LES ROTONDES

Un relat de: Jaumedelleida

RONDA QUE ROTONDARÀS


Dins dels conglomerats urbans i vies de comunicació terrestres, han proliferat -en quantitat gairebé excessiva- les rotondes (de tots tamanys) que, com sabem, tenen com a finalitat la de simplificar la circul·lació per les distintes cruïlles existents, fent-ne augmentar la seguretat i agilitat del trànsit rodat que hi passa.


El creixement urbà que es porta a terme darrerament en les poblacions (Lleida en aquest cas n'és un exemple inqüestionable) ha fet que se n'hagin creat un gran nombre, se'n crearan i les que estan en perspectiva de cara al futur. Sobre això en principi cap problema, si no fos perquè (espècies vegetals a part i llevat d'alguna excepció), totes són impersonals. És a dir, gairebé totes són iguals (més petites més grans, quasi idèntiques) però en definitiva semblen clòniques unes de les altres. El problema important, penso jo, no ve per com estan dissenyades, sinó que ( i parlo per experiència pròpia) al no estar cadascuna personalitzada (repeteixo llevat d'alguna excepció) quan es tracta de poder orientar a algun conductor (no necessàriament foraster) per dir-li com ha d'enfocar una o altra ruta que prevegi rotondes, per arribar a determinat lloc, no saps com indicar-li que quan arribi a tal o qual rotonda, ha de tirar a mà dreta o esquerra, o seguir endavant posem per cas. Si totes les rotondes tinguessin un element propi que les distingís de la resta, no hi hauria mai cap ruta errònia. Una possibilitat que apunto, seria la de retolar cada rotonda ben visiblement amb el nom de la plaça on està ubicada o nom del carrer principal de l'entorn, o també numerar-les correlativament des de la principal entrada a la ciutat o de Nord a Sud, etc.

Tant de bo fora però, que totes poguessin comptar amb un distintiu únic que les diferencies entre elles, (les fonts en aquest cas no serveixen de massa exemple) com seria la d'instal·lar-li en cadascuna un símbol cridaner, extravagant, un monument fàcil de definir, en definitiva, una col·lecció variada i que de pas, donaria una imatge de ciutat més original monumental alhora.


Potser el que dic sembli per alguns una idea ximple, però la pràctica aquí i allí, ha fet que més d'un cop, per aquestes noves i llargues avingudes i rambles de les ciutats, hagi fet ús de les rotondes innecessàriament per dos cops consecutius per manca d'identificació (i també de senyalització) vers on havia d'anar per al meu destí. Ja sabem que a vegades es pot comptar amb l'ús dels GPS, però no tothom en disposa i a més, la meva reivindicació podria servir per a que els nostres altruistes artistes locals tinguessin una oportunitat (n'escassegen) i uns llocs on dignificar la ciutat, col·locant llurs obres originals, i de pas que adornarien les rotondes, les personalitzarien i facilitarien també la vida als usuaris de vehicles i vianants. Per què no en prenen nota ja els urbanistes de torn i s'hi posen a fer-ho ?



( Jaumedelleida )



Comentaris

  • Molt bona reflexió sobre les rotondes,[Ofensiu]
    Romy Ros | 09-06-2009 | Valoració: 10

    estic amb tu amic Jaume, les rotondes haurien de ser personalitzades i amb algún distintiu artístic que a la vegada serviria per fomentar els artistes escultors de la ciutat. Sí senyor, espero que algun urbanístic tècnic t'escolti i es posi mans a l'obra!

  • Ben trobat, amic de Lleida...[Ofensiu]
    llamp! | 09-06-2009 | Valoració: 10

    Quanta raó portes quan critiques les rotondes.

    Si cadascuna fos diferent, si estiguéssin més ben senyalitzades, si estiguéssin més ben construïdes.... el trànsit milloraria.

    Fa un temps tinc GPS. Ara és vell i algunes carreteres o carrers urbans nous no me'ls senyalitza bé. Quan arribo a una rotonda em diu: "surti per la tercera sortida" i com que el mapa guiat per satèl·lit es mou més lent que no vaig jo de ràpid amb el cotxe, sovint em passo de llarg o surto abans.

    Hi ha rotondes inútils que només tenen un carrer de sortida i un d'entrada. Hi ha rotondes amb 2, 3, 4, 5, 6, etc. sortides. N'hi ha d'ovalades, d'estretes, de gegants, d'un carril, de dos i de tres: que et preguntes per quin coi de carril he de passar pq no m'aixafin i pugui arribar a on jo vull.

    Després hi ha les rotondes que no estàn ben senyalitzades, les que la gent se les agafa per l'interior i després se't foten al davant per sortir. Pq ja sabem que no tothom té direcció assistida, i sinó... fa mandra haver de girar tant el volant, per fer-la com Déu mana.

    Hi ha qui no posa intermitents per agafar una sortida de la rotonda. Perquè? Pq gasta bateria l'intermitent? Pq fa mandra moure els dits? Pq la gent té pressa? Pq ja es veu per on vaig?

    Llavors hi ha accidents i ens preguntem: Perquè?

    No m'oblido de les rotondes hiper-senyalitzades i super-documentades, que mentre llegeixes el plafó on hi ha les direccions: Centre ciutat, Ajuntament, CAP, Camp de futbol, Museu, Hospital, Aparcament, Autopista, Sortida Sud, Sortida Nord, Universitat, Benzinera, etc...... mentre ha passat un segon per llegir tota la informació i assimilar-la, t'has saltat un semàfor en vermell, has violat una senyal que de prohibició de més de 40 KM/H, gairebé t'en duus un vianant pq no has cedit el pas, estàs al mig de la rotonda i tothom et pita. Gairebé res.

    N'hi hauria per escriure un llibre de les rotondes mal fetes, dels conductors que les fan malament, del cèlebre arquitecte que les va parir, del polític o governant que les va ficar en una llei i de l'administrador de carreteres de l'estat: La DGT, no? per lluïr-se pel que fa a l'execució d'aquestes rotOndes que ens compliquen més la vida, que no la faciliten.

    llamp!

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de Jaumedelleida

Jaumedelleida

365 Relats

729 Comentaris

370449 Lectures

Valoració de l'autor: 9.73

Biografia:
Jaume Climent o Jaumedelleida. Lleidatà d'obligació i devoció.
Considerat un observador ciutadà de la seva ciutat natal, fa que a vegades col·labori amb la premsa local, mitjançant Cartes al Director i d'altres publicacions veïnals.

Autor de la novel·la L'ANSIA (Novel.la tèbia) [Gènere eròtic] Editorial CARPE DIEM (esgotada a llibreries, solament disponible digitalment a través del seu blog: Jaumedelleida

Autor del poemari BATECS (Amors, Enyors, Eros) Editorial:HONTANAR

Correu de contacte: jaumedelleida@gmail.com