Quadern de París. 1

Un relat de: franz appa

La matinada als carrers de París
tan a la vora i tan llunyans,
tan privats com qualsevol castell
per l'oclusió electrònica d'un pany.
La matinada de silenci remorós
d'una clau tan familiar com remota,
tan poblada de vides i transicions,
de la seva estridència somorta.
La matinada s'esfilagarsa lenta
prop del sol mandrós del nord
que un setembre càlid reté
en la memòria de l'estiu que mor.
La matinada amb ratlles d'aurora
on criden veus a una cantonada,
no se sap si de lluita o d'alegria,
si del crim altiu o del desfici de l'hàbit.
El matí que s'estintola en la fressa
del rutinari trànsit que desperta,
aquest aqueferament sense guia
que simula un objectiu o una fita,
i que diposita en dutxes entelades
les restes de les tenebres oblidades.

19 de setembre de 2002

Comentaris

  • París i...[Ofensiu]
    Bonhomia | 08-04-2008 | Valoració: 10

    Trist com el món. Es pot dir que s'hi reflexa el món. Potser les rates són els éssers més feliços. Jo vaig estar a París fa tres anys quatre dies en un alberg amb uns amics i em vaig sentir així. Qualsevol ciutat aliena ales properes em fa sentir així. Si.

  • La matinada és creació[Ofensiu]
    deòmises | 17-02-2008 | Valoració: 10

    Bell poema, acurat estil. Precioses perles d'imatgeria intimista.

    Gràcies, d.

    (Per a llegir fruits de la matinada, tasta qualsevol vetlla de les que hi ha penjades al meu usuari a RC...)

  • Ai, París![Ofensiu]

    He començat a llegir-te pel teu "Quadern de París" i ja m'has transportat a la matinada d'aquella ciutat que sempre ens omple la memòria encara que el temps hagi passat. Et continuaré llegint. Moltes gràcies pel teu comentari tan generós, de debò. Una abraçada

  • aquí esta tot...[Ofensiu]
    Noia de vidre | 30-01-2008

    "Qui la poeta i qui la que mira?"
    és el joc de qui realment escriu és el poeta o l'altre persona o si els dos són poetes i no s'anadonen, ja que tot poeta és aquell que sent i no sent per ningú tan sols per ell, sense fingir, sense mentir, sense ser hipòcrita!És el joc!
    m'agrada que et facin pensar i fer teories ja que mai t'allunyes :)!!!
    el plaer és meu!
    un petonet

  • Sempre ens queda París...[Ofensiu]
    Unaquimera | 29-01-2008

    De matinada, he caminat per París de la teva mà...
    vers a vers, m'has fet escoltar el silenci, contemplar les primeres llums en la ciutat que n'és la reina...
    m'has fet de guia en el trànsit de la realitat a la memòria entelada i des d'ella m'has provocat el sospir en adonar-me que el poema s'acaba...
    i així, retorno al trànsit de la meva ciutat, als carrers coneguts i recorreguts a cegues...
    esperant una nova poesia que em transporti amb l'únic bitllet de la lectura atenta fins al goig estètic i al record grat.

    T'envio una abraçada sense tenebres, forta i clara,
    Unaquimera

  • PARÍS sempre vessa sang en els poemes...[Ofensiu]
    Noia de vidre | 29-01-2008 | Valoració: 10

    m'agrada trobar-hi les gotes, dèbils, lleus per a sota... durs poetes, falsos relataires, morts creadors, tots tenen un PARÍS de somni, seu tan i tan seu... M'agrada el teu París!
    un petonet estimat Franz!!!

  • París[Ofensiu]
    somniseva | 24-01-2008 | Valoració: 10

    Crec que saps o pots imaginar-te que soc dona de paraules senzilles, per tant, m'agradaria fer-te un comentari a l'altura del teu relat, però no puc, el que sí puc es fer-te arribar la meva admiració i la meva gratitud per haver-me transportat per un moment a un dels meus somnis, París.

    Una abraçada,

    Eva

  • Hi ha matins a la matinada[Ofensiu]
    Bruixot | 22-01-2008

    i matins a la migdiada.

    Hi ha matinades, que fan peresa
    només de pensar-hi. I
    hi ha matinades mandroses
    i encara matinades despentinades.

    Pintes, i escrius, i repintes,
    i potser esfilagarses
    matinades.

    A fora com a dins.
    Parlar del que hi ha fora
    és parlar de tu. O de mi.

    Demà matinaré.
    No aniré a París
    però també hi parlen francès.

    Potser pensaré amb les teves
    matinades.

