tant que escriure s'ha convertit en una afició gairebé obsessiva.

Altres premis : Francesc Candel 2008; Palau de Plegamans 2008, 2n premi; Ateneu Domingo Fins de Montcada i Reixac 2009, 1r i 2n premi

A data d'avui (octubre de 2010) tinc dos llibres col·lectius de contes publicats:

EL NOSTRE FANTASMA. Premi Victor Mora 2008. Editorial LaBusca.

MAI MÉS NO HE PASSEJAT PEL BULEVARD DE PONENT. 1r premi Miquel Arimany. 2010. Editorial LaBusca

El conte guanyador que dóna nom als dos llibres és meu.

També he participat en els reculls HISTÒRIES DE FANTASMES i HISTÒRIES PER A LLEGIR AMB UNA SOLA MÀ publicats a partir de reptes d'aquesta pàgina.

I un llibre en solitari:

TRETZE HISTÒRIES ENTRE INSÒLITES I FANTÀSTIQUES. Premi Armand Quintana 2009. 1r premi ex-aequo. Publicat per l'editorial Abadia de Montserrat. És un recull de contes en el que es barregen temàtiques fantàstiques amb la quotidianitat més banal. S'ha editat aquest octubre del 2010.

Per a qualsevol cosa (crítiques incloses) em podeu escriure a lluisjulian58@gmail.com

-------------

Rellegint l'autobiografia anterior, que vaig escriure fa un parell de setmanes, m'adono que no m'acaba d'agradar, que no acaba de descriure'm com a escriptor. Que encara que els premis i les publicacions són importants tampoc ho són tot. Què hi manca, doncs? Potser dir que m'he proposat una fita molt ambiciosa: escriure bé. O més ben dit, escriure tan bé com en sigui capaç. Aquesta ambició em porta a dedicar tot el meu temps lliure (molt escàs) a estudiar gramàtica, treballar el lèxic, pensar i escriure textos, repensar-los i reescriure'ls... llegir autors que em poden servir de model, llegir llibres de teoria literària o sobre narrativa.... una dedicació, doncs, molt estricta i exigent.

---------

Rellegeixo el que vaig afegir fa uns dies i m'adono que no l'acabo d'encertar. No és ben bé això. Els concursos, els premis, les publicacions són importants però no ho són tot. Les ganes de fer-ho bé, d'aprendre a escriure, de dominar la llengua tampoc és el més important. Hi manca alguna cosa en aquesta bio, alguna cosa que expliqui la meva dedicació i afició al tema, malgrat el poc temps que tinc. Potser és la necessitat d'expressar alguna cosa que porto dins? O potser és que les històries s'apoderen de mi i m'exigeixen que les treballi fins que es puguin llegir? O és el plaer que em produeix aconseguir que la història i la forma d'expressar-la es compaginin bellament?

----------

Setembre del 2016. Després d'uns anys de molta feina i de moltes obligacions familiars aconsegueixo acabar una novel·la històrica que em tenia "bloquejat". A partir d'octubre torno a escriure contes i microrelats amb ganes i il·lusió.