La Salut

Un relat de: Aleix de Ferrater
Ametlles garapinyades de colors vius,
estepa blanca i estepa negra
ben avingudes malgrat les diferències.
La torre ufanosa del bisbe beneeix
les nostres petjades en aquesta terra d’ermites,
esglésies, cases parroquials i cocatedrals feliuenques.
Flairem la natura poc hivernada
amb la ginesta enamorada que ve el temps de la calor.
El liquen putrefacte esdevé la bellesa del tacte
i la cua bellugadissa es remena a la panxa del bou.
Torrons de xocolata ben bons del triomf,
galetes que riuen els petits acudits,
els xais pugen i baixen les muntanyes russes
del seu particular parc d’atraccions.
Al fons, el port i les galeres dels pirates
que trafiquen sense vergonya
són la destinació dels nostres dits encuriosits.
Pobles i poblesses, veïnats i veïnades
al peu del pla i la plana de roses,
sempre lluents, sempre presents.
Un glop de vi, un glop de vi dolç,
un glop de cava sec i un altre de cava humit.
Brindem per la festa del menjar i el beure,
per a tots aquells que no poden menjar
ni beure entre nosaltres en llibertat.
Les garrofes fan xocolata distreta,
la flaire de l’all i oli de les costelles
i la brasa dels abrassats i les abraçades
és la constant presència d’aquest diumenge
de turons rodons. Neules lleugeres, bombons ben bons,
el dolç rebenta les panxes contentes
dels que pugen i baixen i tornen
a pujar per baixar sempre cofois.
Les notes ressonen, les passes pasturen,
senyal de salut.

Ermita de la Salut,
Sant Feliu de Llobregat

Comentaris

  • Hola Aleix[Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 31-01-2019

    El meu correu electrònic és: llamprmc@gmail.com
    Quan pugues envía'm alguna cosa al correu i jo ja t'enviaré la informació sobre la qüestió de poder posar la meua foto en la pàgina meua.
    Gràcies i ja em diràs alguna cosa... bé.
    Un salut. Rafael

  • Hola Aleix[Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 23-01-2019

    A vore si em pots enviar el teu correu electrònic, per a conversar un assumpte meu sobre la qüestió de posar una foto en la meua pàgina i així tindre-la en la meua pàgina.
    La qüestió és que vull posar-la i no em deixa quan edite les dades, no s'activa el signe de afegir foto.
    Gràcies i una salutació...
    Perla de Vellut

  • Bella poesia[Ofensiu]
    brins | 23-01-2019 | Valoració: 10

    Quanta sensibilitat ha d'arrecerar el teu cor per poder escriure unes descripcions tan belles, Aleix.
    He viatjat al teu costat. Moltes gràcies.

  • Gràcies Aleix...[Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 21-01-2019

    Perdona'm un poquet la tardança de no contestar-te a la teua visita i llegir-me el poema de "Esperança anhelant", doncs se m'havia escapat. Et done les gràcies per la teua visita i per les teues paraules. Gràcies sempre i molt agraït.
    Una salutació.
    Perla de vellut

  • Loira Durban | 21-01-2019

    Hola, Aleix!

    Soc la Loira Durban o la Marta Finazzi :)

    A veure si ens llegim pels relats del concurs Arts! Jo hi he participat a l'escultura i ara, la pintura, amb "Constel·lació". Una abraçada i fins aviat!

  • Gràcies pel teu comentari[Ofensiu]

    sobre el poema a la Carme Forcadell. L'empenta d'aquesta dona, que sembla tan fràgil,
    a mi també sempre m'ha admirat. Encara la recordo un 11 de setembre dirigint-se al Más i cridant: "President, posi les urnes!"

  • Hola Aleix ![Ofensiu]
    Annalls | 17-01-2019

    Veig que continues venint per Sant Feliu, tot i que vares anar a viure al Pirineu si no recordo malament.
    Ara llegeixo poc, la meva fatiga crònica ha empitjorat i quan estic millor intento "sortir" tant com puc, a més he fet quatre llibres i intento posar-hi una mica d'energia per donar-los a conèixer.
    Contenta que t'hagis recordat de mi, gràcies pel teu comentari... quan pugui em passaré per aquí.

  • No sé quina metàfora comentar-te[Ofensiu]
    aurora marco arbonés | 16-01-2019 | Valoració: 10

    perquè tot és pura poesia, des de les galetes que riuen dels acudits fins als xais que pugen a la muntanya russa. Qui goig retrobar bona poesia després d'estar-me tant de temps barallant-me amb relats reivindicatius que han de ser entenedors per a que tota la plaça entengui el seu significat. Hi ha lirisme a tot arreu, però la situació dels presos polítics és més aviat prosaica i només em venen a la ment paraules sòrdides, com l'entorn en el que es mouen.
    Però, com jo dic sempre: No hem de dimitir de l'esperança!!!!

