Fotografia

Un relat de: Xantalam

La llum rugosa de la fotografia
reposa inèdita dins el calaix vell;
pols irisada sobre el negatiu
aspre de la memòria.
Un nen amb gorra surt del paper sèpia
-fa una cabriola en la finestra del temps-
una noia descarada em somriu,
amorrada a la vida.
S'arremanga els enagos, la tarda,
ens ensenya les cames daurades;
són llargues i diàfanes...
Sona el timbre grogós d'una bicicleta,
l'aigua corrents pel broc de la font,
i recordo aquella mirada intensa,
desvergonyida i fresca
que tenen els dies en primavera.


Comentaris

  • Poetessa de cap a peus[Ofensiu]
    Maria Sanz Llaudet | 29-12-2010

    Que en ensenyes a mirar una fotografia que mai no hem vist, i que acabem veient-la amb els teus ulls de poetessa. I no t'ha calgut fer una història, ni grans definicions, però has sabut triar els mots directes, envoltats de records de nostàlgia, d'infantesa... Els més adients per a poder-la compartir amb nosaltres.
    Una abráçada, Xantalam
    I bon any per a tu i els teus!

  • Preciós!![Ofensiu]
    teresa serramia | 29-12-2010

    Molt de gust en conèxer-te. Un gran honor!!
    Sóc una iaia de 70 anys que encara floreix un poc de primavera...
    Rep tot el meu amor i agraïment........

  • Hola, Xantalam![Ofensiu]
    Mercè Bellfort | 24-12-2010

    Ja vàrem tenir ocasió de parlar de poesia el dia del dinar que va seguir a la presentació del "Garbuix de contes". Em vaig quedar molt sorpresa amb les teves paraules i més sorpresa segueixo quedant-me després de llegir els teus poemes. Aquesta "Fotografia" en concret, en color sèpia, l'he vista gràcies a tu. Magnífica! M'has fet pensar en les fotos de la caixa de llautó que encara córre per un armari de casa dels meus pares.
    Aix , els records! Desperten instants adormits plàcidament en la memòria.
    Et felicito, poetessa i, després d'aquella xerradeta, t'admiro encara més.

    Et desitjo que tinguis un BON NADAL i que la salut i la felicitat estiguin presents al llarg de tot l'ANY NOU.

    Petonets, Empar!

    Mercè

  • Records[Ofensiu]
    Nonna_Carme | 19-12-2010 | Valoració: 10

    Et demano perdó per valorar-te peró no he pogut deixar de fer-ho . Tot ell és d'una bellesa impresionant però tal vegada, la frase que m'ha agradat més és: "fer cabrioles en el temps".
    Molt bones festes, Empar. A tu, el Ferràn i el Regor.

    Una forta abraçada amb molt de carinyo i admiració.

    Nonna

  • Foto comunicativa[Ofensiu]
    Joan G. Pons | 08-11-2010

    I que positivament comparteixes. Gràcies.
    Acabes parlant dels dies frescos de primavera i m'has fet pensar, dolçament, en la frescor de la tardor que la sento com molt viva dins meu.

  • aquella fotografia antiga[Ofensiu]
    Marc Freixas | 07-11-2010

    va ser ella
    qui va guiar-te els mots tendres i delicats

    va ser ella
    que amb la seva bella vellesa
    t'ha fet llum
    i vida
    i esperança i tot
    per dir-te l'amor que sents...

    aquella fotografia antiga
    que amb els dits li vas polir la pols
    convertint-la en poesia pels nostres ulls


    -----------------------


    enhorabona empar


    una abraçada ben literaria

  • PRECIÓS[Ofensiu]
    Anna Rispau | 04-10-2010 | Valoració: 10

    Meravellós, ple de tendresa.
    Has fotografiat amb paraules que traspuen una gran sensibilitat la pell dels records.
    Felicitats!
    Una forta abraçada. Anna.

  • M'ha captivat[Ofensiu]
    Fada del bosc | 20-09-2010 | Valoració: 10

    Potser perquè sóc una fan de les fotografies antigues des de petita els avis me les ensenyaven i amb el poc que m'explicaven dels personatges fotografiats en tenia prou com per tancar els ulls i fer el que has fet tu donar-los vida, tot i que en aquest cas ho has fet d'una manera sinuosa, delicada, poètica...

    La Fada.

  • poema tendre[Ofensiu]
    joandemataro | 20-09-2010 | Valoració: 10

    i ple de sensibilitat, felicitats

    salutacions de mataró
    joan

Valoració mitja: 10

l´Autor

Foto de perfil de Xantalam

Xantalam

100 Relats

591 Comentaris

140747 Lectures

Valoració de l'autor: 9.96

Biografia:
Conservo en aquest web, com la llibreta vella que no tinc, els primers poemes (manquen una bona colla de poemes inèdits de la darrera època). Tots ells m'han dut a la publicació del primer llibre "Dona i ocell" en la col·lecció de Poesia Edicions de la Guerra de l'Editorial Denes.

Aquest llibre ha estat guardonat amb el XXXIè Premi de Poesia Manuel Rodríguez Martínez - Ciutat d'Alcoi . Editorial Denes, 2014.





El meu segon llibre, "Quatre arbres" rep el XXXIXè Premi de Poesia Catalana Josep Maria López Picó dels Premis Literaris Vila de Vallirana el 2015 (Viena Edicions, 2016)




***

Nascuda a França per "accident" i anatomopatòloga de professió, són algunes de les dades més originals. Pel que fa a la resta, bastant més corrent... Potser el meu interès per la poesia, i les arts en general, m'ajuda a deslligar-me del més quotidià en l'intent de crear quelcom bell. La meva professió m'ha deixat poc temps lliure que dedico fonamentalment a la família i a llegir. Aquest és el primer pas per aprendre a escriure, però sospito que puc quedar atrapada en la xarxa dels lletraferits.

Maig, 2008

xantalam@gmail.com


Bloc de poesia Enfilant finestres

Bloc del grup de poesia Reversos Reversos grup poètic