El Nadal passat

Un relat de: Núria Niubó

Aquell Nadal seria diferent. Amb els pares havíem decidit anar a l'antiga casa pairal.
Cada any hi havíem anat a passar uns dies per les Festes de Nadal. Des que els avis no vivien no hi vàrem tornar més.

Abans, les festes eren una gran troballa amb tota la família, plena d'alegria i disbauxa. L'àvia cuinant a tothora, els nostres pares, guarnint la casa, parant la taula, amb tot el que l'àvia guardava només per aquells dies, estovalles de fil, vaixella de porcellana, copes antigues de cristall dels besavis...
L'avi, sempre tenia la llar de foc encesa, era molt acollidor, tots ben amuntegadets davant el foc i l'avi parlava i parlava, els grans, quasi ni l'escoltaven i els petits, cinc, entre tots els cosins, rèiem en veure com s'enfadava, llavors ell …
Quants records em varen venir a la ment davant aquella llar ! Els darrers, de quan tenia uns cinc anys. L'any passat amb 15 anys ho vaig trobar tot petit i rònec.


La mare, emocionada i nerviosa, només entrar a la casa , es posà a plorar en un racó de la cuina.
El pare, semblava esperitat, d'aquí cap allà entrant bosses i queixant-se del fred que hi feia.
Jo, amb els meus sentiments contradictoris, sense saber que fer.

Aquell va ser un dia estrany, ningú parlava amb ningú, els tres feinejant i lluitant amb els nostres estats d'ànim ben diferents. Durant el dia, no vàrem tenir ganes de fer menjar, anàvem picant d'allò que havíem portat. En fer-se fosc, amb la casa amorosida per l'escalfor de la llar de foc i els calefactors, que havíem posat a cada habitació, ja ens sentíem a casa.

Arraulits davant el foc, compartint les torrades de pa amb all i la llonganissa feta a la brasa, ens miràvem i les rialles parlaven per nosaltres. En acabar de sopar, la mare va prendre el paper de l'avi i, com qui obre els calaixos d'una antiga còmoda, va començar a parlar i parlar, revivint records. Jo, embadalida, anava obrint també les petites capses dels meus, tot entrant en un diàleg cada cop més engrescador. En l'eufòria, sense adonar-nos-en, barrejàvem escenes o les magnificàvem. El pare ens escoltava, rectificant-nos de tant en tant.

La vetllada va ser inoblidable, les hores passaren sense presa.
Ens adonar-nos que quasi era de dia, vam sortir, ben abrigats, a caminar fins aquell turó, on ens portava l'avi cada matinada del dia de Nadal, per contemplar la sortida de sol.
Ben abraçats, vàrem assistir al naixement d'aquell dia que havia de canviar per sempre, la nostra manera de viure els darrers Nadals.


Ahir, 24 de desembre, en tornar a entrar a la nostra casa pairal, tots sabíem que havíem de fer per posar-la a punt. Tornàvem a tenir la casa plena, amb la tota família que havíem reunit.

Per nosaltres, ha canviat la concepció dels Nadals, des d'aquest any, seran la continuïtat d'una tradició familiar que hem aconseguit fer renéixer.

...................................................


Núria 25 de desembre 2009


Comentaris

  • Nadal és néixer i renéixer[Ofensiu]
    nuriagau | 19-04-2010 | Valoració: 10

    Un relat entranyable en què tres membres d'una família saben recuperar les tradicions familiars de les festes nadalenques amb enyorança i vitalitat al mateix temps.

    Una història que, potser en algun moment, caldrà rellegir.

    Enhorabona, Núria!

    Núria

  • Records envoltats d'amor[Ofensiu]
    brins | 03-02-2010 | Valoració: 10

    Aquest relat, Núria, no tan sols l'he llegit, també l'he sentit...

