La gola capritxosa

Un relat de: liudmila
Panem et Circenses (Pa i Circ)

Quan temps, tenint angoixa de fam
m’haig de cumplir amb el dejuni involuntari
i recordar la vedella freda amb les trufes de la IAR?
A.S. Pushkin

IAR_zima

-Has vist com del carrer principal de Moscou han fet una pista de gel per arribar al restaurant llegendari IAR?
-Sí, ho veig… No saben que més de fer per divertir-se! Es tornen “boigs de la greix”, com diem a Rússia! Tenen tant diner que no saben a on gastar!- deia la iaia amb els pells grisos, corregint el xal sobre el seu cap. –Tu encara ets jove i et fan gràcia aquestes cosetes, encara vols jugar i divertir-te...
-Iaia, però IAR és tan famós que ningú dels diplomats, reis o de l’elit cultural deixaria sense visitar un cop hi sigui, a la capital russa. Hi van ser Shaliapin, Kuprin, Prgevalskii, Chekov, Pushkin...
-Sí, i el Gertzen, va escriure a la seva obra famosa “El passat i els pensaments” sobre el seu primer dinar: “Llavors tenia una moneda d’or... Encara érem els novells, amb Ogarin, i vam demanar ouha au champagne, una ampolla de vi del Rhin... I, després de pagar molt car, vam marxar amb gana...”
La iaia es va somriure per dins:
-Em recordo una història boníssima...
-Quina?- li va mirar el xicot, que ja era l’estudiant de la Universitat.
-Hi va ser un funeral d’una persona més rica d’aquest període, un magnat de les mines d’Ural. Quan la processió de la gent, que li acompanyaven al seu últim camí, portant el seu taüt sobre les seves esquenes, es van apropiar al restaurant... es va passar una cosa increïble. D’en va sortir la fantasma del difunt!
-Iaia, potser es van equivocar – hi ha la gent que se semblen molt com si fossin els bessons!
-No, de fet, el seu doble estava al taüt! I el mateix era viu i amb salut. Volia comprovar – qui estimava a ell i qui, només el seus diners.
-I que va fer després?
-Va convidar a tothom qui assistia la seva funeral, a celebrar la seva resurrecció al restaurant!
-Vaja! Encara ho va poder... Ja que en l’altre món ja no tindria aquest pecat de gola!

Restorant IAR

Comentaris

  • divertit[Ofensiu]
    josepmaria | 05-11-2012

    soc un aficionat a la literatura russa, m'encanta Chejov i sempre m'ha sabut greu no saber rus per poder paladejar aquests contes més a fons. Mira si són bons que tot i traduïts conserven el seu toc d'humor tan característic.

    trobo que t'en surts molt bé amb el català, té un toc exòtic molt divertit

  • Humor negre i gana[Ofensiu]
    Aleix de Ferrater | 05-11-2012

    M'encanten els teus relats, per l'ànima russa que els envolta, per la sang viva que corre per les seves venes, per l'humor tan especial que desprenen i la humanitat que respiren. M'alegra molt llegir-te de nou i moltes, moltíssimes gràcies per la teva felicitació del nostre casament. Mira, aquest dissabte mateix tornàvem de Sevilla, on hi hem anat tota la setmana, per un regal d'uns bons amics. Estic molt content i il.lusionat. Una abraçada.

    Aleix

l´Autor

Foto de perfil de liudmila

liudmila

108 Relats

177 Comentaris

98538 Lectures

Valoració de l'autor: 9.97

Biografia:
Traductora i escriptora:
Alexandr Puxkin, El conte: http://www.locantich.cat/2012/03/el-conte-del-pescador-i-el-peixet.html
"Les fots del coneixement dels Mags d'Orient": http://www.locantich.cat/2012/08/les-fonts-del-coneixement-dels-mags.html
L'autora del llibre "El Conte de l'espurneta del Sol: Un vatge d'aventura al Terra" (publicat Desembre 2014):
Bubok (en paper i ebook-pdf): http://www.bubok.es/libros/237722/El-conte-de-lespurneta-del-Sol-Un-viatge-daventura-a-la-Terra-Primera-Part
Lulu (en paper): http://www.lulu.com/shop/liudmila-liutsko/el-conte-de-lespurneta-del-sol-un-viatge-daventura-a-la-terra-primera-part/paperback/product-21940067.html
Lulu (en ebook-pdf): http://www.lulu.com/shop/liudmila-liutsko/el-conte-de-lespurneta-del-sol-un-viatge-daventura-a-la-terra-primera-part/ebook/product-21940086.html