En Joan i na Joan

Un relat de: Toni Viadé i Moreno

Els seus pares estan patint patiments de pares. Se'ls veu més petits del que ja són i molt indefensos allà dalt. Mentrestant, en Joan i na Joan, aliens al sofriment dels seus respectius progenitors i al fet que no és gens normal que una nòria dugui tant de temps aturada, juguen a fer balancejar la cistella movent les cames endavant i endarrere. Les autoritats del Comptat ja han informat que l'apagada de llum general va per llarg i, les de l'Estat, que els serveis de bombers estan desbordats. En Joan ha vingut de vacances a Florida des d'un poblet del Penedès que és tant petit que el nom no en ve al cas. Si en Joan fos de Nova York com na Joan, que també és en aquell parc d'atraccions de vacances, tindria nom de nena. Na Joan agafa la maneta del seu nou amic i, en anglès, li explica que viu a Brooklyn i que el seu pare treballa prop d'on eren les torres bessones. En Joan, que no entén un borrall de l'autèntica llengua dels seus herois televisius, li explica en català a na Joan que als seus pares els va tocar un pessic de la grossa de Nadal i que, per això, són de vacances al país d'en Micky mouse i de l'Equipo A. Na Joan està contenta d'haver conegut un nen de la seva edat a dalt d'aquella atracció i, suposem que per això, li confessa que té mania a la Mary, perquè el pare de la seva veïna de pupitre la porta cada any a Florida i el seu no. El seu sempre té molta feina i moltes reunions de senyors grans. En Joan treu la fotografia autografiada del Ronaldinho que sempre duu a sobre i, orgullós, l'ensenya a na Joan. Na Joan se la mira encuriosida i li diu que li fan molta gràcia les immenses dents blanques d'aquell jugador de beisbol. Llavors li explica que enguany els Lakers guanyaran els Play-Off perquè han comprat un home que té un nom francès i que és alt com un Sant Pau. No en porta cap fotografia a sobre, però, de la seva butxaca, treu un xiclet que parteix en dos trossos. Se'n posa un a la boca i l'altre el dóna al seu nou amic. Com que en Joan no té cap llaminadura per oferir, posa sobre la faldilla de la seva amiga la fotografia del seu futbolista preferit i, ella, en senyal d'agraïment, li fa un sonor i bavós petó a la galta. En Joan es posa vermell i, com que el coloret de les galtones no entén de llengües, na Joan es posa a riure. S'estan una estona callats mirant com el camió de bombers aparca al costat de la nòria i donant voltes al fet que, com que s'han donat un petó, s'hauran de casar. Al cap d'una estona, na Joan trenca el silenci dient a en Joan que és la primera vegada que fa un petó a un nen i que, en canvi, la Mary, la maleïda Mary, ja té xicot. Es veu que és italoamericà com el Di Caprio. En Joan la interromp per preguntar-li si li faria res esperar-se a que fossin més grans per casar-se i, ja que està posat en peticions, si ell podria fer-ho amb la samarreta del Barça posada. Tot plegat està passant mentre un bomber de pell bruna informa als pares dels nens que, per fi, han aconseguit connectar un generador elèctric a l‘atracció. Ho fa en un castellà de Puerto Rico i en un anglès del mateix lloc. Quan la nòria comença a moure's, els nens es deixen anar les manetes instintivament i, de sobte, els entren unes ganes tremendes de plorar pors i d'abraçar els colls dels seus pares.


Comentaris

  • De Brooklyn al Serpis tots som humans[Ofensiu]
    RFS1984 | 11-11-2008 | Valoració: 10

    D'això se'n diu aliança de civilitzacions, contacte multicultural. Ben fet i millor expressat!