RELATS INTERTULIATS: Camí de sirga

Un relat de: Lavínia

Jesús Moncada (Mequinensa, 1941 - Barcelona 2005,



Narrador i traductor i articulista. En la seva obra recrea, entre el realisme del XIX i el realisme màgic d'influència sud-americana, el passat mític de Mequinensa, antiga població de Baix Cinca, ara soterrada sota les aigües del pantà de Riba-roja.

Autor dels llibres de contes, Històries de la mà esquerra (1981), El cafè de la granota (1985) i Calaveres atònites (1999). Recollits tots tres en Contes (2001) i de les novel·les, Camí de sirga (1988), La galeria de les estàtues (1992) i Estremida memòria (1997). Tota la narrativa està publicada a l'Editorial La Magrana.
Fou traductor al català de nombroses obres
Cabòries estivals i proses volanderes són un recull d'articles que l'autor publicà a Fraga.

Un dels aspectes de l'obra narrativa de l'autor és la constant aparició dels mateixos personatges en la línia de l'obra de Balzac, Oller, Espriu (en la narrativa), per la qual cosa a través dels seus escrits, Moncada, recrea un món mític, un cosmos literari personal que subjuga qui llegeix la seva narrativa.

La tècnica i estil juguen un paper important a l'hora de qualificar la seva obra com una de les més importants de la literatura catalana de l'últim terç del segle XX.


Camí de sirga

(Recordem que SIRGA: Corda que serveix per estirar una xarxa, una embarcació des de terra per tal de fer-la avançar. DLC. Ed. 62)


Argument


De totes les obres de l'autor és la més universal, ja que ha estat traduïda en quinze idiomes.

En to elegíac no absent, a voltes d'ironia lleu, la narració ens explica l'evolució dels habitants de la vila, amb aquest sentit en Mequinensa (encara el nom no hi aparegui), representats per una sèrie de personatges, alguns dels quals són una constant en tota l'obra narrativa de Moncada, des de la Guerra del Francès fins l'enderrocament i despoblació total de poble(1971) perquè ha de ser negat sota l'Ebre. Encara que quan les màquines tibaren les sirgues d'acer (...), feia més de tretze anys que la destrucció de la vila havia començat. (pg.14).
La novel·la es podria considerar una obra coral perquè en un moment o un altre des que surten fins al final se'ns explica la vida dels personatges, però tots són presidits per la Carlota de Torres, com un puntal, una columna d'allò que fou el poble en la ficció recreada per l'autor.
La història escrita amb estil realista frisa constantment, com es pot comprovar, el realisme màgic (aspecte que no analitzaré i que hi ha un munt de crítics que parlen de la influència de G. Garcia Márquez en l'obra de Moncada)

El temps: històric i personal

Veiem que el temps, la història és el fil conductor de la novel·la encara que l'autor en una entrevista on se li preguntava pels fets que ocorrien en l'obra contestà jo no faig la història d'uns fets, sinó una novel·la . A partir d'aquí hem d'entendre que
els personatges i els fets de la història literària són els que em porten en cada cas al context social, històric, sobre els quals recullo informació. Per a Camí de sirga em vaig servir molt de la memòria oral, vaig entrevistar tots els navegants de l'Ebre que em podien informar (...) La finalitat de la novel·la no és la història, sinó una col·lectivitat enfrontada a la seva desaparició a causa d'un pantà, el de Riba-roja (...) i per això la novel·la té la construcció que té; i com cadascú pateix la història de manera individual.
L'autor ha aclarit l'estructura interna temporal de la novel·la que queda dividida en dos classes de temps:


a)El temps històric. Extern als personatges.
b)El temps individual que és com viu la història individualment.


Tots dos eixos s'entrecreuen de manera que quan Jaume Torres i Camps rep un tret que li passa d'esquitllentes, sols li fa una esgarrapada en una galta, i forada el cap del seu retrat penjat a la paret; resulta que coincideix amb l'assassinat de l'hereu de la corona austrohongaresa a Sarajevo; així mateix Arquímides Quintana (l'heroi de Tetuan) mor dins el llagut comandat per Nelson (Robert Ibars) el mateix dia que des d'un globus algú crida la proclamació de la II República (14 d'abril de 1931)...

Estructura de l'obra

L'autor externament a dividir la novel·la en cinc apartats que coincideixen, si fa o no fa, en moments històrics crucials per als mequinensans, per a la resta de Catalunya, de l'estat i fins i tot del món. Tot, però, presidit pel RIU. L'Ebre que n'ha estat la vida en serà la mort.

Primera part: Els dies de l'Edén

És la més llarga i densa. Comença el 1971 per l'enderrocament de la casa de Llorenç de Veriu (mort el 1936 a Terol), la pols de la qual travessa el carrer fins anar a parar a la casa dels Torres i Camps on l'última descedent que viu al poble, Carlota Torres i Camps, la de la formidable corprenta, s'hi rebel·la. Queda definit un dels espais interiors més importants de la novel·la.

