La maquineta de fer arguments

Un relat de: Pere Campàs i Bonay

Quan assisteixo a algun míting o conferència, poso, de bon principi, atenció a si el conferenciant dóna senyals de servir-se d´alguna estratagema retòrica per portar els oients al seu terreny.
Em poso a l´aguait de si és hábil per impedir que els oients posin en joc llur intel.ligència.
Miro si va més per vèncer que per convèncer.
Avui aquestes astúcies es fan servir molt per oferir al jovent gratificacions inmediates, pròpies de l´hedonisme actual.
Un dels homes que més m´ha posat a l´aguait quant l´astúcia dialèctica ha estat l´escriptor empordanès Josep Pla.
Segons ell, la intel.ligència humana és una maquineta més o menys complicada capaç de fornir arguments a favor de les més insignificants ximpleries.
Crec que avui s´hauria d´ensenyar als adolescents a descobrir el fils ocults de les tàctiques manipuladores dels oients.
És a dir, que coneguin l´astúcia amb què els humans, a vegades, fem anar la maquineta de fer arguments ficticis o interesades fal·làcies.
Com escriu Montaigne, hem de parar atenció a descobrir quan la raó ès coixa, torta i esmaculada.

Mn. Pere Campàs i Bonay

Comentaris

No hi ha comentaris, comenta'l tu primer