LA FIRA DE L'AMOR

Un relat de: Maria Pilar Palau Bertran

... pero en especial per la gent del ram de l'agulla, modistes, molt alegres en les seves colles, amb grans rialles alegren l'ambient , són corrents de veure aquest dia per tot l'entorn de Sant Llucia. També els sastres feien de les seves redere les seves amigues de feina.
Pero no fa gaire, casualment , en saber que al s.XIX s'hi celebrava la fira de les noies, vaig quedar molt sorpresa, en va semblar degradant, com si es tractes d'una subasta pública on les anaven a vendre; pero després ben pensat i tenint en compte que tot això passava en aquella època que les pobres noies estaven molt reprimides i no podien mirar ni a un xicot cara a cara, ja començo a pensar que les fires de l'amor estaven bé.
Allà, aquell dia, les noies ben vestides i enjoiades devien de fer molt de goig, i els nois també. A més a més acudien els sastres vells, catalogats de casamenters, aquests junts amb les mares de les noies aquell dia feien les grans presentacions de parelles, ja proposades per ells. Segurament en aquesta fira es devien arreglar molts casaments, alguns molt bé i d'altres de fustrats. Quan un noi no agradava se li posava un tros de carbassa al plat i se li pagava el viatge de tornada si era de fora i el noi ja ho sabia: "Carbassa al plat, viatge pagat" .
El noi deia: "-Carbasa m'han donat i jo l'he pres alegrement, més val menjar carbassa que viure amb aquesta gent."
Els nois que no volien menjar carbassa tenien que conquistar a la sogra i molts deien cantant: "-Festejar a la sogra es festeig de mussol, quan la mare diu que si, la filla diu que no ho vol."
I així passaba el dia a la fira de l'amor i que devia passar... a saber... Amor, amor ... si, però de tot hi debia haber.

-El dia de Santa Llucia, dia del any gloriós, els vols de la plaça nova rondava amb el meu amor....
... perque han de passar els anys ...

Comentaris

  • Kikisu[Ofensiu]

    Hola Kikisu,

    Em fas contenta quan em dius que em llegeixes i que t'agrada. De tant en tant el que has de fer es dir-m'ho perque a mi també m'agrada que t'agradi.

    Bon any!

  • Paisatges [Ofensiu]
    kukisu | 01-01-2006

    No coneixia aquest costum tan antic del dia de Santa Llúcia, només en sabia que era el dia de les modistes i els sastres.
    Aquests relats teus són uns documents preciosos que ens recorden tota una època.
    Continuo llegint-te perquè gaudeixo de valent amb el que dius i com ho fas.
    Moltes gràcies i et desitjo a tu i als relataires un bon any.
    Una forta abraçada.

  • Catalans ....[Ofensiu]
    Antonio Mora Vergés | 27-12-2005 | Valoració: 10

    L'andalus de la teva història era un hime com cal, i elt eu veï [ Déu em perdoni ] es un bretol.

    Bon any 2006 !!!!!!!!!!

  • La Banyeta del badiu | 20-12-2005 | Valoració: 10

    Veus, aquesta tampoc la savía !!!, renoi, si que n'estas de ben informada, saps més que "Doña Elena Francis" !!!.
    Un petonet.

  • gràcies...[Ofensiu]
    Capdelin | 19-12-2005 | Valoració: 10

    infinites gràcies per totes les auques!!!!
    La de "fer volar l'estel"... una passada!
    "El mar és així"... m'ha fet riure, al veure la innocència de gent de poble que no havien vist mai el mar...
    "el safareig-eixida" i la gran mullena... ja ja ja... em recorda la casa de la meva àvia amb un safareig al fons de la casa, en l'eixida, de pedra...
    "les sabatones de la mariona" que una es va caure dins la lletera, ja ja ja

    és una llàstima que la web RC no admeti dibuixos i lletra a la vegada... series la reina!!!!
    bones festes, amiga i bon nadal de tot cor!!!
    una abraçada!

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de Maria Pilar Palau Bertran

Maria Pilar Palau Bertran

225 Relats

507 Comentaris

314378 Lectures

Valoració de l'autor: 9.74

Biografia:
Hola soc la Maria Pilar, he dedicat tota una vida al negoci de les antiguitats, si algú vol visitar la meva web: http://www.antiguitatsvila.com/.
Suposo que alguns de vosaltres em deveu conèixer, doncs ja fa gairebé un any que volto per aquí. M'agrada escriure temes més aviat populars i costumbristes, alguns d'ells són records de la meva vida des de la infància, també podeu trobar algun tema d'antiguitats i d'art en general que fa anys que alegren la meva vida. M'agrada dibuixar i tinc una bona colla d'auques fetes. Estic preparant un llibre que recollirà relats, auques i dibuixos, com és la primera vegada que ho faig i vaig una mica despistada, si algú hi està interessat que m'ho demani per correu i ens posarem en contacte.

El meu e-mail es: adema1820@hotmail.com