La pols com un element reviscolador penetra "udolant" i tenyint de blanc "espectral" les estances i funcionant com un flash bak les retorna al seu color passat, als inicis del segle XX, quan la casa, sobretot el Saló de les Verges Màrtirs, lluïa amb tota la resplendor d'una casa benestant. La millor del poble: la dels amos d'una de les mines de lignit, de la fàbrica Torres i Camps, Extractes de Regalèssia i del llaüt la Carlota, és a dir l'alta burgesia de la vila.
Des d'un primer moment personatges i objectes transcendeixen la seva funció i esdevenen símbols d'una època en què l'alta burgesia dominava el panorama social enmig del luxe, però tenint sempre present que sota l'aparença d'una gran posició econòmica hi ha el desig de viure la bohèmia, la del germà gran de l'Adelina Camps, que mor a París en braços a qui després coneixerem com Madamfrasuà (pg.87) . D'ell quedarà el quadre de Les Verges Màrtirs, veritable objecte màgic d'aquesta part i que no és altra cosa que una pintura que per la descripció recorda a les Tres Gràcies de Rubens, potser més que les de Botticcelli. La pàtina del luxe no encobreix les passions més amagades, com Jaume Torres, patriarca de la família, casat amb la pubilla Camps a qui la muller no li feia goig, no li havia agradat mai (pp. 19) i per això no dubta a ficar-se al llit amb criades, noies de fàbrica, cosa que propicia que un tir vagi a parar al cap del seu retrat, encara que la gent pensi que ha estat un atemptat anarquista, però que el narrador ens assabenta que hi hagué una conversa sense escridassades entre gendre i sogra. A Barcelona, a Gràcia, un antic peó de les mines de Mequinensa, "i el tirador més fi de la vila", pare d'una antiga obrera de la fàbrica Torres i Camps, Estractes de Regàlessia, que acabava de tenir una nena, que amb el temps s'assemblaria d'allò més a la Carlota Torres i Camps (pg. 51); compra un cafè (corria l'any 1914 i acabava d'esclatar la guerra). Aquesta nena serà la futura cambrera d'aquest establiment on aniran els mequinensans només per veure-la.

Aquest cosmos creat per Moncada transcendeix en simbologia quan ens explica, que com passa a altres llocs de Catalunya, la guerra que assola gran part d'Europa és per a Catalunya un enriquiment, ja que les fàbriques de teixits necessiten el lignit de la conca d'aquesta part de l'Ebre. La prosperitat econòmica esdevé riquesa per a la classe burgesa i un cert benestar per a la classe obrera que veu com les seves diversions van més enllà del casino o el cafè, ja que fins i tot inauguren un cabaret, l'Edén, amb Madamfransuà com a primera vedette. L'element màgic serà el mascaró de proa, el Polifem que després d'estavellar-se la nau van desar-lo (...) el pobre gegant fou testimoni de les nits d'amor de la francesa a sobre i a sota de vànova tricolor. (pg. 82)

Mequinensa, de la mà de Moncada, és el símbol socio-econòmic de Catalunya, els Torres l'alta burgesia, i el Nelson i en A. Quintana el món obrer; Aleix de Segarra és el personatge que representa més bé l'esperit de l'artista d'aquells temps que abasta tots els espais: és pintor de naus (ell pinta el vaixell del Polifem), de quadres, pinta el sr. Torres, fa cartells i a més és músic: toca el piano a l'Edén Aquest personatge el trobem en certa manera: al riu, encara que no navegui, a la casa dels burgesos i al cabaret canalla que simbolitza la vida abans de l'acabament de la 1a. guerra.

No en va aquest capítol acaba el 1919, amb la marxa de Madamfransuà de la qual sols queda una ploma al llit desparat. Comencen anys negres per a Catalunya.

(A partir d'ara no m'extendré tant, ja que fóra massa llarg)

Segona part: L'illa dels tretze sants

Aquesta segona part l'objecte que impulsa el record, el retrocés de la memòria és un canó, el Mortífer, (que l'any 1971 la família Vidal neteja perquè té la intenció d'endur-se'l al lloc nou) que ens durà de la Guerra del Francès fins a les guerres Carlines on una nit fou l'heroi en desfermar des de una riba de l'Ebre les tropes de Cabrera que, suposadament, enfilaven riu amunt i acabà amb un munt de gallines mortes, perquè els cadàvers "la nit se'ls havia endut riu avall, al Delta".

L'altre element simbòlic i màgic serà el mirall engrunat en moltíssims trossos d'en Sàssola, antic capità negrer, el que ens durà, a través un exemple de realisme màgic, a veure un passat dels personatges de la vila: des de l'agonia del baró que torna boig a un gos que acaba negat al riu, (ppgg.100-102) a recular a diverses èpoques per evocar 1920. Altra vegada una munió de personatges desfilen, alguns ja els coneixem, altres no com la Feliça de Roderes, "la sibil·la riberenca", qui des del balcó de l'Apocalipsi fa prediccions tremebundes; el Francesc Romaguera, fill del terratinent Sadurní Romaguera ( alcalde de la vila d'ençà de pujada al poder de Primo de Rivera). S
e'ns dirà que Romaguera fill es convertirà en amant de Carlota Torres (cabdella que descabellaràs (ppgg. 110 i 120 (...) Hi ha coses (...) són com L'Ebre i el Segre (...) l'aigua no acaba mai de passar (pg. 111) )) perquè suplirà fredament la funció del marit, Hipòlit de Móra, que no havia sabut "despertar" l'agitació que la dona demanava (pg. 120) i que, segons deien, formava part d'una família que un fat ineludible condemnava els hòmens a ser enganyats per les dones respectives (pg. 157)

Paral·lelament el personatge de Ricard Ibars - Nelson (Robert Ibars sou un navegant millor que l'almirall Nelson Li dirà solemnement el geòleg anglès Mr. Oliver (pg.125) ) s'anirà reafirmant i entendrem el fort lligam que hi ha entre ell i la família Quintana: La Júlia i el seu pare, Arquímedes). A la llarga esdevindrà l'oponent ideològic i social de Carlota per dret de naixença: ell, la Carlota i la Júlia (l'amor impossible de Nelson) nasqueren a 1900.

