Càndida adolescència i el Professor d'Acord

Un relat de: frederic
Passem a parlar del trombó de vares, d'acord?. El trombó de vares és un aeròfon d'embocadura amb tub de coure. A la classe d'ahir, si recordeu, ja vam veure que quan bufem podem fer que els llavis vibrin així... d'acord? Sí, sí, ho feu molt bé, gràcies, ja està. Ara bé, per a que aquesta vibració es converteixi en so musical, cal limitar-la i controlar-la; hem d'humitejar els llavis i aplicar-los a la cavitat de l'extrem del tub que anomenem embocadura, d'acord?... Gisela seu bé sisplau. Així la vibració dels llavis es transmet a la columna d'aire i s'obté el so del trombó... Vanessa, no et giris i no distreguis la Gisela. Els diferents tons del trombó s'obtenen, com en tots els aeròfons, fent variar la longitud de la columna d'aire, d'acord?: com més curta és la columna d'aire, més s'apuja el to, i com més llarga més s'abaixa... Nayara, Jana... sisplau... La particularitat, però, del trombó de vares és que les diferents longituds de la columna d'aire s'obtenen fent variar la longitud del tub manualment, i no amb pistons com en la trompeta, d'acord?. És per això que... Gisela i Jana!! ... com és que avui esteu tan esverades? per això el trombó consta de dos components, d'acord? Així, acoblant els dos cilindres, fixeu-vos aquí a la pàgina 36, i fent-los lliscar l'un dins de l'altre ara enfora ara endins, aconseguim modificar la seva longitud i, en combinació amb les diferents posicions dels llavis en vibració, obtenim... Noies, es pot saber què és el que us fa tanta gracieta? Si us plau... ja n'hi ha prou, que em sembla que no us esteu assabentant de res!... Què m'explicareu el dia de l'examen?... d'acord?

Comentaris