Perseguint fantasmes -Girona-

Un relat de: Dorian

He passejat per la teva ciutat. O com a mínim per la ciutat que et va veure néixer. Seria fals dir-me que i he anat per pur gaudi turístic. Sí, en efecte m'he comportat com un turista, he visitat la catedral, he passejat per la muralla carolíngia, he contemplat el fluir del riu des del pont, el vol d'una cigonya, les ondulacions que provoca la pluja a la superfície de l'aigua... Però quin era el veritable motiu? Resulta difícil reconèixer que eres tu. Ningú ha omplert el teu buit, no sé ni si tant sols tu l'omplies. Desitjava amb delit que l'omplissis, que m'omplissis.

Queia una pluja fina i jo romania amb la caputxa pujada contemplant el riu Onyar, que a la meitat de la ciutat augmenta el cabdal graciés a unes canonades que provenen d'efluvis de la pròpia població. Una noia em va demanar foc i em va continuar mirant mentre marxava, amb un mig somriure. Des del contacte de la seva mà em vaig imaginar que eres tu. Son deliris d'un malalt. ¿Real i racionalment esperava trobar-te a una ciutat de cent mil habitants, de forma casual, i en la que ja ni tant sols vius? No. Però, perquè vaig anar llavors? Que no s'ofengui l'Oficina de Turisme, la ciutat gaudeix d'atractius suficients per impel·lir a qualsevol a visitar-la, les catedrals esdevenen magnífics parcs temàtics, com un Disney World de la follia catòlica, i les restes romàniques proporcionen suficient interès per a la contemplació estètica. Novament, l'única raó eres tu. Tant trist esdevé acceptar-ho. He abocat tones d'odi i rancúnia sobre el teu record, m'he fingit indiferència a mi mateix. No obstant, vaig emprendre una processó en la teva cerca. O en la cerca d'un sentit. De fet res em separa, llavors, d'un musulmà que va a la Meca, d'un cristià que visita el Vaticà, o d'un jueu que viatja a Jerusalem. Caminar per la ciutat, que per molt poc o gens ja sigui vinculada a tu, trepitjar les mateixes pedres, creuar potser els mateixos llocs d'alguna forma al·legòrica m'apropaven a tu.

"Es trobat el cadàver d'un home al riu Onyar" Vaig fantasiejar amb la meva mort, en que potser llegies casualment la noticia al Diari de G... i potser vessaves una llàgrima, et tapaves la boca, tornaves a mirar incrèdula la noticia a l'apartat Successos, just al costat del robatori d'una peixateria per un delinqüent que fingia amb un plàtan dur una pistola i de la detenció d'un conductor ebri. Però probablement ni t'arribés la noticia.

Son curioses les llàgrimes. A mesura que passa el temps semblen créixer en densitat, es fan mes feixugues, llisquen mes lentament, semblen acumular les tristors passades. Fan mes mal. T'imagino dintre d'uns dos anys. Potser ja has tingut un fill amb l'home amb el que vivies mentre em deies que m'estimaves. Tens un nou treball. Ets feliç. La soledat es com calç per les ferides. Les remarquen, les accentuen quan tu només voldries oblidar-les.

La vida continua. Després del recés que jo vaig suposar, de la petita interferència, la teva vida continua. I jo? Jo visc a aquella interferència. Del seu record. I soc plenament conscient del patetisme i la pusil·lanimitat que això comporta però no puc fer res per canviar-ho. Soc com aquella historia d'un poblat japonès que en ple segle XXI es creia que encara no havia acabat la Segona Guerra Mundial. Com l'altre historia d'un vellet de Nord Amèrica que creia que encara manava McCarthy i temia a la URSS. Visc en la demència. No escriuré la paraula Amor perquè em sembla fora de lloc. Es un símbol el que persegueixo. Llavors res em diferencia dels fanàtics religiosos que fan tours per visitar els llocs on resten les relíquies de sants i verges, i que amb tant menyspreu ens els mirem els ateus. Jo seguia un tour per la ciutat dedicat a Santa L... Una folla creença que jo m'he inventat per viure i que només em te a mi com a adepte.

Mirant el quadre de Rosinyol dedicat a la localitat -probablement l'única peça artística no romànica en tot el lloc- esdevé fàcil imaginar-te passejant entre la decadència verda de les pedres d'altres temps que atreuen al turista francès. I imaginar-te es tot el que em queda, un deja vu del passat, quan tampoc et tenia però et veia, i alimentava tristament la meva imaginació famèlica. L'hi responc a Stendhal:
De què misèries fa la soledat la seva llar.