La proclamació de la República l'any 1931 agreuja les desavinences de les dues classes socials ja prou malmeses arran de l'assassinat d'Arnau Terrer, el líder sindicalista, cinc anys abans a mans del sicari de l'alcalde dretà Romaguera. (Recordeu l'Arnau Terrer (...)sis anys després de la mort del líder minaire la seva memòria continuava viva ). La revolta minaire asturiana de 1934 els féu una alegria als d'esquerres Tornava a haver-hi il.lusió. El personal confiava en la victòria (pg.163).

És a partir de llavors que pel riu comencen a baixar imatges de sants i santes i queden aturades en un illot que des de llavors s'anomena l'illa dels Tretze Sants ( un cos! La puta d'oros deu ser un ofegat. (...) Collons un àngel! (...) Aquest sembla el Sant Blai de l'església de la vila ! (ppgg167-169).

Ha començat l'assalt als béns de l'església entre ells el del convent , vell edifici propietat del revesavi d'Aleix de Sagarra que acaba fent la narració pintada dels esdeveniments passats i presents de la vila amb uns personatges la cara i els cos dels quals són gent que tothom coneix. Ell és el cronista secret dels avatars un cop es declara la guerra El convent era el seu món secret, exclusiu. L'Aleix treballava aferrissadament (pg. 179)i de qui sabrem les intimitats sentimentals que no tindran un bon final (l'amor per Malena i el retrobament d'ambdós) igual que la rebel·lió a l'Àfrica contra el govern de la República pel juliol de 1936 no la tindrà per a qui pensa com ell: per als seguidors del govern legal que havia sortit de les urnes.

La desfeta del convent és la derrota de la guerra i de tot els que havien lluitat al costat de la República.


Tercera part: Cendra de calendari

Comença el 1971 a la dolçor tardoral i és Alfons Garrigues, el barquer, fills de barquers amb la seva memòria que ens duu al punt on havíem acabat: 1939.

Ell comença amb la situació dels qui restaren després de la guerra: d'aquell cosí que ve després de la guerra i d'haver passat per un camp de concentració i arriba al poble amb els ulls apagats (pg 194) per a morir; d'aquell que veu les botes que ha heretat d'altres i les reclama i, sobretot, l'afusellament de Sebastià Noguera, el marit de la Júlia Quintana. Eren les represàlies per part dels vencedors (pg. 220). I el retorn dels qui se n'anaren d'un bàndol i de l'altre i així veiem que en Jaume de Torres i filla tornen després d'haver fugit a Valladolid i passen revista a qui els esperen per afalagar-los, com si res no hagués passat. Sols ella, Carlota de Torres, esperarà l'amant, Francesc de Romaguera (vestit de falangista i amic dels nazis) que la menysprea després d'haver dit, que el seu pare era un gallina per la seva defecció als deures de classe i ella una porca (pg. 215).

L'Ebre que havia estat testimoni de la desfeta final de l'exèrcit republicà acollia tots els que regressaven: Heu perdut la guerra, Nelson, i un vençut no es pot permetre endegant la gent plantofades i menys als del bàndol guanyador (pg. 219) i els que esperen, amb la inutilitat de Malena, ja que se sabrà que Aleix de Segarra haurà mort a Mathaussen evocant uns temps feliços a la vora de l'Ebre (pg. 256). I com un fil invisible el narrador retrobarà Madamfransuà sota el cognom hebreu com una de les persones jueves mortes al mateix camp de concentració. Tot és cendra.

El RIU, però, és indolent i és impassible al record, ja que L'Ebre era una força insensible als afanys de la gent que li robava els peixos, l'esgallava amb les quilles de les naus o trobava la mort en les seves entranyes fangoses (pg. 220).

Possiblement per això gent com Nelson faran el que han de fer: continuar vivint, treballant i no oblidar. Ell veurà passar per aquells anys de postguerra el cadàver de Jaume de Torres i anys després un puntal, una columna de la societat d'aquella època: Carlota de Torres, però això serà anys a venir.


Quarta part: La garbinada negra

1971. Partit de futbol. Obre el capítol l'apotecari, Honorat del Rom, dient-nos que el fill d'Honorat del Cafè ja havia estat detingut quatre vegades i mitja (pg. 277) per seguir la ideologia paterna, malgrat la influència dretana de l'oncle.
La memòria del narrador fent servir de fil conductor la vida de l'apotecari ens situra a 1945 quan ja ha acabat la guerra europea i les potències aliades veuen de bons ulls el règim franquista, per tant no ajuden per a res als vençuts, que tenen en les maquis un motiu per veure que la dictadura pot acabar. La ideologia feixista per part de les forces vives de la vila és patent (pg. 288 - 287) i les successives detencions del sr. Apotecari (pg. 297) exemplifiquen l'actitud d'una resistència al règim.
En aquest cas Mequinensa també traspassa l'àmbit de la vila i esdevé un símbol del ciutadà rural que ajudava els resistents, els maquis, com part d'aquells que feren la guerra i es negaren a sentir-se vençuts, malgrat ho foren.

Nelson, el vell navegant, de la vila que maleïa els rius així us assequéssiu (pg.308) és l'únic que aspira un guspira de rebel·lia no sols en la gent, sinó en el mateix riu quan ja el comencen a tallar en el primer pantà, aigües amunt la vila (pg.308)
Tot resta escapçat, tallat: les esperances de rebel·lia dels homes ( la mordassa de la dictadura ) i del mateix riu que, encara que es revolta, no pot fer-hi res.

