Cercador
La meva infructuosa relació telepàtica amb les mosques.
Un relat de: Jordi PiquerasVa ser tota una sorpresa trobar-nos, al capgirar d’un carreró, aquelles quatre taules i cadires a l’ombra dels arbres davant del bar “Esport”.
Observar que havien quedat marcades les lletres d’un antic rètol, com si fos un tatuatge, a la façana, em va fer gràcia. Abans es deia “Sport”. Hem passat del esnobisme anglosaxó al catalanisme per normativa.
Esperàvem que sortís algú de l’interior per demanar-nos que desitjàvem beure, però va ser d’una de les taules del costat, fins aquell moment el creiem un tertulià de cafè, qui ens va preguntar. Sempre he envejat la tranquil·litat complaent que desprenen els de poble pels visitants que ineludiblement han de ser de ciutat.
A la primera xuclada de la canya ja vaig estar complagut.
Un moment de pau. La xerrada intranscendent dels veïns de taula, els cotxes que lentament emprenien la baixada del carrer, la mestressa del bar que saluda al xicot de la Joana, la companyia. Però l’oasi, com si del desert es tractés, s’esvaeix com un miratge. Unes pessigolles sobtades al braç em tornen a la realitat.
Mosques.
De la immensitat d’insectes, les mosques em són odioses. Des de petit que no les puc sofrir però a l’adolescència ja van acabar amb la meva paciència. Gràcies a Serrat vaig descobrir a Machado: “... sobre los párpados yertos de los muertos...”. Només em va faltar aquesta imatge. Puaj !
Ni que em convidessin a un congrés internacional d’entomologia i en parlessin de la necessitat i virtuts, la cadena alimentaria, la pol·linització i d’altres històries, em convencerien.
He dit mosques. Una va ser l’agosarada, la primera i intrèpida que es va llençar a l’atac. En realitat era la capitana d’un escamot. Intentes espantar una del braç i en tens tres més que et volten a l’hora pel nas, orella i l’altre braç. Un infern.
M’aconsellen que no faci cas, que les ignori. Com es poden ignorar? On són els controladors aeris de les mosques per endreçar el meu espai aeri?
No tenen més univers on volar?
Intento retrobar-me amb la dolçor del granissat i que sigui la seva fredor que calmi el meu esperit. Els parlo, els demano si us plau, prego, suplico, imploro. Però no. No fan cas. Potser és que la meva expressivitat no pot evitar dir “Merda” i és per això que m’envolten?
Mirant el no res ocupat per un núvol de ziga-zigues de punts negres gruixuts a l’aire, m’expresso amb el pensament. Les intento convèncer.
Respiro profundament, una, dues i tres vegades. Focalitzo la meva ment en una d’elles. Més tard en tot el grup. Però no triomfo. Perdo la batalla.
Marxem.
Alleugerit, em tranquil·litzo pensant que només és la meva infructuosa relació telepàtica amb les mosques.
Comentaris
-
Humor costumista contemplatiu[Ofensiu]Percival Ashford | 18-01-2026
El relat construeix un crescendo còmic clàssic: una escena idíl·lica d’estiu rural, el granissat perfecte, la terrassa ombrívola, el rètol esborrat «Sport» que va passar a «Esport», la calma veïnal... Tot es desfà per la irrupció absurda i persistent de les mosques.
El contrast és efectiu: plaer sensorial contra irritació irracional, fredor dolça-àcida contra ziga-zigues mecàniques. L’escalada —de la primera intrèpida a l’escamot, dels intents d’espantar a la telepatia — manté un ritme àgil i progressiu.
La citació de Machado (via Serrat) inverteix irònicament el seu simbolisme poètic: les mosques, allà companyes inevitables de la vida i la mort, aquí només antagonistes odioses sense redempció.
El llenguatge és net, amb frases curtes i incisos que reprodueixen el pensament fragmentat de la frustració. Els detalls concrets ancoren el text en un realisme català observacional.
El tancament, amb la derrota acceptada i la ironia sobre la «relació telepàtica infructuosa», preserva distància reflexiva i humor lleu.
En conjunt, una peça breu rodona que explora, amb economia, la fragilitat de la pau quotidiana davant l’absurd trivial.
l´Autor
Últims relats de l'autor
- Recompte
- El seu cel
- No vàrem saber
- Abandonar-me
- La meva infructuosa relació telepàtica amb les mosques.
- ? dC - El cercle complet
- 2.100 dC - La màscara de la veritat
- 2.040 dC - L’ordre de les màquines
- 2.000 dC - Pantalles al paisatge
- 1.970 dC - El crit i l’esperança
- 1.960 dC - La dolça malaltia
- 1.940 dC - El silenci imposat
- 1.939 dC - L’exili de la memòria
- 1.910 dC - El capvespre dels déus
- 1.900 dC - El somriure del vell obrer


