Repte 84 - L'hort o la vida

Un relat de: REPTE CLÀSSIC


Proposat per: Xavier Valeri valeri (9 de gener del 2005)







Tema: "L'hort"





Extensió aproximada: 200 paraules





Condicions: El text ha de contenir les paraules "tomàquet", "noia", "carbassó" i "---"





Durada: 24 hores





Guanyador/a: foster







Text guanyador:



L'hort o la vida

En Martí i el seu hort s'havien fet vells alhora, però si bé l'espai que ocupava el terreny cultivat s'havia pogut requalificar i reconvertir en solar per edificar, el mal del iaio -l'edat, tristesa i poca salut- no tenia un remei fàcil.

Ara, quan es mira la desolació del que havia estat la seva hectàrea de cor en aquest món, no se'n sap avenir. Ell sempre havia cregut que moriria al costat de la seva dona i que els enterrarien en aquell tros de terra fèrtil estimada i viscuda. Però els seus plans se n'havien anat en orris: la Carme feia deu anys que era morta, i de l'hort, d'aquells carbassons, mongetes i tomàquets que havien estat l'enveja de molts i l'exemple de tots, no en quedava sinó un record inesborrable en el raconet privat de la seva ment on emmagatzemava, també, aquelles imatges íntimes, els reflexos bruns dels seus cabells, els somriures oberts i encomanadissos dels seus llavis prims, l'olor a jessamí de la seva pell...sí, les pinzellades de memòria que dibuixaven aquella noia dolça i senzilla amb qui havia respirat i viscut més anys dels que sabria comptar sense llapis i paper.

El seu futur immediat l'esparvera: la visita a la residència ha estat pitjor del que es temia, i només de pensar a quedar-se tancat en aquella cofurna ja li vénen tots els mals. Voldria morir-se, desaparèixer per sempre, anar a buscar la Carme i un nou tros de llenç per pintar-hi el seu amor; tornar enrere en el temps o fugir endavant dins un nou paradís sense excavadores ni ambició, sense apartaments ni especuladors, nomes habitat per gent de bona fe.

***

En Martí, després de mesos sense notícies de la seva filla i la resta de la família, ha decidit oblidar-los. Els seus nous companys el tracten bé i se'n preocupen. El cuiden quan està constipat i l'ajuden amb tot el que li cal.
I ha fet un gran amic, l'Anton, que havia estat pagès com ell, que com ell havia perdut la dona primer i el patrimoni després, que també havia estat enganyat, traït i oblidat pels seus, i que, com ell, té ja només una passió i un repte per al que li queda de vida: aconseguir que les tomaqueres del pati no es morin amb els freds de l'hivern.







Entrega de premis: Les declaracions del guanyador/a





Altres textos presentats: Resta de participants

Comentaris

  • Fi del termini de votacions pel REPTE DEL SEGLE!!![Ofensiu]
    EmmaThessaM | 05-03-2006

    Fi del termini de votacions pel REPTE DEL SEGLE!!!

  • Vot del segle[Ofensiu]
    iong txon | 05-03-2006

    He dubtat molt entre el sentit de l'humor macabre i la ironia àcida del repte guanyador de la segona dècada i aquest que, tot i estar impregnat d'una certa tristesa, té si més no la consolació del paràgraf final, que obre una finestra de resignada esperança.

    Et felicito sobretot per la sensibilitat que demostres en ficar-te a la pell del protagonista i, com un bon actor, identificar-te amb els seus pensaments i els seus sentiments. Enhorabona.

    Quim

  • Vot del segle[Ofensiu]
    EmmaThessaM | 05-03-2006

    Acabo de rellegir els finalistes i aquest és el que m'agrada més.

    Des del meu punt de vista (subjectiu ;-) ), té el punt just de realisme, de sensibilitat i de complicitat amb la lectora que el converteix en el millor repte del segle!

    EmmaThessaM

  • Vot del segle[Ofensiu]
    mjesus | 04-03-2006

    Després de rellegir-me diverses vegades els finalistes, m'ha fet decidir la sensibilitat que desprèn aquest text.

  • Vot del segle.[Ofensiu]
    Jere Soler G | 04-03-2006 | Valoració: 10

    De tots els relats que han quedat finalistes, és el que més m'ha agradat, per tant li atorgo el meu vot del segle.

  • Vot de la decàda[Ofensiu]
    c | 03-03-2006

    n'hi han alguns que m'han agradat, però al final voto aquest!
    en nom de l'hort del meu avi... les tomates de les quals amanides són boníssimes. Segur que les tomates aconsegueixen superar l'hivern! Gràcies a la fe dels dos.

  • Vot de la dècada![Ofensiu]
    Àfrika Winslet | 03-03-2006

    un repte amb sentiment, sembla trist al principi però al final... el meu vot per tu!

  • Vot de la dècada[Ofensiu]
    EmmaThessaM | 03-03-2006

    Realment colpidor. Realment real.

    EmmaThessaM

  • Vot de la dècada[Ofensiu]
    boigboig | 03-03-2006

    Si, ets bo, nanu, ets molt bo! El meu vot per a tu!

    Boig!

  • Un dels teus millors reptes, sens dubte![Ofensiu]
    angie | 24-01-2006

    Conjugues l'amor lligat a un futur, que com sempre esdevé atzarós i un lloc, l'hort, tan especial per al personatge que desapareix sense remei....

    Està escrit amb una sensibilitat de la qual vas sobrat i amb un estil de prosa que m'encanta.
    Ja et vaig dir que tant el génere més "negre" com la prosa poètica s'igualen en la balança.

    I el final és preciós, envejable, un assumir el que et toca viure i oferir el millor d'un mateix als que t'envolten per a continuar endavant....

    Molt bo i emocionant alhora!

    petons d'una bleda assolellada

    angie

l´Autor

Foto de perfil de REPTE CLÀSSIC

REPTE CLÀSSIC

254 Relats

351 Comentaris

283111 Lectures

Valoració de l'autor: 9.58

Biografia:
Ets un/a guanyador/a del Repte? Felicitats! Aviat veuràs el teu relat publicat!

QUÈ és un REPTE ? Molt fàcil :

El Repte, és una proposta que ha sorgit entre els autors i lectors de Relats en català. Es tracta d'un exercici narratiu que combina imaginació i destresa. S'ha d'escriure un relat sobre un tema concret que tingui entre dues-centes i mil paraules, quatre de les quals estan predeterminades i cal incloure-les de forma obligatòria. El Termini de presentació dels originals el tria el Jutge, que és l'anterior guanyador. Amb una setmana sol ser suficient. Els nous Reptes es pengen al Fòrum i en el mateix post: els relats que optin a guanyar.

La persona que resulta guanyadora tria el nou tema, les noves paraules i valora els relats que es presenten al nou Repte decidint-ne el corresponent guanyador. I així successivament.

Us hi animeu ? ;)

Ets el Jutge d'aquest Repte i has decidit qui és el/la nou/nova guanyador/a del Repte ?

Bé! Ara has de publicar-lo aquí.

El nom d'usuari és: guanyadordelrepte
La contrasenya la pots demanar al FÒRUM o al correu electrònic de l'ARC (l'Associació de Relataires en Català).

Clicant AQUÍ trobaràs La PLANTILLA!


Encara no saps de què va el Repte? Fes un cop d'ull als relats que ja hi ha publicats. Per més informació, pregunta al FÒRUM!

A reptar s'ha dit!