El tancament de les mines, de la fàbrica acaba de matar la vida del poble que amb la mort de la vídua Sellarès, últim baluard d'una estirp de dones amb caràcter (era una calenta geniüda i bondadosa) coincideix amb l'acabament del primer pantà. En espera de fer el segon i on els treballadors de les mines foren duts per començar el segon pantà: el de Riba-roja que inundaria Faió i la vila (pg.311).
La lluita perquè la vila no fos negada durà tretze anys tretze anys de guerra per pagar-se l'enterrament (pg. 312). El de la vila, clar! i que va dividir els habitants en dues faccions. Els que es quedarien a la vila nova i els que se n'anirien a un altre lloc. Vida nova, però lluny , perquè S'han venut el riu, nois (pg. 315)

L'última casa en caure és la dels Torres i Camps. Carlota de Torres, un fonament de la vila, no vol fins a l'últim moment deixar la casa i així li ho diu al retrat del seu pare No ho consentiré, pare. No ho consentiré! (pg. 326) en els últims estertors de la mort. Enterrada al cementiri al panteó familiar. No es mourà ja mai de Mequinensa. Al fons de tot de les aigües del pantà, aquell esperit de classe, de dona forta, dorm.

Epíleg: Exili sense retorn

Amb l'enterrament de Carlota de Torres tot s'ha acabat a la vila, com s'han acabat els personatges que la feren, la confirmaren com l'ha vist l'autor. Sota l'aigua naveguen com tantes ombres entranyables cap a l'oblit (pg.345)

Sols gent com Nelson va a la vila nova. Per a ells la vida continua d'una altra manera, però. El riu passa davant. Sempre hi passarà.


Personatges.

Cal recordar que com hem dit a l'inici és una novel·la coral, la vida de diferents personatges que es relacionen entre si és explicada en un moment o altre:

Carlota de Torres/Francesc Romaguera/Hipòlit de Móra
Jaume de Torres
Robert Ibars - Nelson
Arquímedes Quintana
Aleix de Segarra
Madamfransuà
Honorat del Rom
Sobretot una diferència: la vídua Sellarès/Carlota de Torres = dues dones amb un poder econòmic i empresàries.

Estil

No cal dir que la riquesa lèxica de l'autor posa de manifest un gran domini de la llengua, però el que m'agradaria aprofundir és en l'humor i/o en la ironia suau que destil·len alguns fragments: Solia atribuir la pèrdua momentània de les facultats premonitòries que tenia de naixement a les alteracions en el seu camp magnètic cerebral provocades per la ferralla miraculosa del Bisbe (pg. 126) Es refereix que un personatge queda immantat per la quantitat de medalles penjades al coll d'un altre, tant que no el deixa veure el present ni el futur (es creu endeví). Un altre dels personatges s'assabenta per una sessió d'espiritisme que les coses haurien anat d'una altra manera perquè s'acabava d'assabentar que l'àvia de (...) encarnada amb una egua italiana, acabava de guanyar el Palio de Siena (pg. 172)

Tècnica

Com enllaça una època amb l'altra a través dels objectes, d'un alè, del riu, d'un personatge. És una part que hagués volgut analitzar bé, però què us sembla si ho deixo a les vostres mans?

Elements del realisme màgic

Podria citar objectes, el mirall, el quadre, però, sobretot, el RIU del qual he dit algunes coses, però m'hagués agradat descriure'l fil per randa, però havia de fer-ne un
comentari més global. Ho continuaré.

Crec que m'he estès massa. No ho sé. Sols puc dir que
llegir Camí de sirga per fer-ne una anàlisi ha estat un gust i m'hagués agradat tenir més temps per fer-ne un millor estudi. Espero, però, que el que he fet us hagi estat de guia.


Molts petons a tots i a totes.

Lavínia


Notes

La lectura és de Camí de sirga de Jesús Moncada. Edicions de la Magrana 3a Edició 1988

Entrevista a Maribel Oller per a la revista dominical del diari Avui el 27 d'abril de 2002

Comentaris

  • davant de...[Ofensiu]
    Capdelin | 18-02-2006 | Valoració: 10

    aquesta exhibició de recerca tant ben aconseguida, clara, rica i ben estructurada... no em queden paraules si no són de lloança i admiració.
    ptons i una abraçada!

  • Excel.lent crítica[Ofensiu]
    Buk | 07-02-2006

    Uaauuuuh, quina resenya. No he llegit res del Moncada, però la veritat és que després de vuere el teu assaig sobre "Camí de sirga" m'han entrat moltes ganes. Hauré de passar per la llibreria.

    Una abraçada

  • Llibre i David -> L'humor de Jesús Moncada [Ofensiu]
    Lavínia | 30-01-2006

    és una de les facetes més sobresortint dels seus personatges i per extensió de la seva obra global.

    Potser, com dius tu, David, és una manera d'entendre la vida, la qual cosa es fa patent en Calaveres atònites o El cafè de la Granota, per posar-ne alguns exemples; però és que en la novel·la que comentem també hi és, sobretot són situacions en què la realitat sembla grotesca, encara que vista sota òptica del somriure amable. No és una sàtira punyent d'un present desencantat, sinó que és el record elegíac d'un món que ja no hi és.

    Això fa que el somriure amable sigui l'expressió d'aquest sentiment.

    Fins una altra.


  • l'humor com una manera d'entendra la vida[Ofensiu]
    David Gómez Simó | 30-01-2006

    o com humanitzar uns personatges a partir de l'ironia.

    Vaja, crec que serveria de titol per un comentari a Jesus Moncada. El conjunt de la seva obra té aquest punt d'humor, no tant per fer riure sino per fer-nos sentir més propers els personatges.

