Amos i esclaus

Un relat de: Joan G. Pons

Pot semblar que és una data històrica... potser encara avui hi ha, de forma més subtil. Aquesta diferència.

A la plaça del poble un parlaire amb bona veu cridava a la gent, tot dient: Tinc una noticiaaaa!
Tinc una noticia ! Pareu atenció.

Cridava amb tantes ganes que la gent que passava per la plaça, s'aturava moguda per la curiositat.

Envoltat de gent, va dir: Hi han tants de tants AMOS...i ESCLAUS no se sap quants.

Un silenci general i la gent el mirava, fins que una bona dona preguntà:

- Què vols dir parlaire amb això de "tants i tants amos" ?
- Un amo no és sols el senyor d'unes terres o un castell, un amo és algú que et domina i s'apodera de la teva llibertat, encara que no tingui res a la butxaca. Ser amo no és sols riquesa material.
- Llavors esclaus en hi ha molts !
- Esclau és el que depèn.
- D'un amo ?
- O d'un altre esclau, o d'una cosa, o d'una relació...
- Dependre és un esclavatge ?
- Sí. La dependència és com un amo que es menja la llibertat.

La gent buidar la plaça sorpresa i desconcertada.

I diuen els llibres que molta gent del poble va anotar a la llista dels AMOS el seu nom i a la llista dels esclaus també.

Comentaris

  • Diferències i víctimes[Ofensiu]
    Unaquimera | 28-01-2009 | Valoració: 10

    Tal com tu dius, les persones creem diferències entre nosaltres que ens separen, ens fan quedar en apariència per damunt o per sota d'altres i a la llarga ens converteixen en víctimes del nostre mateix tarannà.

    T'envio una abraçada lliurement,
    Unaquimera

  • Originalitat i expressió[Ofensiu]
    Ullsblaus1 | 26-01-2009 | Valoració: 10

    Cada lletra que hi poses en aquest escrit és un xic d'originalitat. Cada paraula una expressió ben feta. Cada diàleg una nova il·lusió. Ho fàs fantàsticament. Gràcies.

    Salut i records!
    ullsblaus1

  • Algun dia serem lliures[Ofensiu]
    Avet_blau | 18-01-2009 | Valoració: 10

    Es ben cert que som amos i esclaus alhora,
    amb dies en que la balança s' inclina a un costat, i d' altres en que ens lliga la voluntat.

    I cada dia al llevar-se,
    tenim el repte de lluitar per alliberar-nos:
    de cordes i cadenes,
    d' utopies i desitjos,
    de falsedats e hipocresies.

    i si aprenem,
    algun dia, potser siguem lliures.

    Avet

  • Molt bona història.[Ofensiu]
    aurora marco arbonés | 18-01-2009 | Valoració: 10

    Efectivament, tots som amos i escalus d'algú o d'alguna cosa. Lo principal, crec jo, és ser conscient de que és així i procurar desempellegar-nos dels amos i també desl esclaus. No dependre de ningú però que tampoc ningú depengui d'un.
    Molts petons, xaval!

  • Sempre m'ha fet mal aquesta paraula[Ofensiu]
    Epicuri | 17-01-2009

    La recordo molt de la infància a Vic, on encara ara al propietari de la Empresa se li diu amo...

    El amos i els masovers
    Els amos i els treballadadors
    els amos i la gent del poble...


    La política comença al cap ial cos d'un mateix, espropaga familiarment fins arribara l'últim recó dela societat. Mentre hi hagin esclaus, mentre no sapiguem desempellegar-nos ( a nivell intern) i hauran amos: La cobdicia, el desitg, i totes les passions que ens someten.

    Em va agradar la idea que vas poisar al fórum de fer un diari de bones notícies, crec que si no funciona es per que ningú ha posat prou fe ( en peles) se'm va ocorrer que podiem fer-ho al forum. p.e. Avui a Perpinyà s'ha batut el record Guiness del discurs més llarg, fins ara era d'un indi (soposo que en anglés) ara es d'un frances i en Català! (ho pots veure a vilaweb)

    Salut i bones notícies ;-)

  • amos, SÍ[Ofensiu]
    Joan G. Pons | 17-01-2009

    Amos de la meva estimació.... que en certa manera és AMOS DE LA MEVA LLIBERTAT. Sensacional. Gràcies, Eulàlia.

  • MOLT BONA REFLEXIÓ[Ofensiu]
    EULALIA MOLINS ARAGALL | 17-01-2009 | Valoració: 10

    Avui es esclau el fumador, el drogoadicte, el jugador, el malbaratador, el maltractador... etc. Tots en nivells diferents, però, pobrets, d'amos no en tenen res. Jo voldria ser AMO de la meva estimació envers els altres, de la meva salut, del meu benestar, de tot el que fa referencia als meus essers estimats, AMO, sense contracte mercantil, amb dret a baixes i a vacances pagades, per a tots els meus... Ho podre aconseguir? Podre fundar una empresa on l'amo sigui el millor treballador del mon? Ho intentaré. Salutacions Joan.

Valoració mitja: 10