El gos erudit de la ocupa

Un relat de: T. Cargol

El gos de la ocupa és tranquil com un be, s'atura al semàfor, mira la mestressa, esperant la ordre de creuar el carrer, amb el cap senyala uns gossos llunyans que preten conèixer,s'avança unes passes un cop han creuat, se'ls mira de lluny i gira la cua: sap la direcció que pren la mestressa. Sembla enraonar amb el seu entorn, ni ombra d'estrès, el seu trot caní és ben harmoniós, ensumant olors saluda la vida en sa plenitud. Això és resultat de qui els educa però amb llibertat. I una lliçó per als que se'ls miren amb desconfiança: Els manca una mica d'erudició.

El gos de la ocupa
és ben educat,
no estira ni arronsa
ni fa giragonsa,
va sempre al costat.

En canvi el de casa
no està mai tranquil
petaner o de raça
hom s'hi escarrassa
tibant-lo i sofrint:
caldria més traça
i ens manca sovint.

Malgrat el que sembli,
un gos de terrat
amb la panxa plena
és causa de pena
perquè és desgraciat.

Del fet s'han d'extreure
múltiples lliçons
ben relacionades
- i ja inventariades -
amb l'educació
(dels nostres minyons).

Fa una pila d'anys,
i no ha canviat gaire,
en els seus Assajos
exposava uns casos
Michel de Montaigne.




Comentaris

  • montserrat tafalla rigol | 19-05-2010 | Valoració: 10

    el gos de la ocupa gaudeix d'una cosa que no solen tenir els góssos que viuen en cases confortables, és la llivertat i la possibilitat de fer exercici o sia de caminar. Els góssos son nómades per naturalesa. Estàn programats per seguir al seu grup o per liderar el seu grup.

    I és cert el que dius:

    (Malgrat el que sembli,
    un gos de terrat
    amb la panxa plena
    és causa de pena
    perquè és desgraciat.)

  • http://portal.bibliotecasvirtuales.com/foros/comunidad-virtual-de-escritores/comunidad-literaria-multilinguee/espai-catala[Ofensiu]
    Antonio Mora Vergés | 14-10-2008 | Valoració: 10

    http://portal.bibliotecasvirtuales.com/foros/comunidad-virtual-de-escritores/comunidad-literaria-multilinguee/espai-catala

    Aqui tot està per fer

  • Con-vencer no es el qeu jo pretenc. CONFUSIO[Ofensiu]

    Hola;

    Jo veig una realitat, i tu un altra - com diu encertadament el Watson - .

    En la meva els nostres politics/regaladors han facilitat aquest substrat de corrupció / nepotisme, en el que l'actual situació era - dissortadament - del tot previsible. I ells se'n sortiran sense probleam, però la major part de ciutadans/persones hauran/haurem de patir.

    Gràcies pel teu comentari.

  • Educació i llibertat[Ofensiu]
    brumari | 17-10-2007

    És certa la teva reflexió al voltant de l'educació i la llibertat, un tema transcendent i històricament mal entès.

    Responent a la teva pregunta, vull dir-te que RC m'ha donat moltes coses, sobretot la coneixença de gent extraordinària i de molts amics.

    Una abraçada

  • Bona collita[Ofensiu]
    Anagnost | 28-09-2007 | Valoració: 10

    Quan he vist el teu nom en un comentari que m'has fet, tot d'una m'ha vingut al cap un poema ("Per veure-hi amb ulls nous"), que m'agradà moltíssim, i he tornat apressuradament a la teva pàgina. I m'he trobat aquesta petita meravella del gos erudit, més savi que moltes persones que se'l miren. Magnífica l'alternança prosa-vers, especialment la part rimada, plena de gràcia.
    I ja que hi era, m'he llegit més coses teves i n'he fet una bona collita ("els nostres desitjos
    més immediats, els traïm per anar més lluny
    seguint alguna llei no escrita"; o aquesta sensació d'estar en un moment crucial, com bé dius en el poema "Darrer sospir").
    És a dir, que t'he llegit fent-me un fart de passar gust.

  • Ai, amic![Ofensiu]
    rnbonet | 19-09-2007

    Has posat el dit on fa cou, amb aquesta lliçó magistral -meitat prosa, meitat vers-, de les inversemblants 'normes ètiques' de la societat benpensant: aquella de les 'ties maries' de Brassens que teixien, com obra de caritat, un jersei color 'caca d'oca' per regalar als pobres de solemnitat.
    Sempre és un honor llegir les teues originals narracions, filosòficament profundes, senzillament tendres.
    Salut i rebolica, xicon!

Valoració mitja: 10