  • Llibre | 27-01-2006

    D'acord. Doncs ja en parlarem. Espero alguna altra intervenció abans d'enrotllar-me jo de nou.

    I també apunto que durant aquest cap de setmana (28-29 de gener), no crec que aparegui gaire per aquí.

    Una abraçada,

    LLIBRE

  • M'he llegit[Ofensiu]
    Lavínia | 26-01-2006

    tots els llibres de Moncada, el que més divertit he trobat Calaveres atònites i és veritat que té un sentit de l'humor que frisa l'umor britànic. Personalement trobo que Moncada té un humor molt fi i això també es demostra en Camí de sirga , encara que no tant elaborat com en Calaveres... o en alguns dels contes de El Cafè de la Granota .

    Ja en parlarem, Llibre, perquè ara tinc tard.

    Lavínia

  • Llibre | 26-01-2006

    I ara ja canviant de tema, tot i que podríem dir molt més dels personatges (però espero que algú altre aparegui per aquí i no ens deixin soletes, xerrant i xerrant!)...

    Doncs això: canvio de tema.

    I entro al meu referent habitual i estrella: l'humor.

    Penso que un altre dels trets característics de l'obra de Moncada, i em refereixo a la seva obra general, és aquest: l'humor.

    El trobem ja en la seva escriptura inicial: els dos reculls de contes, El cafè de la Granota i Històries de la mà esquerra. El retrobem a Camí de sirga i La galeria de les estàtues. I malgrat el to diferent que pren la seva altra novel·la (en comparació a aquestes dues), també hi és present a Calaveres atònites.

    Crec que és una llàstima no haver-nos plantejat aquesta tertúlia fent també una lectura (o relectura) dels contes. Perquè amb ells com a base o punt de partida podríem establir certa evolució, per part de Moncada, pel que fa al tractament de l'humor com a recurs literari.

    Així com en els contes, és un humor fi, que apunta més a la ironia subtil, aquest to va augmentant en intensitat fins esdevenir, amb matisacions, una ironia molt més punyent i agosarada. Fins i tot m'atreviria a apuntar que amb certes dosis de cinisme (lleu, però cinisme).

    Aquest darrer aspecte ja comença a reflectir-se tímidament a La galeria de les estàtues, però trobo que apareix amb més convenciment a Calaveres atònites.

    I tot això, i ara m'excuso per si m'he equivocat en el plantejament, ho parlo de memòria. Fora bo poder fer una relectura de tota la seva obra per assegurar-me'n.

    Però de moment, així queda dit.

    LLIBRE

  • Més endavant[Ofensiu]
    Lavínia | 26-01-2006

    m'agradaria comentar l'evolució dels personatges en l'obra global de Moncada, però no sé quan podrà ser.

    Lavínia

  • Llibre | 26-01-2006

    M'has contestat perfectament.

    De fet, no esperava pròpiament una resposta. Més que preguntes, manifestava sensacions que he rebut en llegir (rellegir) la novel·la.

    I sí, tens tota la raó: Moncada no fa novel·la històrica en quant a farcir-nos de dades o mostrar-nos l'evolució d'uns fets, però els seus personatges, en tant que formen part d'un món, d'un cosmos que avança de vegades a marxes forçades, sí que ens en parlen! Amb tot allò que senten, que estimen, que odien, que lluiten... La vida de cadascun dels personatges ens mostra el dia a dia d'un passat ben proper, que cal no oblidar.

    LLIBRE

  • els personatges[Ofensiu]
    Lavínia | 26-01-2006

    no sé qui ha estat, però ja m'hi havia referit, per això els canvis socials que passen a Catalunya i per extensió a la resta d'Europa en una època de trasbalsos socials, com és el primer terç de segle XX; Moncada els reflecteix a la VILA (= Mequinensa) en cadascun dels seus personatges:

    Els Torres simbolitzen l'alta burgesia, el capital amb les seves lacres.

    Els Romaguera. el fascisme més ranci (el fill és falangista), possiblement perquè són terratinents (ja diu el narrador en un moment del llibre que és un conservador . Em fa l'efecte que és en el cèlebre sopar a casa dels Torres).

    El Nelson, l'Arquímedes - El propletariat amb consciència de classe.

    L'Aleix - l'intel·lectual d'esquerres (músic, pintor, poeta... l'artista TOTAL del Modernisme) que mor al camp d'extermini.

    Madamfransuà - l'artista de cabaret francesa que posa el toc de glamour a la vila...

    No sé si t'he contestat


    Lavínia

  • Llibre | 26-01-2006

    Mira... només afegir, encara sobre el tema dels personatges, i referint-me ara als personatges de carn i ossos, no pas la RIU, que la descripció que ens fa en Moncada d'ells és senzillament magistral.

    Per al meu gust, és clar.

    I ja no parlo sols d'una qüestió de dibuixar a la perfecció la caracterologia de cadascun d'ells (fins i tot, diria, d'aquells que hi intervénen puntualment). Més aviat em refereixo a tot allò que arrossega cadascun dels personatges damunt les seves espatlles.

    I és el que... em sembla que ha estat el David... o potser tu mateixa, ara no ho recordo... és el que heu comentat del simbolisme que reflecteixen.

    Cadascun dels personatges esdevé l'estereotip d'una classe social, d'una posició concreta a la vida, d'una tipologia... però alhora mantenint la individualitat caracteristica de la persona.

    I crec que aconseguir això no és pas senzill.

    Moncada era un mestre de l'escriptura!

