ESCLAUS DE LA UNIÓ: CAPÍTOL 8: ENSORRAMENT

Un relat de: Raül Gay Pau

L'hivern està finalitzant, la neu està fonent-se i les temperatures comencen a augmentar. Sembla que est ha estat un dels hiverns més durs de les últimes dècades. Em pregunte fins a quin punt controla la Unió la meteorologia. En qualsevol cas, un parell de setmanes després que arribàrem a la zona de tala, es va deslligar una tempesta de neu de dimensions colossals. Aquesta va aparéixer de sobte i va durar una setmana. Van morir unes deu persones. Les condicions laborals de la Unió són nefastes. Cinc dels deu morts van morir d'hipotèrmia, i encara que jo els vaig prestar els meus abrics per a les nits, el tipus els obligava a treballar igualment amb molta satisfacció, encara que per ordre de la Unió, ja que davant de tots va contactar amb aquesta i escoltem com ordenava que es prosseguís amb el treball per, segons ells, "contribuir a aquesta nostra gran nació, el nostre esforç servirà perquè es puga mantenir el nostre bon estil de vida i la nostra pau." Així que, finalment, van morir. Dues persones es van perdre pel bosc i deu dies després trobem els seus cossos congelats. Les últimes tres víctimes van poder haver estat més, però vaig aconseguir evitar la matança. Així i tot, em sent culpable, pense que hagués pogut fer més, no se'm lleva la imatge de la ment del tipus observant com ens devoraven, mentre ell seguia menjant xocolatines.
Tot va ocórrer el dia abans del cessament de la tempesta. Estàvem un grup d'unes vint persones talant arbres quan escoltem udols al lluny. Al principi no li vam donar importància, aquests sons eren habituals enmig del bosc i ja ens havíem habituat, però a poc a poc sonaven més i més a prop. Vaig començar a preocupar-me i em vaig dirigir a parlar amb el tipus, el qual em va ignorar i em va ordenar que tornés al meu treball. Quan vaig tornar al grup, situat a uns dos-cents metres d'ell, em vaig trobar amb què un grup de llops de les neus, al costat d'una rajada de raptors albins (una espècie que es va descobrir quan els humans ens vam posar a viure en el continent renascut, o això diuen). En total, hi havia cinc de cada espècie.
Les dues rajades, que per estranyes circumstàncies estaven col·laborant, tenien envoltada per complet a una persona. La resta de treballadors feien soroll i cridaven, però cap s'enfrontava directament amb els enemics. Quan vaig arribar a l'altura dels animals, aquests ja havien matat a la seua presa. Els seus budells ja estaven escampades tinent de vermell la blanca neu. Vaig aconseguir partir-li el crani d'una destralada a un dels raptors, que es va abalançar sobre un dels buits, que estava tremolant de por.
D'altra banda, els altres van decidir que era millor fugir, però ja era massa tarda, els dinou restants del nostre grup ja estaven envoltats. Vaig intentar organitzar-los perquè es defensaren, però alguns estaven massa aterrits, fins i tot s'orinaven. Mentre m'enfrontava a destralada neta amb un llop per evitar que devorés a una altra persona, vaig escoltar un crit a la meua esquena. Un grup format per dos raptors i un llop, acabava de llescar la jugular a una altra persona. Vaig eliminar al meu enemic. Ja solament quedaven vuit criatures hostils. Vaig començar a portar a la resta de persones cap al centre perquè formaren un cercle defensiu. Finalment, vaig aconseguir que totes, excepte una, s'agruparen. Així i tot, no vaig aconseguir salvar a una tercera víctima, derrocada per un raptor blanc i morta per una mossegada en la jugular. Els que encara estàvem vius ens trobàvem en el mitjà d'un cercle que s'estrenyia a cada segon que passava. Un raptor va saltar cap a nosaltres, però li vaig incrustar la destral en el coll mentre estava en l'aire. Aprofitant la caiguda d'aquest, vaig aconseguir tallar gran part del seu coll, acabant amb la seua vida enmig de gorgoigs i esquitxant tot de sang. Em vaig girar en el moment en què a l'altre costat del cercle una altra persona era arrestada per un llop que li havia agafat la cama. Vaig córrer fins a ella, enfonsant els meus peus en la sorra i plaqué a l'animal amb la meua espatlla, copejant-li un costat. El llop no deixava anar a la seua presa, cosa que va fer que se li estripés part de la cama a la víctima. Vaig rodar pel sòl i em vaig aixecar amb la destral en alt i, d'un cop vertical, vaig partir en dos el crani de l'animal. D'altra banda, sembla que les altres persones treballadores van espavilar i s'estaven defensant amb les seues destrals. Finalment, solament quedaven cinc enemics, els quals ens grunyien. Un intens udol provinent de l'interior del bosc els va fer aixecar les orelles per, segons després, allunyar-se del cercle i endinsar-se entre el gruix dels arbres de fulla perenne.
