Cremalleres...

Un relat de: RATUIX

Cremalleres.

Sentia el silenci escalfeït d'aquella hora de migdiada mentre llegia un llibre de contes.
El tiet era a dalt, dormint amb el cosinet, i la tieta havia sortit al corral per rentar roba al safareig.
Jo no feia migdiada. Ja tenia onze anys i no podia entendre que un volgués anar a dormir en ple dia. Es clar que durant aquella estona tampoc em deixaven sortir, ni tan sols per anar a veure sargantanes mandroses al sol. En aquella hora una nena de ciutat com jo no podia assoleiar-se, segons deien els grans.
Per això era allà, asseguda a la taula de la cuina esperant l'hora i el permís per anar a voltar i jugar altre cop.
Damunt el marbre de la cuina fumejaven els plats d'arròs amb llet que menjaríem per berenar i l'aroma de llet bullida amb canyella tenia un punt proper a la tendresa.
M'avorria. Passava els fulls per entretenir-me amb els dibuixos del llibre mentre jugava d'esma amb la cremallera del vestidet que m'havia fet aquell estiu la tieta. M'agradava moltissim aquell vestit. Blaumarí i blanc de ratlletes, curtet, sense mànigues i amb una cremallera tota lluent al davant que anava de dalt a baix. Aquella gran cremallera davantera que era d'allò més bonica. No em calia ningú per ajudar-me a cordar-la i a més, m'entretenia constantment amb ella . Quan no sabia que fer, pujava i baixava un trosset de cremallera i escoltava el sorollet :"Zip-zip", "zip-zip".
Aquella tarda d'avorriment el so repetitiu em semblava molt adient, en aquella cuina sense res que interferís. Amb la insistència de quan ets petita, l'anava creant rítmicament, amunt, avall, amunt, avall, . :"Zip-zip", "zip-zip".
Un parell de mosques que reposaven damunt la taula van emprendre el vol i em vaig aixecar a fer-les fora d'un dels plats d'arròs amb llet. Van tornar a quedar-se quietes. Aclaparades damunt la paret.
En tornar a seure vaig mirar una il·lustració del meu llibre. Aquell dibuix de la sireneta tornant-se escuma del mar em feia sentir intranquil·la. "Era morta la sireneta? Era viva? Existia encara després de tornar-se escuma?" pensava mentre seguia amb el meu "zip-zip" constant.
M'adono després del temps passat, que aquell conte d'Andersen no m'ha agradat mai, malgrat la quantitat de cops que l'he llegit.
De sobte, trencant el ritme enfadós del "zip-zip" vaig sentir la veu forta del meu tiet darrera meu, mentre posava els seus enormes dits damunt les meves espatlles. "On és la tieta?". Vaig deixar de fer soroll i vaig girar el cap. Què feia el tiet allà amb samarreta i calçotets, descalç i despentinat? Encara no era l'hora en què ell es llevava...
"La tieta ha sortit al corral de darrera. Havia de rentar la roba de diumenge del cosinet", vaig dir.
El tiet em va agafar pel clatell amb una de les seves grapes.
Em va prèmer fort i sense deixar-me girar el coll, va
agafar la meva maneta - enganxada encara a la volandera de la cremallera del vestidet -i amb la seva manassa va obligar-me a fer-la baixar tota : "Ziiiiiiiiipppppppppppp".
Una manassa seva al meu clatell, la rogallosa veu dient: "Quin conte tan bonic que mires..." i l'altre manassa, aspre, fregant-me els mugrons dels pits incipients.
I després la manassa, els dits de paper de vidre, baixant pel meu estómac, damunt el meu melic, sobre el meu ventre, i avall...
Els dits de paper de vidre, la manassa, les meves entranyes encongint-se i jo, mirant fixament el llibre que ara era totalment borrós. L'aspror d'aquell contacte no s'acabava i jo repetia dins meu, un cop i un altre cop i un altre: "Ja prou, ja prou, ja prou..."
Vaig tornar a sentir el "Ziiiiiiipppppppppppp" de la cremallera altre cop amunt.
El meu clatell va ser alliberat. El tiet va desaparèixer escales amunt. I dins meu va quedar una cosa tancada per sempre més.
Com si una cremallera gegant s'hagués tancat sobre la meva infantesa.


