El Timbaler del Bruch (Versió lliure)

Un relat de: Marceli

EL QUIXOT CATALÀ

MARCEL·LÍ MIRET
marcelinosi@yahoo.es

El Timbaler del Bruch ( Versió lliure )


que tracta d'una batalla succeïda a Catalunya durant la guerra de la Independència, en la que un nen i un timbal, evitaren una sagnant confrontació.



Tot el que explicaré ara no sé si és veritat, ni si m'ho imagino, ni res d'això... És una coseta que m'ha portat l'olla EXPRESS i m'ha fet molta gràcia. Es tracta del timbaler del Bruc ( no confondre amb el Brutos del Popeye).....
El Timbaler del Bruc és una coneguda història de Catalunya que va passar a la guerra de la independència espanyola. Els fets es centren en un jove timbaler que només amb el seu timbal va atemorir l'exèrcit francès, fent-lo fugir.
El Bruc de fet és un port de muntanya que serveix per creuar la Muntanya de la Verge Maria de Montserrat - que abans era fosca i es diu la Moreneta ( Nota 1), i era, és com el Michael Jackson però molt més maca - ho enteneu, no ? - un pas de muntanya per on es pot passar, perquè passar pel monestir no cal, no hi ha ni aparcaments...

Dons aquí, a la actual carretera del Bruch..Que ja deu tenir el túnel de Bruch...Un mal dia del segle passat - en plena guerra napoleònica "el nom ho diu tot"... Tothom esperava
l'avançament dels francesos, i el seu pas implacable cap a Barcelona....
És clar, la gent dels voltants a l'assabentar-se'n, es van organitzar... Es van reunir pagesos de tots els masos i conreus de la comarca. Es van organitzar militarment amb trabucs i pistoles de metge...Van pujar pels penya-segats, sense cordes, ni peus de gat, ni cap assegurança de vida, ni d'escalada. No sabem si van demanar permís als frares.

Doncs en aquells temps, era normal portar els nens a les guerres. Els donaven un timbal, els posaven a primera fila, i apa, cap endavant... Si els seguien o no, ja és una altra història...
La meva teoria, que deixa en evidència totes les altres en les que s'explica que el timbaler del Bruc va actuar sol, és que va actuar sol però les circumstàncies són molt diferents.

1 - Per què anava sol ?- Doncs perquè anava el primer i els altres no el van seguir. (Nota 2)
2 - Feia tant de so el timbal que no va sentir els altres que li deien que s'aturés.
3 - L'havien posat vigilant. Crec que és la teoria correcta... L'havien deixat a dalt d'una muntanya d'aquelles i li van dir: nosaltres els farem una emboscada i tu ens avises quan vinguin.
Dit i fet. El nen va veure molt lluny, un núvol de pols,
d' aquells que fan els indis quan corren pel ranxo de Bonanzaaa. El nen es va posar neguitós i no li sortien els xiulets... I tampoc podia parlar... Així que va pensar, doncs els aviso amb el timbal...
I es va posar a tocar un reggae... Els trabucaires no entenien res, i li deien: nen deixa de tocar el timbal que descobriran la trampa i se'n escaparan... Però el nen no sentia res, i el so del seu timbal es magnificava a cada moment... Com si un exèrcit multitudinari avancés cap els francesos... Els francesos, atemorits per aquelles muntanyes que semblava que podien petar com a volcans, van llançar les armes i les coses que pesaven i van sortir corrent cap a Perpignan, a on viuen ara feliços i contents...
Va ser la primera batalla que es va guanyar sense una espasa, ni un tret, tan sols amb un nen i un timbal...

Nota 1: "La moreneta" o Verge de Montserrat era negra, però al passar per un procés de restauració, va quedar blanca. El seu color fosc es devia al fum de les espelmes que la van ennegrir amb el pas del temps.

Nota 2: El timbaler del Bruc és un fet real, però no se sap dir com van succeïr les coses. La història l'ha convertit en llegenda.

( Tota semblança amb la realitat és pura coincidència).


Marcel·lí Miret - EL QUIXOT CATALÀ
marcelinosi@yahoo.es http://webs.racocatala.cat/quixotcatala


Comentaris

No hi ha comentaris, comenta'l tu primer