    Has sabut abocar un munt de tendresa a cada línia, a cada record. Has unit passat i present amb el pont d'estimació que sempre ha de ser present durant el Nadal. És evident que aquestes Festes comporten molta enyorança ...però cal que siguem forts i que les gaudim plenament amb tots aquells que estimem. És així com ells també les podran recordar amb amor.

    Et felicito, Núria, un relat preciós!

    Una molt cordial abraçada,

    Pilar

  • El teu relat és senzill i colorejat com la il·lustració que [Ofensiu]
    aurora marco arbonés | 12-01-2010 | Valoració: 10

    l'acompanya. Preciosa remembrança d'un ambient ideal per a passar els Nadals en família. Sorgeix en el relat, la teva ànima de poeta que s'endinsa, com el camonoi del dibuix, cap al poblet de la emoció.
    M'encanten les llars de foc i que la gent es reuneixi al seu voltant.

    Petons, bonica
    Aurora

  • Que bonic![Ofensiu]
    Xantalam | 07-01-2010

    Una descripció de la recuperació de records que, bo i que són dolorosos, si són compartits en harmonia i amor ens fan viure plenament.

    Gràcies pel comentari, et desitjo un any de plenitud 10!

    Una abraçada.

  • Bon relat nadalenc[Ofensiu]
    Mercè Bellfort | 06-01-2010 | Valoració: 10

    Amb gran senzillesa ens expliques la celebració familiar de la festa de Nadal recuperada. L'ambient que es respira es molt acollidor, el lector viu el caliu humà amb gran placidesa. L'enhorabona per aquesta descripció nadalenca que t'ha aportat tans bons records.
    Una abraçada ben forta i el meu desig d'un venturós Any Nou per a tu i els teus éssers estimats.

    Mercè

  • Aquestes trobades familiars...[Ofensiu]
    Joan Gausachs i Marí | 05-01-2010 | Valoració: 10

    Ben explicat, de mica en mica ens introdueixes en els sentiments, entranyables, que embolcallen aquestes situacions.
    Què bonic!... que boniques són les trobades plenes d'harmonia, barrejant records, tristos uns, alegres altres... però que formen part de les nostres vides.
    Bon any 2010
    - Joan -

  • M'ha agradat molt, és entranyable[Ofensiu]
    Josep Bonnín Segura | 05-01-2010 | Valoració: 10

    aquesta recuperació d'una harmonia familiar basada en una tradició i uns records que no s'esborren mai i que el més maco és compartir-los ja que formen part de les nostres arrels.
    Molt ben escrit i m'ha encantat en el seu ritme. Són emocionant les imatges que descrius. Enhorabona.

    Una forta aferrada pel coll (així ens acomiadam per Mallorca) des de les Terres de Tramuntana (Sóller)

    Josep- Keops el beduí de la Vall dels Tarongers

  • Del passat ric a un renovat present[Ofensiu]
    Joan G. Pons | 05-01-2010 | Valoració: 10

    Un Relat descriptiu de trobada inicialment freda i tendra amb els records al voltant d'un Nadal del PASSAT i com és va escalfant ple de calidesa humana al connectar amb força amb un Nadal PRESENT amb suggeriments creatius actualitzadors.
    Aquest Relat Núria ha sigut llegir-ho, un regal de Reis anticipat. Gràcies.

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de Núria Niubó

Núria Niubó

149 Relats

1116 Comentaris

202696 Lectures

Valoració de l'autor: 9.93

Biografia:
ADDICTA

Sóc addicta a vosaltres,
poetes amics,
mags de la paraula,
il•lusionistes del pensament.

Sóc addicta a l’amor
que regaleu amb poemes,
encadenant versos,
declamant sentiments.

Sí, amics,
sóc addicta.

A les trobades poètiques.
Als silenci compartits.
A les mirades que escolten.
A les mans que s’entrellacen.

A vosaltres.




ELS 45 POEMES PREFERITS DELS SEUS AUTORS
ELS 58 RELATS FAVORITS DELS SEUS AUTORS

58 LECTURES PER ALS MÉS JOVES D'RC