  • Salut i força ![Ofensiu]
    Olga Cervantes | 13-01-2019 | Valoració: 10

    Vam acabar un any difícil, a l’ermita de la Salut, el de la majoria d’edat, el de la llibertat empresonada, el de la presa de consciència, però sempre rodejats de valors inestimables. Rodejats de panxes contentes i, també, de remugadors insaciables. Rodejats de natura sàvia, la que està dominada per la meteorologia, la que dóna forma a les flors petites, boniques i rares, com aquest grup de muntanya. Així, vam acabar l’any, i tu saps expressar-ho amb poesia.

    Un petó

    Pinya de rosa

  • Magnific[Ofensiu]
    Espurnes | 13-01-2019 | Valoració: 9

    Aleix m'encanta!! Molt ben expressat
    Gràcies

  • Molt maco[Ofensiu]
    montserrat vilaró berenguer | 06-01-2019 | Valoració: 10

    Ben relatat i escrit. Gracies per lkegir i comentar faig el que puc

  • Fer salut[Ofensiu]
    Montseblanc | 03-01-2019

    Per caminar per aquests paisatges que tan bé descrius, cal posar benzina al cos. Sembla que si sabem que després ho cremarem, mengem més de gust, sense recança. És clar que sempre hi ha el record dels que no en tenen, sigui menjar, sigui llibertat. Però, mentre el cos aguanti, a menjar i a guimbar que són quatre dies!
    Bon any, Aleix! (no vull ni pensar el fred que deu fer ara mateix a Ribes).

  • Fas que m'hi trobi[Ofensiu]
    llegiresviure | 02-01-2019 | Valoració: 10

    Sí, són dies d’excessos alimentaris, sort que la nostra terra ens ofereix infinitat d’espais per a cremar calories i gaudir la natura. I quina millor excursió que anar a l’Ermita de la Salut!

  • Dolçós![Ofensiu]
    Nil de Castell-Ruf | 01-01-2019 | Valoració: 10

    Aquest dies qui poc o molt farà una mica de panxa. I és que les menges d'aquestes dades assenyalades són una bona oportunitat per a refer llaços familiars, per a remembrar els qui ja no hi són entre nosaltres. I `per quant a la ginesta que anomenes, oohhh! m'encanta la seva flaire i el color amb connotació de llibertat. Un relat molt ben elaborat, dolçós i entranyable. Ets un mestre torronaire, volia dir un mestre trobador. Bon Any, Nil.

  • Panxa contenta[Ofensiu]
    Naiade | 01-01-2019 | Valoració: 10

    Un poema que segur s'ha fet amb la panxa ben contenta. Bona descripció dels encesos d'aquests dies i un record pels que no tenen res o ben poc pera menjar.
    Envoltat d'un paisatge on la natura impera.
    Bona poesia i---
    Bon 2019

  • Increïble[Ofensiu]
    Eric Martinez | 31-12-2018

    Un text tractat amb una delicadesa i puresa increïbles.
    Enhorabona.

  • Les panxe contentes:[Ofensiu]
    PERLA DE VELLUT | 30-12-2018 | Valoració: 10

    Una bona descripció de què és la Salut. Perquè així estaran les panxes contentes, entre les festes que ara visquen. Entre Nadal i Cap d'any, vaja que sí, estan contentes totes les panxes. Però hi ha un contrarietat, un món pobre que no es fa ni un mosset en la seua panxa.
    Una salutació i Feliç Any Nou, Aleix.
    Perla de Vellut

Valoració mitja: 9.9

l´Autor

Foto de perfil de Aleix de Ferrater

Aleix de Ferrater

137 Relats

2635 Comentaris

189888 Lectures

Valoració de l'autor: 9.97

Biografia:
Nascut a Barcelona el 1959, sóc periodista, encara que actualment no l'exerceixo. Resideixo actualment a Ribes de Freser (Ripollès), caminant, llegint, escrivint, vivint.
Literàriament, he guanyat el Premi Sant Joan 1995, organitzat per l'ONCE de Catalunya, el Jo Escric 2007, el Roc Boronat 2007 i el Guillem Colom i Ferrà, Vall de Sóller 2015.
He publicat els llibres "Escoltant la sal" (Fundació Cabana, Jo Escric 2007), "Arrels d'escuma" (Editorial Omicron 2008), "Flaix que enlluerna" (Editorial Omicron 2010), "Absolutament d'ànim" (Documenta Balear, 2016), "L'excés" (Ediciones Oblicuas, 2019) i "L'edat blava" (Associació de Relataires en Català, 2023). .

Aiximateix, tinc relats i poemes en llibres editats conjuntament amb diversos autors i editats per l'Associació de Relataires en Català, com "Tensant el vers" (2011), "Temps era temps" (2012), "Llibertat" (2012), "Traços de desig" (2014), "Somnis tricentenaris" (2014), "Mitjans de transport" (2017) i "Virtuts" (2018).