    LLIBRE

  • Gràcies, Lavínia...[Ofensiu]
    Llibre | 26-01-2006

    ...per les teves respostes i matisacions. En breu torno, amb algun altre dels aspectes a comentar.

    Una abraçada,

    LLIBRE

  • per a la Llibre[Ofensiu]
    Lavínia | 26-01-2006

    El riu, Llibre, és un element no màgic és l'ELEMENT per excel·lència perquè és el que dóna la vida al poble i el que el "mata".
    El riu, sota la presa de Riba-roja colga el poble i ara, en la més pura realitat empírica, és la seva tomba.

    Això, però, no li és una mort total, sinó que l'ha reencarnat en una vida literària, una vida eterna que és la que dóna la literatura.

    El RIU que simbòlicament és la vida i em refereixo al Ganges, al Nil, a l'Amazones esdevé en el seu decurs, el el seu fluir en el sembla que no passin mai d'un personatge (referint-se al Segre i a l'Ebre que s'ajuntaven a prop de l'antiga Mequinensa). És el símbol de la vida i de la mort quan s'aboquen al mar. En la novel·la aquesta concepció es manté viva i amb una força que l'envolta tot: els principals personatges es guanyen la vida al riu, viuen per i del riu; les principals situacions (batalles personals i particulars) succeeixen al riu.
    Les dimensions que agafa aquest element és més gran que qualsevol personatge i és més Moncada NO el culpa de la mort del poble perquè ja no es rebel·la (...) no sap com fer-ho perquè ha patit tant com qualsevol d'ells i "ells" ho saben: la Carlota Torres que prefereix morir i ser enterrada al vell panteó familiar, Nelson que va al nou poble... TOTS ho saben el riu, el seu riu, l'Ebre serà per sempre més el RIU i Mequinensa serà per sempre més MEQUINENSA ni que sigui en literatura.

    Petons, Llibre i a tots vosaltres.

    Lavínia

  • per a en David Gómez Simó[Ofensiu]
    Lavínia | 26-01-2006

    David:

    El realisme màgic és un concepte que sorgí en literatura arran d'unes análisis sobre la narrativa sudamericana, concretament, sobre l'obra de Borges i després de García Márquez. No té res a veure amb el que se suposa de realisme europeu del XIX o de la 1a. meitat del XX. És una nova manera de veure la realitat passada pel sedàs de la imaginació i la visió poètica de l'autor. Una de les últimes coses que he llegit és Como agua para chocolate en què elements de la natura (la lluna, en un dels casos) influeix sobre els esdeveniments.

    Pel que fa a això que m'has dit del gat, jo te'n podria dir altres coses perquè vinc de gent de camp que feien coses que, segons part de la meva pròpia família, frisaven la "bruixeria" o bé les creences ancestrals que van més enllà del que és conegut com "lògic", "racional". No sé si m'explico bé. Però és que en literatura en ple segle XX aquest tipus de narració que sobrepassa el que és estrictament "una explicació coherent i racional dels fets", com, per exemple, el personatge d'Aleix de Segarra evoluciona cap una febril creativitat tancat en el que fou un convent i esdevé narrador icònic del que és una realitat crua a dos vessants a) la desfeta dels ideals, b) la crueltat d'una guerra. Tot per acabar essent un dels morts anònims de nostra gent en un dels camps d'extermini nazis més tristament coneguts. Això no és realisme màgic, en el sentit més estricte, però sí que és el moment que enderroquen l'edifici i cada pintura esdevé el símbol d'algú o alguna cosa que la memòria l'ha sublimat.

    No he volgut aprofundir en l'aplicació de la teoria del realisme màgic en l'obra de Moncada, sinó que els fragments que em semblava que podrien adherir-s'hi eren dignes a tenir en compte. No em considero, d'altra banda, una entesa en aquesta teoria i jo sols apuntava el que havien dit segons quin crítics sobre l'obra de Moncada i aquest tipus de visió d'una realitat plena d'aquests referents.

    Personalment sempre he cregut que l'obra de Moncada, tot i frega aquest tipus de realisme, per a ell i per a tothom Mequinensa ha existit històricament no li canvia el nom com fa G. Màrquez amb Macondo, ara bé aquesta població que és un fantasma sota les aigües del pantà de Riba-roja està viva per a tots gràcies al nostre autor. Ell no l'ha deixada morir perquè en la seva evocació la fa viva amb estricta precisió històrica i amb les vivències dels seus personatges, ficticis o no i ara això no importa, ja que TOT forma part d'un poble que ha estat, va ser real i que actualment perviu en literatura.

    Hi ha algun estudi sobre aquesta influència en l'obra de Moncada i Isidor Cònsul té un article que en parla.


    No sé si he contestat al que tu em deies.

    Petons.

    Lavínia

  • Llibre | 26-01-2006

    Hola... per fi!

    Per fi els fats han vingut a visitar-me i m'han fet seure en una cadira, davant la pantalla de l'ordinador, perquè em llegís aquest relat-iniciador dels Reslatsentertuliats.

    En primer lloc, voldria agrair-te, Lavínia, la tasca de formigueta que has fet en organitzar la trama argumental de Camí de sirga amb tant poques paraules. I ho dic de debò. No faig pas broma.

    És cert que la part més extensa del teu relat és precisament aquesta, i que potser això ha anat en deteriorament d'una exposició més detallada d'altres aspectes possibles a comentar, que tot just pinzelles. Però sigui com sigui, aquest extracte argumental que has escrit el trobo d'una precisió extraordinària.

