La conquesta dels “CAPULLOS”

Un relat de: Marceli
Conte extret de L’Apèndix del Quixot Català:
L’Ou de Colom – Tots dos coincidien en estar fins a l’ou

CAPÌTOL IX – La conquesta dels “CAPULLOS”

El motiu que donava Colom per vendre la moto, era anar a les Indies.
Per què tothom volia anar a les Indies ?.
Els principal es que estaven avorrits del menjar euro pet ( i amb raó, els menjars francès, angles, suís, etc... son molt indigestos) . De les Indies, es portaven seda i essències, “pimenta” i canella. Això, de les indies ja venia d’antic...
Primer hi va anar “Alenjadro Magno” i després els romans, els compraven als mercaders d’orient, de Persia i Iran.
Ho estrany es que el romans no trobéssim el secret de les “sedes”...
Fer roba hi sabien, no anaven nus.
Ho estrany es que no trobéssim el secret.
Estic segur que deuen haver torturat a mes de un perquè els hi portes llavors de la planta de la que es treia la seda.
Si el cotó sortia de una planta, dons ho mes lògic que la seda també.
Per molt interrogatoris i tortures i matances, no van aconseguir les llavors de la planta de la seda. Els interrogatoris eren molt durs, normalment acabaves parlant per coll... i si no parlaves, tels tallaven, i si no parlaves ni eixint, et tallaven la llengua...
O sigui que tenies que acabar dient la veritat, i la deien. Deien : ¡Es un cuc !, ¡Es un cuc !, ¡Es un cuc !...
El interrogador, que no tenia gaires coneixements científics, ni de cap altre classe, es pensava que era un insult i encara li feia mes mal.
Tan feia, tan si deies la veritat, com si menties, et mories de totes maneres. I si no et mories, et mataven, i vine a per altre.
Algun intent de portar els cucs de seda es va fer.
Però el viatge era molt llarg i el cuc feia el capoll.
Feia la sesta a dins, fins que començava la metamorfosis.
Desprès trencava el capoll i sortia una papallona blanca, que se’n anava volant.
De aquesta manera era impossible que els cucs arribessin a Euro pa. Com a molt arribava el capoll vuit i trencat, de manera que el fil de la seda no es podia reutilitzar.
Per això el popular dir : “Fas el capoll”... Es refereix a això, a quan portaven els cucs i pel camí se’ls feien capolls.
Quant arribaven a casa els hi deien : Ja has tornar a fer el capoll”...
Perquè arribaven a casa sense els cucs i a sobre a un capoll que no servia de res.
El truc perquè el capoll que no es transformi en papallona, es molt fàcil. Quant acaben de fer “el capoll” els cucs, agafes tots “el capolls” de cop i els fiques a bullir amb aigua. D’aquesta manera hi fan “els capolls”,els capolls i no els xins.
Abans de les Indies, es coneixia com “La Ruta de la Seda”... Unia antigament el Mercat Euro pet amb el de la Xina. Desprès hi va anar el cèlebre Marco Polo.
Uns del motius de anar directament a les Indies, va ser, obtenir preus mes barats, evitant els intermediaris del Orient Mitjà. Aquets intermediaris, representats per l’Imperi Otomà, van tallar la Ruta al 1453, i de pas van acabar amb les restes del Imperi Bizantí, Constantinopla, Grècia i tot el que van poder. Tot això va provocar la cerca de noves rutes cap a Orient. Per descomptat, no es podia fer per el Mediterrani. I es va fer per l’Atlàntic.


Marcel•lí Miret marcelinosi@yahoo.es twiter @quixotcatala

Comentaris

No hi ha comentaris, comenta'l tu primer