Llum de tarda

Un relat de: Vicenç Ambrós i Besa

Diria que allò que vaig veure
fou la llum d'una tarda d'estiu
filtrant-se a través de pollancres
nedant, en reflexos, al riu.

Fonent-se entre joncs i fenassos,
perdent-se en penombres i rocs,
saltant daltabaix de margeres
creuant les arcades dels ponts.

I enlairant-se, nua, tot d'una
va alçar-se, cercant l'horitzó,
enduta pel zèfir etílic,
forjant un retall d'il·lusió.


Comentaris

  • Llum en plena nit[Ofensiu]
    Unaquimera | 12-10-2009 | Valoració: 10

    He vingut fins el teu espai, Vicent, buscant bona prosa, algun d'aquells relats teus que em fan somriure i pensar: com se les composa...?
    Reconec que potser he vingut perquè l'altra nit vaig veure una pel·lícula del Ventura Pons, una de les protagonistes de la qual es deia Irina, i això em va fer recordar el teu llibre, que vaig llegir i em va agradar, . i que feia temps que no et lleia... i que fa temps que no publiques... al menys a RC: per cert, algun llibre nou fora d'aquí? o algun en projecte?

    Bé, et deia que he vingut buscant prosa... i m'he enamorat d'aquesta Llum de tarda, vés tu per on!
    I és que m'ha portat un munt de records... i m'ha permès, en plena tardor, reviure moments d'estiu, instants màgics d'il·lusió... La teva poesia té poders, amic meu!

    T'envio una abraçada irisada,
    Unaquimera

  • Llibre | 27-04-2006 | Valoració: 10

    Et puc fer la pilota? Si? Ok: ets un mestre, tio!

    Ja saps que jo no en sé ni un borrall, de poesia. Però una de les persones que han fet que, d'un temps ençà, m'afeccioni a aquest gènere literari, has estat tu.

    Aquests darrers mesos, llegint els poemes del teu últim recull publicat (ostres! que bé que ha quedat això, oi?), m'ho he passat molt bé. He gaudit de les paraules, de cada imatge, de cada vers...

    I ara, amb aquest poema... què puc dir-te? Que havent fet una volteta ràpida per la teva comarca, entenc millor els teus escrits.

    Una forta abraçada,

    LLIBRE

  • Poesia de bell calibre,[Ofensiu]
    brideshead | 10-02-2006 | Valoració: 10

    la teva, Vicenç.

    No crec que gaires poetes fossin capaços d'extreure, d'una imatge, aparentment només bonica i senzilla com pot ser una llum de tarda d'estiu, tres estrofes, 12 versos, tan esplèndids com has sabut fer tu.

    En llegir-lo, m'ha semblat com si li haguessis anat parlant a aquesta llum a mesura que anava sorgint des de peu pla, trespassant el paisatge com l'arc de Sant Martí, i s'alcés cap al cel fins a l'infinit...

    "...
    I enlairant-se, nua, tot d'una
    va alçar-se, cercant l'horitzó,
    enduta pel zèfir etílic,
    forjant un retall d'il·lusió."

    Com sempre, és un goig i un autèntic plaer llegir-te.

    M'alegro moltíssim de veure que, darrerament, estàs publicant més poemes. Poquet a poquet, estàs començant a deixar de castigar-nos amb la teva absència, amb el teu silenci, que ha estat llarg i feixuc! Ja sé que estàs preparant opos i que d'aquí a un mes i mig tens el primer examen (ho vaig veure ahir en un comentari teu). Aniré seguint de prop la teva obra (perquè ja tinc més feina pendent!), i quan s'apropi la data, seré per aquí per desitjar-te tota la sort que et mereixes.

    També vaig llegir que havies guanyat un premi, sense diners, però amb el tresor més preuat per un escriptor: la publicació del seu llibre. FELICITATS DE TOT COR!

    Una abraçada Vicenç i gràcies pels teus comentaris, sempre exhaustius, sempre amables, amb els que tens la delicadesa d'acompanyar la meva, diguem-ne.... poesieta.

    Fins la propera!