Vam tornar cap al campament arrossegant als ferits i deixant, de moment, als morts en el sòl. La meua destral degotava sang fresca, que queia en la neu. Vaig aixecar els ulls i vaig veure al tipus que somreia mentre menjava. Semblava que havia estat allí dempeus observant-nos tota l'estona. Quan vaig passar pel seu costat em va dir:
- Bon treball, ciutadana, llàstima que no haja estat devorada per aquestes criatures. Això haguera estat realment del meu gust.
- Vés-te a la merda! - Li vaig respondre, però el tipus no va dir gens més, simplement va deixar anar una gran riallada.
Més tard tampoc ens va deixar anar a pels cadàvers, segons ell, això seria perdre el temps i podríem emmalaltir, deia que deixàrem que la naturalesa fes el seu curs. Així que, l'endemà, quan vam tornar a la zona per talar més arbres amb la tempesta per fi finalitzada, els cossos dels tres cadàvers estaven rosegats. Va haver-hi fins i tot gent que va vomitar, jo simplement vaig odiar més al tipejo.
Des d'aquesta tempesta fins avui, no hi ha hagut cap incident destacable, és més, sembla com si el tipus s'hagués tranquil·litzat. Bé, est és el meu últim dia aquí abans que emprenguem la volta a casa i damunt em toca dins de la mina.
Em trobe picant roca, enmig d'una foscor solament il·luminada per la llanterna menuda del meu casc, quan escolte passos darrere de mi. Aixeque el meu bec preparada per a defensar-me.
- Baixe això, ciutadana. - m'ordena el tipus.
- Què se li ofereix? - Pregunte contenint la meua ràbia.
- Així m'agrada, ciutadana, educació. - Respon ell amb un somriure. - Vosté ha d'anar a la secció D de la mina, tinga el mapa, quan arribe comence a picar. Després li manaré reforços. Anem, apresse's!
Mire el mapa i comence a endinsar-me en les profunditats de la mina. El lloc al com m'ha manat, el sector D, està relativament lluny, a uns cinc-cents metres d'on jo em trobava, sector que ja per si mateix estava bastant dins de la mina. No em fie del tipus i camine amb cura atempta a qualsevol so o corrent d'aire que m'indique la presència d'algú més. Però gens, per no haver-hi no hi ha ni feristeles en aquest lloc.
Una vegada situada en el sector D, busque un emplaçament adequat i comence a picar, pendent sempre de mi al voltant. Però els minuts passen i gens sembla que atempte contra la meua vida, així que em relaxe. Mitja hora després, comence a pensar que sóc una paranoica i el tipus solament és un xulesc covard més, quan una forta explosió propera em sobresalta. Rebles de terra comencen a caure sobre el meu cap. No sé què fer, així que decidesc apropar-me al lloc de l'explosió, pot ser que els reforços vingueren amb explosius i aquests hagen explotat accidentalment i hi haja persones mineres en perill. E moc, mig sorda, cap al lloc de la detonació, però em trobe que el túnel està segellat per les roques, i no solament això, comence a veure com les parets comencen a esquerdar-se i això no és un bon senyal. Decidesc que haig de sortir xiulant d'aquí i comence a córrer contra direcció. El sostre comença a esfondrar-se al meu pas i em trobe a mi mateixa esquivant grans trossos de roca que per poc m'aixafen. El sostre cedeix sense parar i jo rotlle i rotlle, però l'ensulsiada està aconseguint-me, uns minuts més, o fins i tot segons, i acabaré sepultada per quilos de roques.
Faig un últim esforç i augment la velocitat, les parets de mi al voltant comencen també a caure junt el sostre i veig com davant de mi comencen a caure rebles i a acumular-se a uns cinquanta metres. Si no em done pressa, estaré atrapada i moriré aixafada. Salt amb força i travesse el cercle, estirant-me tot ho deixa anar que sóc. Amb si passar el cercle abans que es tanque, encara que els meus peus encara són copejats pels rebles que tanquen el forat. Després, rodo pel sòl i m'incorporo, deixant un genoll en el sòl i mirant amb atenció a mi al voltant. Sembla que ha passat el perill, ja no cauen més rebles. L'únic problema és que no sé on estic ni com sortir d'aquí i, per si no fos poc, aquí sota no funciona el GPS.