    Crec que el teu treball, i per descomptat la novel·la d'en Moncada, mereixen ser comentats abastament. I m'agradaria que ens hi poséssim (tant de bo altre relataires passessin també per aquest raconet per dir-hi la seva... seria molt més interessant i enriquidor).

    Però deixo ja d'enrotllar-me, i provo de posar-me a la feina.

    En aquesta intervenció, i per tal de no fer-la massa llarga, només entraré a fer un breu comentari sobre els personatges.

    Tal com indiques, i crec que algú altre ho ha manifestat també així abans que jo, una de les claus que mantenen el pols narratiu i l'interès de Camí de sirga són els personatges.

    Uns personatges que no es poden comptar amb els dits d'una mà, cosa que enllaço amb la teva puntualització: ens trobem davant d'uns dels exemples més reeixits de novel·la coral.

    Ara bé: crec que no només és una novel·la coral, sinó que la força amb què Moncada aconsegueix mostrar-nos i dibuixar-nos gairebé tots i cadascun dels personatges que hi intervénen, en la novel·la, permet qualificar a la majoria d'ells com a protagonistes.

    I considero que això és un mérit, perquè si bé és cert que en acabar la lectura d'aquesta obra a tothom (i a totdon) li quedarà voltant pel cap, la memòria i/o el cor un d'aquests personatges, masculí o femení, també és cert que costa bastant, per no dir molt, arribar a una conclusió ferma sobre quin, de tots ells, podria esdevenir el protagonista principal.

    Cosa que ens duu a la resposta clara, que molt bé apuntava T.Cargol: el riu.

    El riu pren consciència del seu paper en aquesta història i es mou al compàs dels esdeveniments, avança alhora al costat del temps històric i del temps individual.

    Hi ha poques obres (potser m'equivoco) en literatura, on el riu assoleixi aquesta força interpretativa. I atenció: estic parlant de força interpretativa, no pas de que esdevingui un personatge més.

    Potser ara tot just em ve al cap un altre exemple que es podria col·locar al costat d'aquesta magnífica novel·la. Em refereixo a El riu i els inconscients, de M.Dolors Orriols (del qual també n'aconsello la lectura).

    Per altra banda, una de les coses que en llegir Camí de sirga va captar la meva atenció fou el preciosisme estilísitc formal de Moncada per canviar de situacions i de personatges sense que el lector gairebé se n'adoni. És a dir, que de sobte caus en el detall que estàs immergit en la lectura d'unes vivències d'un personatge determinat, i no saps com s'ho ha fet l'escriptor per obligar-te a efectuar aquest salt sense brusquedat. T'hi trobes, i si vols saber en quin moment i amb quin recurs t'hi ha portat, has de rellegir amb rigor i esperit estudiós.

    No voldria, en aquesta ocasió, allargar-me més. Queden més temes per comentar. Com molt bé has apuntat en el relat-iniciador tenim el lèxic, l'humor, el realisme màgic...

    Anem a poc a poc i gaudim de la tertúlia, us sembla?

    Una abraçada, i fins ben aviat,

    LLIBRE

  • sobre el realisme màgic[Ofensiu]
    David Gómez Simó | 25-01-2006

    Jo no trovo que sigui tant màgic.

    El que vull dir és que en Moncada fa servir uns fets que formen part del cotidià de molta gent (a un oncle meu li varen treurè unes febres de morir-se passant-les a un gat que dormia damunt del seu pit) en una época determinada.

    A mí aquests lligams en semblen més propis de descripcions força realistes, utilitzats saviament per l'autor en el procès d'enganxar-nos a la novel·la. Sí quelcom feia en Moncada era treballar en profunditat el que escrivia. de fet, sembla ser que no començava cap altre historia sino havía donat per acavada la que duia ntre mans.

    Pel referent a la pols, a mí enrecorda a la pols del camí que cobreix als aristocrates en la novel·la "El guepard", d'en Lampedusa. Sería un recobriment que uniria els fets amb la gent convertn-los en una sola cosa.

    Crec que per Moncada el paisatge i la gent eren una sola cosa i com a tals els tractava.

  • ecoooo, eeeeeeeecoo[Ofensiu]
    Lavínia | 25-01-2006

    m'espero, m'espero, m'esperooooooo

    petoooooooooonnnnnnsss

  • Llibre | 25-01-2006

    Hhehehe...

    Ei, Lavínia! Em sap greu això que t'he fet en el teu relat-iniciador. Però just quan intentava penjar el comentari se m'ha penjat la connexió, i he clicat diverses vegades... i aquest ha estat el resultat.

    Ho sento.

    Demano disculpes.

    I en breu entro a comentar.

    Petons,

    LLIBRE

  • Llibre | 25-01-2006

    Només comentar-te que ara, just ara i per fi, quan són les 13.40 del dimecres dia 25 de febrer... començo a llegir-me el teu relat-iniciador.

    Buf!

    Per fi trobo un moment.

    Petons,

    LLIBRE

  • Llibre | 25-01-2006

    Només comentar-te que ara, just ara i per fi, quan són les 13.40 del dimecres dia 25 de febrer... començo a llegir-me el teu relat-iniciador.

    Buf!

    Per fi trobo un moment.

    Petons,

    LLIBRE

  • Llibre | 25-01-2006

    Només comentar-te que ara, just ara i per fi, quan són les 13.40 del dimecres dia 25 de febrer... començo a llegir-me el teu relat-iniciador.

    Buf!

    Per fi trobo un moment.

    Petons,

    LLIBRE

  • gràcies, Neret[Ofensiu]
    Lavínia | 20-01-2006

    pel teu comentari i espero en comentis més aspectes.

