EL FILL DE DÉU VA NÈIXER A GRESOLET.

Un relat de: Miquel Pujol Mur
Aquesta història neix amagada en la profunditat dels segles, molt abans de que els humans comencessin a comptar els anys d’un en un.

La terra era dominada per poderosos senyors que al front de nombroses hostes assolaven i menaven les valls fent-se propietaris de collites i ramats. També els hi pertanyia la vida i la mort dels éssers humans que tractats com esclaus els servien.

En les muntanyes per damunt dels cingles tenebrosos regnaven en la foscor de la nit i del cel una caterva de bruixes, bruixots i mals esperits, tots ells servidors de Lucífer, senyor de l’infern i les tenebres.

Els pastors són asseguts davant de la foguera dalt dels cingles de Palomera. Recollir tot el ramat sota la protecció de la roca ha estat un treball molt dur, més finalment, ho han aconseguit i ara les ovelles dormen al redós de la muntanya.

En les cabanes alliten les dones i la quitxalla, mig amuntegats els uns i els altres, per donar-se calor malgrat siguin abrigats de pells d’animals per així protegir-se del fred hivernal. Els homes, una vegada la darrera dona s’ha marxat a dormir guaiten, amb por, el cim de la propera muntanya del Pedraforca.

Nit del 24 de desembre, solstici d’hivern, i una mala recordança del succeït el 24 de juny, durant la del solstici d’estiu. Sis mesos, són passats, però tothom recorda amb temor el desastre que va esdevenir. Aquella funesta nit els humans van perdre; a mans del senyor de les tenebres, encarnat amb el bruixot del lloc de Saldes, un dels més importants de l’Avern; una munió considerable d’ovelles. Unes robades per ser devorades incruentament per les mateixes bruixes i els seus malèfics companys, altres sacrificades en algun aquelarre sagnant i moltes més despenyades timbes avall.

A més, al Perot, el vell majoral, que defensava el ramat amb el gaiato alçat, les meretrius de l’infern fotent-se dels seus crits i les seves imprecacions per allunyar-les, van ferir-lo en una cama i ara roman postrat en una màrfega pudenta amb els ulls esbatanats per l’espant i l’esquena guerxa. Fa pocs dies una fetillera va passar pel poblat i els hi va dir que no podia fer res per guarir-lo. Va dir simplement: “No hi ha possibilitat de curar-lo amb cap pegat, ni cap conjur, ni tampoc hi ha cap herba remeiera capaç de sanar les seves ferides físiques ni les del seu esperit”. “És un cas perdut i val més implorar als déus i confiar que ells amb el seu gran poder el curin o acabin per sempre amb el seu dolor”. Més ells, els pastors de Palomera que van ésser criats des d’infants sota les seves ordres i la seva protecció no poden decidir-se a fer una cosa ni l’altra.

El Perot, era l’home savi, aquell que quan eren uns simples bordegassos els ensenyà a manar els ramats i els hi va mostrar les pastures més adients a cada estació de l’any: unes, dalt la serra d’Ensija; altres, rere el Portet; i més llunyanes encara, les de les canals de Catllarí, sota mateix dels rasos de Peguera. No poden abandonar-lo a la seva sort i malgrat la seva inutilitat, tots pensen que és un cas de consciència mantenir-lo viu amb ells.

Els pastors fan guàrdia embolcallats amb pells i mantenint un petit foc de brasa, arraulits al seu voltant, per no cridar l’atenció dels éssers diabòlics. Han preparat els seus bordons i les seves fones, a més, tenen forces pedres a mà en previsió de l’atac de les harpies, sicàries de l’home de cor negre, màxim representant del mal. Malgrat tot, són acovardits, quan parlen les seves veus se’ls escanyen en la gola. Veuen neguitosos com els focs van successivament encenent-se a múltiples punts de l’enforcadura. Poc després la muntanya llueix tota encesa, les flamerades s’alcen cel amunt i llavors convertides en guspires ardents cauen a terra damunt dels arbres provocant el seu incendi. En un instant, les flames provinents de la falda de la muntanya s’uneixen a les del cim. És un espectacle aterrador que encongeix els ànims dels pastors de cor més valent, tot el Pedraforca, cremant com una pira vertical de rogenques brases.