M'incorpore del tot i em sacsege la terra de la meua roba. Decidesc que si em quede allí quieta, em moriré de gana. A saber si em trobaran o si tan si més no m'estaran buscant. Així que comence a passejar pels passadissos. Arribat a cert punt, les característiques de la mina canvien, ja no estic envoltada de Grefteno, sinó que ja és roca normal i corrent. En aquest moment escolte ratapinyades, i això és bon senyal perquè aquestes bestioles no s'endinsen a molta profunditat en les cavernes. Seguesc el so dels animals i trobada un petit rierol. Em fixe en si els peixos tenen ulls, perquè si els tenen, significa que el riu ve de fora, ja que els rius que són sol interns tenen peixos sense ulls. Contenta, comence a seguir el curs del riu contra corrent. Finalment arribe a un extrem d'un túnel on hi ha un petit forat pel qual entra la llum del sol i per on he d'eixir.
M'arrossegue pel forat i isc just al costat d'un petit rierol, que baixa a gran velocitat d'una muntanya propera a causa del desglaç. No em puc queixar, solament he trigat unes quantes hores a sortir d'allí dins, haguera pogut ser pitjor i haver-me perdut fins a morir d'inanició.
Aspire una alenada d'aire fresc i ple els meus pulmons d'oxigen. Ja m'estava cansant de l'aire enrarit de les mines. Mire a mi al voltant i veig molts arbres. Decidesc que seguiré el contorn de la muntanya cap avall, perquè supose que l'entrada a la mina estarà en algun lloc del contorn de la muntanya de la qual acabe de sortir. Efectivament, al cap d'unes quantes hores, amb si arribar al campament.
Quan arribe allí, la meua presència alerta al tipus, que es dóna la volta i es queda amb la boca oberta.
- Ciu... ciutadana...- Balboteja. - Què fa vosté per aquí, pensava que havia mort...
- Doncs mire, resulta que vaig aconseguir allunyar-me prou de l'ensulsiada.
- Quina llàstima...- Comenta el tipus per a si mateix, però després s'adona del que ha dit. - Vull dir, que llàstima de túnels i de material perdut.
- Sí, clar. -Responc, encara que comence a sospitar que tot l'assumpte de la mina no ha estat un accident, sinó que el tipus ha pretés assassinar-me.
Comence a passejar entre els treballadors i les meues sospites es confirmen. A ningú se li va dir que vingués de suport, ni ningú va ser amb explosius i ni, per descomptat, ningú havia mort. De fet, solament havien escoltat l'explosió, però no sabien què havia estat. Així que solament em queda pensar que el tipus em va enviar lluny per després fer que la meua mort semblés un accident. Però resulta que no li ha sortit bé la jugada i demà ja ens moguem d'aquí, així que ja li serà més difícil trobar-me sola.
- Ciutadana. - Em diu una altra vegada el tipus. -El treball d'avui no el cobrarà, ha perdut els materials i s'ha absentat del seu treball bastant temps. Per avui no fa falta que treballe més. Propicis dies.
- D'acord- li responc. Sóc jo o com no ha aconseguit matar-me ara està més simpàtic perquè no sospite? Doncs serà que no. Et tinc fitxat, a mi no me la coles, tipus.
Així i tot, em retire per descansar. La veritat és que fa unes setmanes que faig d'intens esforç i no em vindrà camina malament tenir la resta del dia per recuperar forces. Em passe gran part de la tarda asseguda, recolzada en un tronc. La gent passa i em mira malament. Pot ser que pretengués generar-me enemics? És una possibilitat que no se m'havia ocorregut. Igual si descanse més, la gent m'odiarà per al final no importar-los la meua mort. No, no crec que el tipus haja pensat tant, més aviat ell ha improvisat perquè no pensava que anava a sobreviure a l'explosió. Siga com siga, el dia passa, sope i em xite a dormir, però ho faig amb un ull obert.
Es fa de dia i comença el treball de recollida dels estris. Aquesta vegada no hi ha neu, així que l'única cosa que hem de fer per tornar és seguir a la caravana, això sí, caminant. Se suposa que, com no perdem el temps llevant neu, el viatge de tornada dura uns quatre dies en comptes de set. Quines ganes tinc de dormir en el meu llit i de tornar a veure a Alícia. No he tingut molt temps per trobar-la a faltar, m'he passat aquests mesos intentant sobreviure, però ara que la volta està tan a prop... Em ve de gust veure una cara amiga i estar en un lloc on puga descansar amb seguretat. Això ha de ser el que es diu llar i el lloc en el qual t'assegues còmoda i relaxada. Un lloc on oblidar les penes i gaudir dels teus. Un refugi per a la tempesta. Un lloc de pau.
La volta a casa se'm fa ràpida i alhora lenta, és com si estigués fluctuant cap endavant i cap a tres en un pèndol temporal. Però, finalment, arriba la nit/vesprada de l'arribada.
Aquesta nit, mentre descans en la foguera, se m'apropa la dona que havia perdut a la seua filla. La que em va dir que caminés amb cura amb el tipus.
- Hola, volguda. - Em xiuxiueja a cau d'orella. - He seguit observant-te durant l'expedició i m'has confirmat que ets de confiança i pots ser-me útil. He vist que no aprecies molt a la Unió, m'equivoque?