  • Afegiré que...[Ofensiu]
    T. Cargol | 11-01-2006

    Vicenç,

    Atès que, per a enveja de tots els participants de RC, estàs per ineternum al "quadre d'honor" et comento amb la cita de José Hierro:

    "poesis me iuvat ut dicam quod dici non potest"
    "La poesia em serveix per dir tot allò que no es pot dir"
    La traducció al català és meva, la del llati és automàtica, de http://www.verba-volant.net/pls/vvolant/welcome?lang=it

    Veig que vas néixer el 82, però si ja ja tenia, tenia,... pis! aleshores.

    T. Cargol

  • Bona poesia.[Ofensiu]
    Angelina Vilella Ros | 10-01-2006 | Valoració: 9

    Feia dies que no entrava i el primer que he vist ha estat la teva poesia. M´ha a gradat molt. Ets un krac.
    orchid

  • La poesia m'ha semblat magnífica.[Ofensiu]
    JoanaCarner | 10-01-2006 | Valoració: 10

    Hola Vicenç!

    T'agraeixo moltíssim els teus comentaris i el temps que hi has dedicat. Per a mi tot ha estat important. Fa només uns quinze dies que sóc a RC, he llegit ja uns quants -de fet he començat molts i he acabat pocs. Tampoc jo vull "ensabonar-te" però m'agraden els teus que he llegit fins ara. Aquesta poesia, que és el motiu del present comentari, la penso afegir a la meva "antologia" particular. Vaig pensar en comentar-te-la fa uns dies, però en llegir algun dels comentaris que t'havien fet, vaig desistir. Jo penso que si comento una poesia que em plau, perdo el seu encant. Simplement la sento, la gaudeixo, i màxim que faig és dir que m'agrada. Però, d'altra banda, és veritat que per això és aquesta posta en comú de gent que es vol manifestar.
    Estic completament d'acord que "els meus borinots" estan poc treballats. En realitat, vaig fer un puzle a corre cuita per què havia enviat l'altre relat i en lloc se'm deia que havia estat rebut. La intenció de la primera frase era que semblés inconnexa, però en vaig passar. Pel que fa a la puntuació, tens raó: és un cavall de batalla força indòmit.
    Seguiré llegint els teus relats. Segurament els comentaris seran breus. L'anàlisi i la crítica no em van (potser és que no en sé).
    Repeteixo, aquesta poesia m'ha semblat magnífica.
    Una abraçada.

    Joana.

  • quina bella[Ofensiu]
    Lavínia | 10-01-2006 | Valoració: 10

    descripció d'un paisatge sota l'òptica personal del jo poètic.

    L'harmonia que destil·la és pròpia d'una pintura impressionista, Vicenç, perquè és a pinzellades
    < sota la llum d'una tarda d'estiu en què la realitat i la il·lusió confonen la visió de qui se'l mira.

    Molt aconseguit.

    Molts petons.

    Lavínia

  • Curculla | 10-01-2006

    Quina musicalitat i alhora perfecta descripció d'allò que vols plasmar. Seguiré les teves passes, endavant.
    Marta.

  • M'agrada[Ofensiu]
    JoanaCarner | 06-01-2006 | Valoració: 9

    Com bona part de les coses que he llegit de tu, m'ha agradat. Veig que t'interesa en Perot Roca Guinarda. A mi també.

  • La poesia deu servir per explicar això, per evocar-ho[Ofensiu]
    T. Cargol | 06-01-2006

    explicar l'estat de la ment tot observant, en seré equilibri, el moviment dels elements naturals i sentint els seus efectes, com el de la llum, evocadors, suggerents.

  • mmm....[Ofensiu]
    Equinozio | 04-01-2006

    ... brutal. Em recorda a un cumul de sensacions de la meva vida. Juntes i perfectament escrites.
    M'agrada.

    Equinozio

  • més enllà de la mirada...[Ofensiu]
    ROSASP | 04-01-2006

    Sempre he pensat que la màgia que escampa per aquests camins que la llum va transformant és sempre nova. Cap capvespre em sembla igual, cadascun d'ells sembla improvisar un joc de colors i formes; és art pur en tots els sentits de la paraula, però els dits que el dibuixen són invisibles i l'obra no està signada...

    Has seguit l'abraçada apassionada d'aquesta llum de tarda i la contemplació s'ha transformat en degotalls de sensacions fetes poema.

    Bon Any Vicenç!
    Una abraçada!

Valoració mitja: 9.75