La mitjanit s’apropa, des de dalt de Palomera els homes espaordits vetllen sense deixar de mirar el dantesc espectacle. Tots temen per la seva integritat: la seva pròpia, la de la família i la del ramat, verdadera font de menjar i subsistència.

Entremig de les flames voleien, com aligots de mala astrugància, les formes negres i retorçades de les bruixes que estimen al bruixot en un ferotge aiguabarreig de cossos maleits que enroscant-se i refregant-se s’entreguen a les mil i una apetències sexuals del senyor demoníac, per continuar entremig d’udols esfereïdors a satisfer-se les unes a les altres.

A cada instant s’acosta el zenit de la nit i totes finalment complagudes carnalment són a punt per la darrera senyal de submissió, vers el seu amo i senyor infernal.

Un del pastors esglaiat, apartant els ulls de les profunditats de l’infern entrevistes dalt de l’enforcada muntanya, mira a les baixes i gèlides terres de Gresolet i veu una llum, al principi, només una fina i clara escletxa que llambrega com un indici de pau davant de la vermella i esfereïdora muntanya ígnia. Primer, només la llum, tot seguit, escolta un plor harmoniós i l’aura lluminosa puja, des dels plans gebrats de Gresolet, pel negre cel com l’anunci d’un nou ordre. Un càntic entonat per les bellíssimes veus dels àngels brolla en la nit com signe d’esperança i finalment la llum, ja segura i ferma arriba vers la rústega morada de pastors, cridant-los per què baixin a veure el prodigi.

Al dimoni, a les bruixes i als bruixots mentre donen voltes en la seva infrahumana festa tampoc els ha passat desapercebuda la llum, que ara és una franja ampla, que il•lumina el cel fins arribar a donar claror a la lluna. Aquesta rodona dama de la nit reflexa la llum terrenal que davalla enmig de la incendiada muntanya.

En un instant, al rebre la llum reflectida per Selene, el foc minva el seu poder, els diables, les bruixes i la resta de l’infernal companyia, cauen primerament de genolls, després com avergonyits de la seva nuesa i maldat corren, tapant-se la cara, a confondre’s entremig de les roques per amagar la seva carnal i malèvola presència i al mateix temps encabir-se fins a integrar-se formant part de la mateixa terra.

Finalment la bola ígnia del cim de la muntanya en rebre la freda llum provinent de l’èter esclata, amb un gran rebombori de trons banyats de les obscenitats exclamades per les veus demoníaques, desintegrant-se definitivament i portant-se tots els éssers malignes a les fondàries d’Orc, el regne d’Hades.

Els pastors, una vegada la muntanya ha tancat el seu cercle infernal desperten amb veus alegres a la família i junts baixen a la vall gresolenca per conèixer al nou nascut, fill d’un home gran i una jove verge, que reposa en una simple cova i que dorm en un bressol rodejat d’una tènue claror. El fred ambient hivernal és amorosit per l’alè d’una mula i un bou. Fins i tot, el Perot, guarit miraculosament rere la davallada i la destrucció del món infernal, com si fos un signe de bon auguri, ha baixat i se’l pot veure agenollat, amb una crossa sota el braç, al costat del nen que li somriu.

Si comparéssiu actualment el Pedraforca, us adonaríeu que des d’aquest fet va engrandir-se encara més la seva enforcadura. La muntanya, a hores d’ara, ha refet els seus boscos però, conserva la tartera erma com a cementiri, i viu record de l’escarment de bruixes i bruixots.

Si voleu admirar una recreació del foc, pugeu a veure-ho en un punt alt, jo ho he vist des de Cantonigrós, a la posta del sol, llavors el visareu amagant-se entremig dels dos pollegons, potser com a remembrança d’aquella nit alliberadora de l’angoixa humana.

Miquel Pujol Mur

Comentaris

  • Publicació AL NADAL DE CONTE[Ofensiu]
    Antonio Mora Vergés | 06-01-2014 | Valoració: 10

    http://www.valldelcorb.info/blogs/contesnadal/?p=723

    Gràcies