Les revetlles

Un relat de: Maria Pilar Palau Bertran

Si la nit de Pasqua és la nit de l' amor, el vespre de Sant Joan és la nit poètica per excel.lència, la nit del llegendari misteri que enmig del brollador de foc vermell que surt de la foguera i al caliu dels tions que espeteguen, van ofegant-s' hi les tradicions.
I mentre la coca i el porró de vi bo volten de mà en mà ,la canalla engeguen els coets i fan sonar els petards.
Les llegendes catalanes es traspassen, la tradició les trasmet a les noves generacions per engrandir la cultura tradicional catalana.
A continuació esmentarem tres llegendes típiques, una de Sant Joan i dues més de Sant Pere.
REVETLLA DE SANT JOAN:
Hi havia el costum, a mitjanit, de buscar la bonaventura per tot l' any, esbrinant si serien ditxosos o no els esdeveniments. Una de les proves era la combinació del blanc de l' ou dins d' un got d' aigua.
L'altra consistia en tirar tres faves sota el llit per a que les noies poguèssin saber si tindríen o no promès.
Com es de suposar tot això es feia enmig de gran gatzara.
REVETLLA DE SANT PERE:
a l' esglèsia de sant Pere de Barcelona, dita "parròquia dels tronxos", pel gran nombra d' hortelans que hi acudien era creença popular que si a mitjanit un s' apropava allà, es podia veure l' Apòstol Sant Pere, pesacant amb la seva barca, amb la llum d' un fanalet.
També a la mateixa esglèsia i a mitjanit, diu la llegenda, que durant la revetlla Sant Pere s' aixeca, treu la pols, estova el coixí, i més tart torna a la seva posició primitiva fins l' any vinent.
Que bonic si es pogués veure oi????

Comentaris

  • Sant Joan!!![Ofensiu]
    Carlos ellokodelxovo | 02-04-2006 | Valoració: 10

    Aquesta nit m'agrada !!
    Jo, abans de nèixer vaig sentir la gresca desde la panxa ma mare i em vaig tornar boig!
    Vaig néixer el 25 de juny tot plorant com un desesperat perque no vaig sortir a temps per veure els focs i anar-me'n de farra! ;..(
    Si, es veritat que es un dia poètic el de Sant Joan, jo soc un gran poetista!! sempre m'ho diuen... jo aquesta nit només parlo en vers i això ho sé perque igual que als poetes no se li enten pas lo que volen dir o expressar a mi tampoc ningú m'enten.
    Això és que soc un gran poeta !! jajaja
    Ara en serio, amb els teus relats sempre s'apren algo de nou. Segueix així !

  • August | 02-04-2006

    Quines nits... i quins dies despres!

    Sempre m'ha agradat la nit de Sant Joan, l'entrada de l'estiu i del bon temps. Quina fressa de petards!.

    Molt be Maria Pilar, espero amb delit la teva proxima publicació en aquesta pagina.

    Salut!

  • Com sempre...[Ofensiu]
    AVERROIS | 01-04-2006 | Valoració: 10

    ...fabulós M. Pilar, en volem més. Una abraçada.

l´Autor

Foto de perfil de Maria Pilar Palau Bertran

Maria Pilar Palau Bertran

225 Relats

507 Comentaris

315248 Lectures

Valoració de l'autor: 9.74

Biografia:
Hola soc la Maria Pilar, he dedicat tota una vida al negoci de les antiguitats, si algú vol visitar la meva web: http://www.antiguitatsvila.com/.
Suposo que alguns de vosaltres em deveu conèixer, doncs ja fa gairebé un any que volto per aquí. M'agrada escriure temes més aviat populars i costumbristes, alguns d'ells són records de la meva vida des de la infància, també podeu trobar algun tema d'antiguitats i d'art en general que fa anys que alegren la meva vida. M'agrada dibuixar i tinc una bona colla d'auques fetes. Estic preparant un llibre que recollirà relats, auques i dibuixos, com és la primera vegada que ho faig i vaig una mica despistada, si algú hi està interessat que m'ho demani per correu i ens posarem en contacte.

El meu e-mail es: adema1820@hotmail.com