Sarabande (I. Bergman)

Un relat de: T. Cargol

Sarabande (I. Bergman)

Sempre he anat a veure les pel·lícules de Bergman abans de temps; de petit el setè segell - només vaig gosar veure els quadres -, de gran les pel·lícules sobre els fracassos de la parella, quan encara no en tenia, ara una estampa de la vellesa, plena de rancúnia, algun bon sentiment, soledat, indiferència i egoisme, quan encara no sóc prou gran!.

És un mestre Bergman, presentació perfecta, plena però senzilla, quieta, - "escueta" que en català es diu rònega segons el diccionari, però jo més aviat diria que vull dir eixuta - de tot un drama; teatral, amb singular administració del silenci i una bona música per remarcar les escenes! - Que bo és el cel-lo tocant notes baixes i llargues per les escenes més dures! -.

Renoi quins sentiments, bons i dolents, més netament explicats! Explicats sense pudor!

Venen ganes de demanar: temps! per buscar una mica de pietat arreu o com a mínim
que algú els disfressi, els sentiments, com si no existissin. Ja sabem potser que aquesta pietat serà només artifici, impostura, , però potser ajudi, al cap i a la fi, un polsim d'hipocresia.

La família està desfeta, ens ve a dir, l'individu està sol o fins i tot sembla voler estar sol; els sentiments s'expressen sense embuts.

No se si el que s'hi descriu és l'autèntic sentir dels suecs o per extensió dels pobles nòrdics! Per aquí no se sol veure - excepte a certes sèries de TV - una exhibició tan freda dels sentiments purs i aquest anar tot sols per la vida. Tothom sembla, però, aparentment, un adult raonable.

Hi ha un odi total entre un pare i fill i entre fill i pare, tots dos ja molt grans. El pare s'ha sentit defraudat pel fill, que troba feble. En un passatge, el vell sembla reconèixer que li projecta un cert auto-odi. Li enveja fins i tot la dona que va tenir el fill, precisament el manifestament feble! Podia ser-ne menys amb el pare que li ha tocat?!
Les estimacions, la simpatia, no massa explicades, entre la neta i l'avi i entre la neta i la ex-dona del vell son igualment pures.

La noia més jove de la família ha de trencar amb els sentiments de pietat, de
commiseració cap al seu pare per poder tirar endavant: ha d'optar entre cuidar-se'n o seguir la seva pròpia vida.

Hi ha una certa senyal d'esperança; La vivència d'aquesta situació fa aparèixer, en la protagonista Liv Ulman - el seu rostre madur de vegades s'il·lumina amb una buscada ingenuïtat infantil - la consciència, respecte de la seva pròpia vida i que manifesta reconeixent les mancances de la seva relació amb la pròpia filla gran: per primera vegada se n'adona, és conscient, que l'acaricia. La filla sembla tenir una greu malaltia mental o neurològica. És potser un mirall de la relació pare-fill anteriorment explicada.

La pregunta és: m'he de fer més gran per entendre tot això dels afectes i els desafectes?

Un gran del cine serà sempre un gran, i digne de ser vist.

Comentaris

  • Escarida[Ofensiu]
    kukisu | 09-02-2006

    podria molt ben ser la traducció d'escueta, Cargol, o almenys m'ho sembla.
    En general m'agraden molt les pel·lícules de Bergman, però aquesta concretament no l'he vista. Ara m'has posat la mel als llavis, o sigui que tractaré d'anar-la a veure.
    Moltes gràcies per aquesta petita ressenya.

  • Bergman i Bach[Ofensiu]
    jacobè | 09-02-2006

    Exhibició freda de sentiments purs! Perfecte! M'ha encantat aquesta crítica, Cargol.
    No puc afegir més coses, entre altres raons perquè quan vaig acabar de veure la pel·lícula no podia articular paraula. M'havia impressionat però no sabia per què. Vejam si crítiques com la teva m'animen a verbalitzar la meva impressió.
    El gran cine és aquell que perdura en la nostra retina i l'anem redefinint.

  • No he vist...[Ofensiu]
    rnbonet | 09-02-2006 | Valoració: 10

    ... la 'cinta' -que deien als meus temps- però m'he quedat amb ganes, després de les teues impressions. Per cert, molt ben explicades. Amb eixe 'no-sé-què' teu que fa la vida més comprensible, les anècdotes més pròximes, quasi palpables...
    De totes maneres, el Bergman -malgrat el pessimisme- sempre acostuma deixar una porta oberta a l'esperança... Petita, tot cal dir-ho.
    Visitaré la pàgina. L'última vegada estava 'en obres'.
    Salut i rebolica!

  • M'ha agradat la crítica [Ofensiu]
    Bruixot | 09-02-2006

    que fas d'aquesta pelicula, que jo vaig anar a veure i ha estat una de les pelicules que més m'ha agradat de les últimes que he vist.

    Tot i així, trobo que la teva crítica podria portar a pensar que la pelicula és pesimista, però jo vaig sortir molt bé del cine, i reconciliat amb la vida!

    Perquè tot i que en algun moment pot ser dura, per mi el que és és real, molt real, molt profunda, i et mostra els essérs humans tal com som, amb els nostres defectes i les nostres virtuts.

    I això és el millor de tot. Per mi va ser una manera d'obrir els ulls al que hi ha, començar a apreciar-ho tot i deixar-se de miratges.

    Bruixot

  • bona crítica[Ofensiu]
    peres | 09-02-2006

    aquesta no l'he vista i em fa por que no m'agradi, pel que dius tu i per altres coses que n'he llegit (no m'agraden les pel·lícules tan i tan pessimistes), però per mi una de les millors pel·lícules de la història del cine és "Fanny i Alexander", també de Bergman. O sigui que suposo que acabaré anant a veure aquesta.