- No sé què respondre't, no recorde el meu passat, així que exactament no sé com estan les coses, solament puc dir-te que no m'agraden les injustícies. - Responc. - A què ve aquesta xerrada?
- Supose que haig d'arriscar-me, ja diuen que qui no arrisca no guanya.
- No sé qui ho dirà, però dubte que ho diga la gent en general. A aquests - referint-me a la població en general - els agrada anar al segur. De fet, ni han protestat per les morts dels seus congèneres.
- De vegades solament fa falta una espurna per encendre la metxa. Tal vegada tu sigues aquesta espurna. - Em respon.
- Però què és el que vols?
- El que vull és veure cremar la Unió. - Em respon secament.
- T'adones que podria xivar-me? - Responc.
- A qui? Al tipus que ha intentat assassinar-te? A la controladora? O als quals van assassinar als teus pares? Realment confiaràs en ells? No, no ets d'aquestes, ho veig en la teua mirada, veig l'odi que destil·les cada vegada que es nomena a la Unió o quan parla el militar sobre la bona que és la Unió. No, no ho crec.
- Bé, podries ser tu una espia que enviada pel tipus per tenir una excusa per empresonar-me o alguna cosa. - Responc.
- Veig que no et fies de ningú, això és bo. D'acord, no em respongues, solament et donaré una pista. El dia vinent de descans observa al teu al voltant. Les coses són clares per qui vol veure. La gent està massa atrafegada o esclavitzada i els poderosos estan embriacs de poder, donada la redundància. Observa i veuràs. I si ho veus, segueix el camí que et dicte el teu cor. Tu decideixes si avances o et retires. - Diu la dona enigmàticament mentre s'aixeca del meu costat.
- Però...
La dona s'allunya i no diu gens més. Per la meua banda, preferesc no seguir-la ni insistir, probablement el tipus m'estiga observant. Pinso sobre les enigmàtiques paraules que m'ha dit. Què és el que tinc a veure? Què haig de seguir? I si el que ha de passar per davant dels meus nassos i no m'adone? Bé, siga com siga, si no ho aconseguesc veure, igual jo no sóc l'espurna idònia. Però alguna cosa en les seues paraules m'ha motivat, supose que és l'autoestima. La sensació de ser important per a alguna cosa. Però tinc por, no sé si vull descobrir la veritat ni recordar qui sóc. Pot ser que la veritat siga dolorosa i estava començant a acostumar-me a la meua vida, exceptuant al tipus i a algunes coses que veig, però estic convençuda que podria portar una vida senzilla i sense preocupacions... Així i tot, em sent incòmoda, com si tot el temps tingués una pedra en la sabata. Com si hagués de recordar alguna cosa important i se m'estigués acabant el temps per fer-ho.
Ix el sol i jo he passat la nit en blanc, reflexionant, sense arribar a bon port. Per molt que ho he intentat, no recorde res abans de despertar-me prop d'aquell pont, despullada. Què vaig veure? Vaig descobrir alguna cosa? Comence a tenir la sensació que va ocórrer alguna cosa important en aquelles coves o fins i tot abans.
El fred aire de principis de la primavera em fa tremolar, o tremole per una mica més? Seguim caminant fins que al lluny ja es veu el poble. Venja, ja queda menys perquè puga descansar i xerrar amb la meua amiga, a veure si em lleve les preocupacions de la meua ment. Però solament queden dos dies per a la jornada de descans. Aquest dia hauré d'estar atenta. Matí i a l'altre, els de l'expedició ens encarreguem d'emmagatzemar els recursos en un contenidor especial, ja que la Unió no s'emporta els carros. Pel que sembla, ve una nau voladora immensa que carrega els contenidors i els hi porta al lloc de distribució. La veritat és que l'única tecnologia que veig és la que té la Unió, la població la que té és més aviat escassa. Pot ser que siga per la política mediambiental, però també perquè la gent no tinga els recursos necessaris per a enfrontar-se a la Unió i així tenir un poder absolut sobre la gent. Som esclaus. Esclaus de la Unió.
Al meu al voltant veig a les persones treballadores cansades i arrossegant els peus. Els morts s'han quedat allí, alimentant la flora i la fauna amb els seus cossos. El tipus serà l'encarregat de donar la notícia als familiars, supose que ho farà de manera freda i impersonal. De tota manera, la gent ja està acostumada a aquestes morts, ho veig en els seus ulls, veuen les morts per accident laboral com una cosa més que acceptar en les seues condicionades vides. Els buits són els que més ansiosos estan per arribar a les seues cases. Molts d'ells tindran ganes de veure als seus pares i rebre una mica d'amor i comprensió.

Comentaris

No hi ha comentaris, comenta'l tu primer