Comentaris

  • molt bo![Ofensiu]
    Lior | 18-05-2009

    Xavier, m'ha agradat molt el teu relat. Trobo que per a una història com aquesta, Girona és l'escenari ideal. Per cert, m'ha fet molta gràcia la menció a l'Oficina de Turisme perquè hi vaig estar treballant fa un temps, jeje.
    Fins aviat.

  • Preciós[Ofensiu]
    Desdemona | 18-05-2009 | Valoració: 10

    Xavier, el teu relat m'ha captivat. És molt bonic, felicitats!

  • Un relat que va...i[Ofensiu]
    Romy Ros | 18-04-2009 | Valoració: 10

    ve per camins molt tristos i que ens transporta soledat. Et felicito Xavier ets un bn escriptor!i la ciutat de Girona està molt ben descrita... he pogut veure'm entre les muralles, passejant.

l´Autor

Dorian

202 Relats

102 Comentaris

139033 Lectures

Valoració de l'autor: 9.39

Biografia:
"Milions son condemnats a una encara més fosca condemna que la meva, milions es revolten silenciosament contra el seu destí. Ningú coneix quantes revolucions a banda de les polítiques fermenten en les masses de gent que poblen la Terra."

"...human beings must love something, and, in the dearth of worthier objects of affection, I contrived to find a pleasure in loving and cherishing a faded graven image, shabby as a miniature scarecrow. It puzzles me now to remember with what absurd sincerity I doted on this little toy, half fancying it alive and capable of sensation."

-Currer Bell

"Soc la més eminent de les persones. I la més indigna"

-Mao Zedong

"The art of life is the art of avoiding pain"

-Thomas Jefferson

"It is a curious object of observation and inquiry, whether hatred and love be not the same thing at bottom. Each, in it's utmost development, supposes a high degree of intimacy and heart-knowledge; each renders one individual dependent for the food of his affections and spiritual life upon another; each leaves the passionate lover, or the no less passionate hater, forlorn and desolate by the withdrawal of his object."

-Nathaniel Hawthorne

"At eighteen our convictions are hills from which we look; at forty-five they are caves in which we hide"

-F.Scott Fitzgerald

"Imanishi se hallaba obsesionado con la idea de que a menos de que llegara pronto para él la destrucción, el infierno de la vida cotidiana se reavivaría y le consumiría; si la destrucción no sobrevenía inmediatamente estaría sometido todavía más tiempo a la fantasía de que le devorara la estolidez. Era mejor verse arrastrado a una catástrofe repentina y total que carcomido por el cáncer de la imaginación. Todo ello podía deberse al miedo inconsciente a que se revelara su indudable mediocridad si no se daba fin a sí mismo sin demora."

-Yukio Mishima

"Why did his mind fly uneasily to that void, as if it were the sole reason why life was not thoroughly joyous to him? I suppose it is the way with all men and woman who reach middle age without the clear perception that life never can be thoroughly joyous: under the vague dullness of the grey hours, dissatisfaction seeks a definite object, and finds it in the privation of an untried good."

-George Eliot

" [...]It is "your" congressman, "your" highway, "your" favorite drugstore, "your" newspaper; it is brought to "you", it invites "you", etc. In this manner, superimposed, standarized, and general things and functions are presented as "especially for you". It makes little difference whether or not the individuals thus addressed believe it. Its success indicates that it promotes the self-identificacion of the individuals with the functions which they and the others perform."

-Marcuse

"[...] how the drunk and the maimed both are dragged forward out of the arena like a boneless Christ, one man under each arm, feet dragging, eyes on the aether."

-David Foster Wallace

"That's the whole trouble. You can't ever find a place that's nice and peaceful, because there isn't any. You may think there is, but once you get there, when you're not looking, somebody'll sneak up and write "Fuck you" right under your nose. Try it sometime. I think, even, if I ever die, and they stick me in a cemetery, and I have a tombstone and all, it'll say "Holden Caulfield" on it, and then what year I was born and what year I died, and then right under that it'll say "Fuck you." I'm positive, in fact."

-J.D.Salinger

“The so-called 'psychotically depressed' person who tries to kill herself doesn't do so out of quote 'hopelessness' or any abstract conviction that life's assets and debits do not square. And surely not because death seems suddenly appealing. The person in who Its invisible agony reaches a certain unendurable level will kill herself the same way a trapped person will eventually jump from the window of a burning high-rise. Make no mistake about people who leap from buring windows. The terror of falling from a great height is still as great as it would be for you or me standing speculatively at the same window just checking out the view; i.e. the fear of falling remains a constant. The variable here is the other terror, the fire's flames. And yet nobody down on the sidewalk, looking up and yelling 'Don't!' and "Hang on!', can understand the jump. Not really. You'd have to have personally been trapped and felt flames to really understand a terror way beyond falling”
― David Foster Wallace, Infinite Jest