    Lavínia

  • El realisme màgic (resposta a T. Cargol)[Ofensiu]
    Lavínia | 20-01-2006

    Precisament aquest aspecte és un dels que tots els estudiosos de l'obra de Moncada estan d'acord: se'n diu Realisme màgic allò que en una coherència lògica dels fets intervé un element que "realment" no pot intervenir com a desencadenant d'uns fets posteriors. És a dir entre causa i conseqüència no hi intervé un fet considerat "real". Per exempe "la pols" del primer capítol que ho empolsega i emblanquina tot. Fixa't, T. Cargol, com està narrat: una rufagada estranya venia d'on mai no havia bufat el vent, va esgarrapar la vila. (...) Una ràfega s'encanonà per la Baixada de les Runes de la casa de Llorenç de Veriu (...) i esbatanà els finestrals mal tancats d'un balcó del casal dels Torres i Camps. (pg.15). Un altre és el mirall dels Sàssola quan es trenca que cada bocí provoca en Jordi Ventura malsons terrorífics dels quals sols pogué deslliurar-lo una bruixa de Lleida passant-los del cervell del malalt al gos perdiguer del sastre de la plaça de la Barga . Mig irònic, mig poètic en l'estil, Moncada fa servir aquesta tècnica per introduir-nos en les situacions i/o en els personatges.

    Comparativament t'hauria de buscar un altre de Cien años de soledad de García Márquez o de La casa de los espíritus de Isabel Allende. Dues obres que no tinc a l'abast. Però que serveixen per exemplificar el que t'he explicat en l'altre paràgraf.

    Petons.

    Lavínia

  • molt bona tria[Ofensiu]
    neret | 18-01-2006

    m'ha alegrat molt que hagueu escollit aquest llibre per continuar amb els relats entertuliats. De seguida que el vaig veure penjat vaig voler comentar el relat-ressenya, però també de seguida em vaig adonar que portava el seu temps pair-la. Felicitats Lavínia perquè has fet molt bona feina, m'han agafat ganes de tornar a llegir el llibre (per cert, faig una mica el xulo: el tinc dedicat i amb un llaüter dibuixat pel montcada :-P).

    Jo no em veig en cor d'escriure res a l'alçada de la teva crítica, només et puc dir que el trobo un llibre magnífic, tant per la història com per l'estil.

    la manera com va entrecreaunt històries teixint un mosaic de personatges que ens parlen de la societat, de la història del poble i de retruc del nostre país és magnífica (ja em repeteixo). Com tu expliques molt bé, els esdeveniments de la vila es van succeint al ritme amb que es mou la història. A més, el carbó, el pantà, tot plegat, fan de Mequinensa un indret representatiu de molts canvis socials.

    Després el simbolisme: dels personatges, cadascun representant un paper en el drama (les ràncies tradicions: la carlota torres, l'alliberament: madame françois), el simbolisme del riu, que és un personatge més de la novel.la, per no dir el protagonista.

    El que no hi veig tant com dius tu és aquest realisme màgic. He llegit més d'un cop aquesta relació de Montcada amb García Márquez (pel fet de crear el seu propi univers local, sobretot) però jo no li acabo de veure, potser perquè el colombià el trobo molt eshuberant i el Montcada molt proper.

    I sobre el llenguatge: per mi aconsegueix quelcom molt difícil, ecriure en un català impecable sense que sembli forçat, recuperant la parla del poble i pulint-la suposo que amb molt esforç (el que deia el TCargol). A més pels que som de ponent és un gust veure com es pot escriure tan bé el català partint de registres molt més nostres que el català-tv3.

    A part del lèxic, l'escriptor també treballa moltíssim la redacció, amb frases farcides de subordinades, però alhora sense fer-se farragós(com a mínim a mi, supsoo que és com les mil trames barrejades, potser no caldria complicar-se tant la vida, però vaja)

    I no puc afegir res més, tret que el vaig disfrutar molt i que després de llegir la teva crítica me'l tornaré a llegir amb uns altres ulls.

    enhorabona altre cop per la feina que has fet ( tens raó amb el que deies al fòrum de tota manera, però una cosa no treu l'altra)

    Ah, pel TCargol, el llibre que dius és "Estremida memòria", a tall d'anècdota, el vaig agafar d'una biblioteca i a darrera hi tenia un esquema amb les relacions dels personatges... i bé que anava!!

  • El Riu[Ofensiu]
    T. Cargol | 18-01-2006

    Repeteixo el que he dit abans, fas un resum d'erudita.

    Aquesta quantitat de personatges que fa sortir Moncada, de vegades forma un guirigall, sobre tot si es fan pauses en la lectura. Li passa, més, en el llibre en que explica la detenció i tortura d'una atracadors del poble - no me'n recordo del títol, ara.

    Jo crec que l'element que més destaca és el riu: tota persona que ha viscut en una població amb riu rep un impacte important d'aquest fenòmen natural, fins al punt que es troba a faltar . L'element que desaca ell és el fet de ser navagable i ser un mitja de comunciació important. Comporta també un factor de poder i mort: com s'empassa any rera any la seva ració de victimes, volgudes o inesperades, accidentals. Els perills que comporta nadar en les seves aigües plenes de paranys.

    Els seus contes són molt bons, del millor per a mi.

    Sobre el lèxic, tan difícil, jo pensava que era producte delf et que Mequinença és una vila on s'hi havia pogut desenvolupar una cultura en català amb qualitat. Desprès em sembla haver llegit que treballava molt les seves novel·les i com si aquest apartat en realitat dfos més obre de laboratori.

    salutacions,

    T. Cargol