    X

  • Ai París![Ofensiu]
    Lady_shalott | 16-01-2008

    M'agradaria donar-li una segona oportunitat, la primer impressió em va estar marcada pel poc temps, la calor i els guiris. Diuen que a la tardor o a l'hivern aquesta ciutat és preciosa.
    Aquest poema m'insta encara més les ganes de tornar-hi, de viure aquestes matinades amb tota la plenitud.

    Petons,
    Lady Shalott

  • Comprovacions de rutina[Ofensiu]
    Monalisa | 16-01-2008

    La prova del nou: si en llegir el poema se't fa un nus a la part anterior de la gola (la part posterior està reservada pels nusos provocats en veure els progressos dels nostres fills i/o altres éssers estimats) el poema es queda amb nosaltres. Si falla la comprovació, sempre queda el recurs de resseguir les línies i buscar, entre les paraules i les figures el sentit únic i intransferible que tots atorguem als significats aparentment insignificants dels versos. Aquesta segona oportunitat potser ens proporcionarà un plaer menys immediat però més durador, més discret, però també més profund.
    En el cas que cap d'aquests sistemes obtingui el resultat esperat, el poema, irremeiablement, no té futur a les nostres mans.
    Et confesso, Franz, que no m'ha calgut la segona prova amb el teu Quadern de París. Ja podia, sens dubte, en una primera lectura, fer-lo meu. Però no m'he resistit al delit de rellegir i demorar-me en els mots, les cadències, les evocacions... doble guany per a mi.
    Quina promesa, aquest 1 al costat del títol!

    Monalisa

  • Amb la pell[Ofensiu]
    Dolça Parvati | 15-01-2008

    Una primera lectura d'aquest poema la fa la pell, quan entra en contacte amb la frescor d'una brisa matinera que no es nomena, però que s'hi troba a l'ambient. En una segona lectura, els contrasts troben el seu lloc comú: proximitat i llunyania, presència i evocació nostàlgica...
    Quin mecanisme fa que simulem "un objectiu o una fita", que dia rere dia ens dipositem en aquestes dutxes entelades? Què oblidem en la zona d'ombra, en aqueixes tenebres de nosaltres mateixos?
    Em disculparàs, Franz, si discrepe de tu en la consideració que la poesia siga un dels teus recursos menors. Sempre ens quedarà París, als teus lectors, per desmentir-ho!

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de franz appa

franz appa

150 Relats

933 Comentaris

168210 Lectures

Valoració de l'autor: 9.90

Biografia:

Franz Appa és membre del Col·lectiu d'Antiartistes, que agrupa diversos autors compromesos amb l'art no professional.
Podeu saber-ne més al bloc antiartistes

Una part de les narracions publicades a RC, estan sent compilades i ampliades al web Històries de Tavanne , un projecte narratiu dinàmic i en evolució constant.

El Col·lectiu ha publicat també un manifest. . El podeu llegir complet a manifest antiart
Heus aquí un extracte:

(...) l'art i l'artista que proposem hauria de desprendre's de la professionalització i del reclam dels intermediaris que valorin i pregonin el seu art. En el domini de la utopia, es tractaria de pensar un món on cadascú podria obtenir les seves necessitats de subsistència pel sol fet de la seva existència, i per tant s'alliberés de la necessitat de guanyar-se el dret a la pròpia existència. En un món de la utopia marxista, doncs, no caldrien reconeixements ni professionals de l'art, ja que la dedicació sense retribució seria factible.
En l'actual món globalitzat, queden espais per a la creació artística no mercantil? Queda una possibilitat de democràcia a l'art -un art on la majoria creï i l'artista sigui un igual entre iguals? La sospita és que cada cop hi ha d'haver més marges i racons on la força del mercat es fracturi i concedeixi camp a l'autèntica creació. L'evolució de les tecnologies de la comunicació -només cal pensar en internet, en efecte-, però també el cansament i avorriment de la massa davant el producte artístic que emergeix avui del mercat, fan pensar que no estem desbarrant sobre un horitzó hipotètic però irrealitzable. Més aviat ens fa pensar que estem apuntant al que hi ha de més fecund ja en el nostre immediat entorn.
En definitiva, estem proposant un art:
-No professional, és a dir, creat per artistes que no en facin de la venda del seu producte el seu principal mitjà de subsistència
-Centrat en un medi d'intercanvi lliure de productes, fonamentalment gratuït, o en tot cas no dominat per intermediaris professionals del comerç
-Democràtic, és a dir, creat per una majoria envers una majoria.

Correu a: antiartistes@gmail.com