Comentaris

  • Hi ha relats...[Ofensiu]
    Maria Sanz Llaudet | 29-08-2008 | Valoració: 10

    que impacten, i aquest n'és una bona mostra. Fas que recordem aquells moments que molts tenim a la memòria, d'aquells d'estiueig al poble, on la migdiada és sagrada i els nens esperàvem amb ànsia l'hora de jugar. Descrius cada moment evocant la innocència i la tendresa dels infants, fins que un gir a la història ens fa viure a través dels ulls de la nena l'horror d'una situació com la que descrius. Casualmente, estic acabant un relat que tracta del mateix tema i que enviaré d'aqui uns dies. Espero haver-lo sabut tractar amb la mateixa delicadesa que ho has fet tu.
    Una abraçada

  • Esgarrifances...[Ofensiu]
    Unaquimera | 29-10-2007 | Valoració: 9

    Em deies en el teu darrer comentari que a partir del meu poema t'havies permès una esgarrifança... Aquesta expressió descriu perfectament la meva sensació en llegir aquest relat teu.
    Primer recrees els records de la infància, els detalls concrets del lloc, del moment, de la criatura; a continuació, apareix l'horror.
    Ben narrat.
    Resulta absolutament colpidor.
    No només pel tema, que ho és ja de per si, també per la forma en què ho has fet.

    T'envio una abraçada forta, de les que es deixen notar,
    Unaquimera

    Ah, per cert: he llegit l'explicació que vas posar en la referència del teu darrer poema i, efectivament, me l'he rellegit. Encara m'agrada més, ara.


  • em pensava[Ofensiu]
    pereneri | 27-10-2007 | Valoració: 10

    que t'havia deixat un comentari aquí, sobre aquest relat, i ara veig que no s'ha publicat. O no sé què ha passat.

    El que et deia, més o menys (potser vaig penjar el comentari per descuit en un altre relat, però era sobre aquest de les cremalleres), era que el relat m'havia produït, després de la tendresa inicial, o justament perquè primer ens feies posar tendres, un enorme fàstic, i sobretot molta ràbia.

    També feia un comentari sobre el pobre cosinet, que s'estava allà dalt i que potser també ell...

    Ara bé, deia igualment que no m'imaginava que una persona que hagués patit això fos capaç de descriure l'episodi amb la calma amb què aquí ho feia l'autora. I, per tant, em consolava dient que això potser volia dir que l'autora no havia patit aquella tragèdia. Tant de bo sigui així.

    Finalment, et felicitava perquè havies sabut transmetre tan bé tot aquest conjunt de sensacions i havies sabut provocar totes aquestes reaccions.

  • UUUUUUUUUUUUUiiiiiiixxxxxxxxxxxxxx...[Ofensiu]
    Blumun | 01-09-2007 | Valoració: 10

    Dos relats en un: nostàlgia i terror. Ni Stephen King et podria espantar millor.
    És esgarrifós, perquè primer et confies a la dolçor i de cop te la prenen...

  • Records ...[Ofensiu]
    Núria Niubó | 25-07-2007 | Valoració: 9

    He anat llegint d'altres relats teus, però aquest m'ha colpit, primer una agradable sensació amb el record tendres de la infantesa, molt ben descrits, que inciten a recordar els propis, però , són una disfressa per amagar-ne un que en recordar-lo ha de fer molt mal.

    Gràcies pel teu comentari, però en dir Massé, fas un paral·lelisme amb una jugada de billar ?

    Fins aviat,

    Núria



  • molt ben portada la narració[Ofensiu]
    ANEROL | 16-07-2007 | Valoració: 9

    fas un trencament que no t'ho esperes

  • Ostres![Ofensiu]
    Nubada | 15-07-2007

    Primer, que bonic... després, que fort!
    Comparteixo les impressions de ixnuir.
    He recordat els meus avorriments dels estius de la infantesa, avorriments que permetien fer descobriments meravellosos, com aprendre a caçar mosques o veure formes als núvols...
    Pel que fa a la resta, tinc la gran sort que no m'evoca cap record.

  • uf...[Ofensiu]
    ixnuir | 15-07-2007

    quina cosa més... ai, no sé com dir-ho, ha sigut com passar de llepar un caramel a rebre una pallissa, què vols que et digui, sensacional de veritat... quins contrastos!
    la sensació de l'avorriment a l'hora de la migdiada quan ets petit la conec (i l'enyoro ara que sóc gran per més que em cansés aleshores). I la sensibilitat amb la que descrius aquesta imatge d'infància...
    però lo més "espeluznante" (si em permets utilitzar aquesta paraula castellana tan maca) és aquest canvi, que et deixa pasmat i que fa que t'acabis cagant amb el tiet i amb la mare que el va parir (amb perdó)...
    molt maco, de veritat.

    ixnuir

    PD: gràcies pel teu comentari !!

Valoració mitja: 9.5